Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland 28.10.04 Er øket samordning av statlig sektorpolitikk et dilemma for folkestyret? v/Johan Petter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Planstrategi som nytt verktøy
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland Er øket samordning av statlig sektorpolitikk et dilemma for folkestyret? v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Innstillingen  Valgt utgangspunkt (kap. 2) Sprik mellom mål og virkelighet Verdiskapingspotensial som ikke utløses Mangel på helhetsperspektiv  Drøfting av utgangspunktet (kap. 3-5)  Veivalg (kap. 6)  Konklusjoner og anbefalinger (kap. 7) Problematisering Tilrådninger

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Utfordringene Den globale arbeidsdeling krever at Norge har:  regional spesialisering som nasjonal strategi  En politikk innrettet mot kompetansedrevet verdiskaping  Sterke regionale nærings- og kompetansemiljøer En helhetlig politikk for utvikling og velferd  der den brede politikken blir politisk vektlagt Demokratisk forankret beslutningssystem som  har legitimitet for samordning og prioritering Et prioriterings- og kostnadseffektivt system

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Visjon Videreutvikle attraktive og livskraftige lokalsamfunn gjennom et aktivt og konkurransedyktig næringsliv og likeverdige tjenestetilbud i hele landet, med sikte på å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Overordnede strategier  Politikk for å møte endring  Vekt på den brede politikken  Desentralisering av makt til folkevalgte organer  Utnytte handlingsrommet i den smale distriktspolitikken

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, To separate politikkområder Regionalpolitikken med fokus på  å gjøre landets verdiskapning størst mulig  å styrke samspillet mellom sentrum og distrikt  territoriell samordning av bl.a. statlig sektorpolitikk Distriktspolitikken som skal  kompensere for geografiske veksthindringer  stimulere lokal tiltakslyst

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Krav til styringssystemet  Territoriell samordning av ”regional stat”  Makt og legitimitet på lokalt og regionalt nivå gjøre prioriteringer ut fra helhetlige strategier være en reell adressat for velgerne inngå i forpliktende partnerskap  Staten må ha det overordnede ansvaret ivareta hensynet til nasjonal helhet fastlegge målsettingene for sektorpolitikken sikre forutsigbare rammebetingelser  Valget står i realiteten mellom statlige regioner innenfor enhetlige grenser et styrket folkevalgt regionalt nivå  ”Svarte-Per”-spillets tid må være over

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Fremtidig forvaltningssystem 3-nivå modell ( medl.)  Fylkeskommunene erstattes med sterke folkevalgte regioner Antallet avhengig av oppgavene Har meget stor legitimitet for prioritering og samordning Er meget prioriterings- og kostnadseffektiv med få regioner  Fylkesmannsembetet rendyrkes som tilsyns- og kontrollorgan 2-nivå modell (3 medl.)  Fylkeskommunene avvikles  Fylkesmannsembetet erstattes med en ny regional struktur som f.eks. kan ledes av en politisk oppnevnt ”guvernør”

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Nytt samspill i 3-nivå modellen  Regionale plandokumenter som premisser for den statlige planlegging  Statlige rammer ivaretar nasjonale hensyn og regional balanse styrer i stort og prioriterer helhet  Et nytt samhandlingsprinsipp forhandlinger og forpliktende avtaler mellom statlig og regionalt nivå, og med kommunalt nivå  Forutsigbare partnerskap mellom region, kommune, statlige og private aktører

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Oppgaver på kommunalt nivå  Fortsatt generalistkommuner  Utvidede oppgaver innenfor bl.a. Næringsutvikling Stedsutvikling Arealbruk  Økt makt nødvendiggjør endret kommunestruktur BAS i tettbodde områder

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Oppgaver for folkevalgte regioner - I  Infrastruktur og samferdsel  Utdanning og forskning  Næringsutvikling  Kultur og idrett  Miljø og ressursforvaltning  Kommuneoverskridende arealforvaltning  A-etat  Ansvarsmodeller Totalansvar Bestilleransvar Samordningsansvar

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Oppgaver for folkevalgte regioner - II Helse  Økt regionalt ansvar for helheten i helsetilbudet (13) ”Sørge for”-ansvaret? Samordning av primær- og spesialisthelsetjenesten? Medvirke i strukturtilpasning  Tilbakeføre spesialisthelsetjenesten (2) Jordbruk  Deler av dagens jordbruksoverføring til bygdeutvikling Næringsnøytralitet (10) Landbruksbasert (5)

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Fra fiskeripolitikk til kystutvikling  Større vekt på verdiskapning ved Økt markedsorientering i alle ledd Økt vekt på landbasert virksomhet  Nye forvaltnings- og avtaleformer? Regionale kvoter? Ressursrente? Et nytt avtaleregime mellom myndigheter, fartøy og landanlegg? Kommunal arealavgift erstatter konsesjonsavgift?

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, En planlov for trivsel og økt verdiskapning  Vern gjennom fornuftig bruk som forvaltningsprinsipp  En planlov som åpner for regional differensiering, slik at Forutsetninger for vekst og verdiskapning blir vektlagt forvaltningsmyndighet legges til underliggende nivåer Oslofjordens krav ikke styrer resten av landet

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Regional verdiskapning basert på fortrinn  Fokusert og helhetlig næringspolitikk Næringsgrener og klyngedannelser Større handlingsrom for egne prioriteringer Egne midler for å påvirke FOU-satsingen A-etat, yrkesopplæring og utdanningspolitikk  Internasjonalt nettverk  Samferdsel og infrastruktur Fjerne flaskehalser Regional sammenbinding og samordning  En regionstruktur uten store indre spenninger En geografisk balansert utviklingsstrategi Distribuert beslutningsmakt

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Samordning av statlig sektorpolitikk  Er nødvendig både i en 3- og 2-nivå modell Bør derfor igangsettes snarest  Med økt regional beslutningsmakt Styrke den ”regionale” folkevalgte påvirkningsmulighet Være prioriterings. og kostnadseffektiv  Kan bety at politiske målsettinger blir virkeliggjort Redusert sektorfokus på regjeringsnivå En ”guvernør” med god politisk forankring

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Hvilke valg står vi overfor  Den dårligste løsning er ”ny”, med større fylkeskommune som får ”litt mer” makt  En 2-nivå modell krever en sterk og koordinerende regional stat Territoriell samordning på store territorier Sikrer at periferikommunene ikke blir Stortingets klienter Blir en utviklingspartner for regional spesialisering Sikrer helhet på regionens premisser  Hvordan få Stortinget til å endre arbeidsform?

Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland, Veien videre  Norge trenger en styringsreform Vi er Europas mest sentralstyrte land Utviklingen går i gal retning Tiden for de symbolske kompromisser er over  DK’s innstilling bør være vekslingsfeltet til avslutnings-etappen på debatten om styringsstrukturen  Reformtrykket må komme nedenfra med sikte på prinsippvedtak tidlig i neste Stortingsperiode