TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere og medarbeidere)? På hvilke fagområder i helse- og omsorgstjenestene har satsingen på fagskoleutdanning gitt gode resultater? Er utdanningenes innhold og gjennomføring godt tilpasset arbeidslivets behov? I hvilken grad har fagskoletilbudet en faglig bredde som dekker helse- og omsorgstjenestenes ulike behov? Hvilke hindringer opplever arbeidslivet (arbeidsgiversiden) som ønsker å rekruttere fagskoleutdannede? Hvilke hindringer opplever søkere som ønsker å ta fagskoleutdanning? Hvordan kan myndighetene og partene i arbeidslivet øke interessen for fagskoleutdanning i arbeidslivet?
Hvilket utbytte kan arbeidsgiver i den kommunale helse- og omsorgstjenesten få av fagskole som videreutdanningstilbud, og hvilke betingelser ligger til grunn for dette?
Våre fremgangsmåter Våre funn 1. Hvordan kan ansattes utviklede kompetanse være et utbytte for arbeidsgiver? 2. Hvordan kan arbeidsplassen som helhet dra nytte av fagskoleutdanning? 3. Hvordan kan fagskolen bidra til å oppnå målene i helse- og omsorgssektoren? 4. Hvilke betingelser ligger til grunn for at arbeidsgiver får utbytte? Tiltak og refleksjoner: Hva nå?
Kilde: psykiskhelsearbeid.no Kvalitativ metode Personlige intervju Telefonintervju Fokusgruppe Gjennomgang av dokumenter
Kunnskaper (teori) Ferdigheter Mer faglig tyngde Økt refleksjon Trygghet Jobbrelaterte holdninger: Økt motivasjon Engasjement Selvrefererende holdninger Mestringsfølelse Tilegnelse av kompetanse Utnyttelse av kompetanse
Praksis på egen arbeidsplass Organisasjonslæring Arbeidsstokken mer stabil Omdømmebygging Smitteeffekt Trygghet og varsling
Signaler til arbeidsgiver Bidrar til samhandlings- reformens målsetninger Holdningsendring i sektoren
1. Engasjement og initiativtaking a) Ildsjeler 2. Lydhørhet a) Bevisst kundeforholdet 3. Samarbeid og kommunikasjon a) Aktører i samspill b) Mangel på informasjon 4. Tilrettelegging a) Økonomisk og administrativt 5. Støtte og motivasjon a) Mangel på informasjon og korte frister
Formidle og markedsføre Bevisst det potensielle utbyttet Uvitenhet om hva fagskolen er (også blant dem det virkelig gjelder) Effektive kampanjer som virker interessevekkende Danne formaliserte fora Lokalt Nasjonalt Gjøre det enkelt