”Morderne” Fra novelle til film.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Fra idè til ferdig produkt
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
IKT i barnehagen.
Den Norske Skolen i London
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Den autentiske læringsdialogen
VURDERING.
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Vurdering – hva og hvorfor?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PORTEFOLIO Ekrom skole.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Norskfaget i ei multimedietid
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

”Morderne” Fra novelle til film

Kunnskapsløftet Kompetansemål etter 10. årstrinn: Grunnleggende ferdigheter: Uttrykke seg muntlig Uttrykke seg skriftlig Kunne lese Kunne bruke digitale verktøy Kompetansemål etter 10. årstrinn: Lese og skrive tekster i ulike sjangere (…) novelle, (…) dramatekst Uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster Gjennomføre enkle (…) presentasjoner, (…) rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere

Vårt mål Lage et undervisningsopplegg der elevene skal lære å lage film ut fra en novelle.

Norskfaglige mål for elevene Trekke ut det de mener er essensen i novellens handling Lære om veien fra litterær tekst til film, lære å lage dreiebok

IKT-faglige mål for elevene Lære å bruke filmkamera Lære å bruke Windows Movie Maker

Elevaktiviteter Lese en litterær tekst som siden er filmatisert, se filmen etterpå. Diskutere forskjellen på teksten og filmen: fortellerstemme hva tas med og hva utelukkes (avskjæring kontra transformasjon) fokus effekter (musikkvalg, miljø) skuespillere (klesvalg, kroppsspråk) Lese novellen individuelt

Elevaktiviteter Diskutere novellens essens i små grupper Budskap, forskjell på novelle og film, hva bør fortelles i filmen… Lære om dreiebok, og lage en selv Kort økt om filming Teknisk; Kameraet, tape, videooverføring etc… Estetisk; Kameravinkel, zooming, stødig filming etc…

Elevaktiviteter Klippe og redigere filmen i Windows Movie Maker Filmvisning og presentasjon for klassen Veien fra novelle til film – avskjæringsvalg og lignende begrunnes Eventuelt filmvisning for andre grupper, foreldre eller lignende

Utfordringer… Elevene står overfor et medium som de sannsynligvis har varierende erfaring med. Viktig med klare faglige mål, er våre mål holdbare? Læreren bør ha oversikt på software osv Ansvar for egen læring — holdninger Veiledning til elevene underveis og avslutningsvis Etikk og respekt for medelever — holdninger Utstyr- nok kamera og maskiner til alle?

Vurdering; grunnlag for karaktersetting Dreieboka vurderes før filminga starter Gruppesamarbeid Læreren går rundt, alle i gruppa bør delta i alle prosessene Logg Utdelte spesifikasjoner på hva loggen skal inneholde Framføring Sluttprodukt

Litteratur Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket for kunnskapsløftet: Midlertidig utgave juni 2006. Oslo, Utdanningsdirektoratet. Lothe, Jakob (2003). Fiksjon og film: Narrativ teori og analyse. Oslo, Universitetsforlaget. Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard (2000). ”Skjermtekst” I Moslet, Inge og Peer Harry Bjørkeng (red). Norskdidaktikk: Tekstnær og elevnær undervisning. S. 287-311. Oslo, Universitetsforlaget.