”Morderne” Fra novelle til film
Kunnskapsløftet Kompetansemål etter 10. årstrinn: Grunnleggende ferdigheter: Uttrykke seg muntlig Uttrykke seg skriftlig Kunne lese Kunne bruke digitale verktøy Kompetansemål etter 10. årstrinn: Lese og skrive tekster i ulike sjangere (…) novelle, (…) dramatekst Uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster Gjennomføre enkle (…) presentasjoner, (…) rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere
Vårt mål Lage et undervisningsopplegg der elevene skal lære å lage film ut fra en novelle.
Norskfaglige mål for elevene Trekke ut det de mener er essensen i novellens handling Lære om veien fra litterær tekst til film, lære å lage dreiebok
IKT-faglige mål for elevene Lære å bruke filmkamera Lære å bruke Windows Movie Maker
Elevaktiviteter Lese en litterær tekst som siden er filmatisert, se filmen etterpå. Diskutere forskjellen på teksten og filmen: fortellerstemme hva tas med og hva utelukkes (avskjæring kontra transformasjon) fokus effekter (musikkvalg, miljø) skuespillere (klesvalg, kroppsspråk) Lese novellen individuelt
Elevaktiviteter Diskutere novellens essens i små grupper Budskap, forskjell på novelle og film, hva bør fortelles i filmen… Lære om dreiebok, og lage en selv Kort økt om filming Teknisk; Kameraet, tape, videooverføring etc… Estetisk; Kameravinkel, zooming, stødig filming etc…
Elevaktiviteter Klippe og redigere filmen i Windows Movie Maker Filmvisning og presentasjon for klassen Veien fra novelle til film – avskjæringsvalg og lignende begrunnes Eventuelt filmvisning for andre grupper, foreldre eller lignende
Utfordringer… Elevene står overfor et medium som de sannsynligvis har varierende erfaring med. Viktig med klare faglige mål, er våre mål holdbare? Læreren bør ha oversikt på software osv Ansvar for egen læring — holdninger Veiledning til elevene underveis og avslutningsvis Etikk og respekt for medelever — holdninger Utstyr- nok kamera og maskiner til alle?
Vurdering; grunnlag for karaktersetting Dreieboka vurderes før filminga starter Gruppesamarbeid Læreren går rundt, alle i gruppa bør delta i alle prosessene Logg Utdelte spesifikasjoner på hva loggen skal inneholde Framføring Sluttprodukt
Litteratur Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket for kunnskapsløftet: Midlertidig utgave juni 2006. Oslo, Utdanningsdirektoratet. Lothe, Jakob (2003). Fiksjon og film: Narrativ teori og analyse. Oslo, Universitetsforlaget. Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard (2000). ”Skjermtekst” I Moslet, Inge og Peer Harry Bjørkeng (red). Norskdidaktikk: Tekstnær og elevnær undervisning. S. 287-311. Oslo, Universitetsforlaget.