”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet? Begrepsdanning og undring Hvilket fokus skal vi ha? Estetiske valg: visuelt og auditivt fokus
Mål for arbeidet Bli kjent med IKT Hvordan bruke en verbalspråklig tekst i et multimediaprosjekt? Reflektere over hvordan man kan bruke IKT i skolen Bli kjent med filmteori og filmskaping Lære om kamerasnitt, dreiebok, perspektiv, redigering, regivalg, dramaturgi
Filmen ”Bestefar er en stokk”
Teori ”Datamaskinen er i seg selv et medium for presentasjon av mening, og mediet genererer nye tekstformer og nye sjangrer. Faktisk kan man snakke om en helt ny tekstlig rytmikk. Verbalspråklig tekst suppleres av lyd, bilder, symboler og grafikk.” (Sjøhelle 2001:367) ”Filmatisering må imidlertid ikke betraktes som et forsøk på å kopiere det litterære forelegget.” (Engelstad 1995:107) Metz sier at semiologi er et treffende ord å bruke om film, siden film er en form for språk. (Lothe 2003:23)
Drøfting Hvorfor IKT i skolen? Lærerens IKT- kompetanse Tilrettelegging av prosjektet Elevenes utbytte? Hvilke klassetrinn passer slike prosjekter for? Elevene blir aktive i sin egen læringsprosess
Litteraturliste Borgen, Johan (1954). ”Av en født forbryters dagbok”. I Norske mesternoveller. Oslo: Den norske bokklubben (2004). Engelstad, Arne (1995). Den forføreriske filmen. Om bruk av film i norskfaget. Oslo: LNU/Cappelen Lothe, Jakob (2003). Fiksjon og film, narrativ teori og analyse. Oslo: Universitetsforlaget. Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard (2001). ”Nye medier, nye tekster, ny didaktikk”. I Moslet, Inge (red.): Norskdidaktikk. Ei grunnbok 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget