 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Møteplass for etisk refleksjon
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Læring på arbeidsplassen
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kampanjens mål  Å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen i arbeidslivet I IA-avtalen for initieres et treårig tiltak for å synliggjøre seniorene.
En lærende organisasjon?
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
”Med hodet over vannet…”
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Etikk og brukermedvirkning
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
”Det handler om å lede…”
HUSK – Delprosjekt 1 Kompetanseutvikling om samarbeid og samordning på tvers Hva fant vi i kartleggingen? Presentasjon på seminar 22. november 2007.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Kvalitetskommuneprogrammet
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Jobbmobilitet og sykefravær - Fra syk til frisk i ny jobb?
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Helsesøsterkongressen 2017
Organisering av fagskolesektoren
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet

Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Utskrift av presentasjonen:

 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere og medarbeidere)?  På hvilke fagområder i helse- og omsorgstjenestene har satsingen på fagskoleutdanning gitt gode resultater?  Er utdanningenes innhold og gjennomføring godt tilpasset arbeidslivets behov?  I hvilken grad har fagskoletilbudet en faglig bredde som dekker helse- og omsorgstjenestenes ulike behov?  Hvilke hindringer opplever arbeidslivet (arbeidsgiversiden) som ønsker å rekruttere fagskoleutdannede?  Hvilke hindringer opplever søkere som ønsker å ta fagskoleutdanning?  Hvordan kan myndighetene og partene i arbeidslivet øke interessen for fagskoleutdanning i arbeidslivet?

Hvilket utbytte kan arbeidsgiver i den kommunale helse- og omsorgstjenesten få av fagskole som videreutdanningstilbud, og hvilke betingelser ligger til grunn for dette?

 Våre fremgangsmåter  Våre funn 1. Hvordan kan ansattes utviklede kompetanse være et utbytte for arbeidsgiver? 2. Hvordan kan arbeidsplassen som helhet dra nytte av fagskoleutdanning? 3. Hvordan kan fagskolen bidra til å oppnå målene i helse- og omsorgssektoren? 4. Hvilke betingelser ligger til grunn for at arbeidsgiver får utbytte?  Tiltak og refleksjoner: Hva nå?

Kilde: psykiskhelsearbeid.no Kvalitativ metode Personlige intervju Telefonintervju Fokusgruppe Gjennomgang av dokumenter

 Kunnskaper (teori)  Ferdigheter  Mer faglig tyngde  Økt refleksjon  Trygghet  Jobbrelaterte holdninger:  Økt motivasjon  Engasjement  Selvrefererende holdninger  Mestringsfølelse  Tilegnelse av kompetanse  Utnyttelse av kompetanse

 Praksis på egen arbeidsplass  Organisasjonslæring  Arbeidsstokken mer stabil  Omdømmebygging  Smitteeffekt  Trygghet og varsling

 Signaler til arbeidsgiver  Bidrar til samhandlings- reformens målsetninger  Holdningsendring i sektoren

1. Engasjement og initiativtaking a) Ildsjeler 2. Lydhørhet a) Bevisst kundeforholdet 3. Samarbeid og kommunikasjon a) Aktører i samspill b) Mangel på informasjon 4. Tilrettelegging a) Økonomisk og administrativt 5. Støtte og motivasjon a) Mangel på informasjon og korte frister

 Formidle og markedsføre  Bevisst det potensielle utbyttet  Uvitenhet om hva fagskolen er (også blant dem det virkelig gjelder)  Effektive kampanjer som virker interessevekkende  Danne formaliserte fora  Lokalt  Nasjonalt  Gjøre det enkelt