”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Forskjeller på tale og skrift
Lærerutdanning som fjernundervisning
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Hvordan kan vi bruke det?
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Prosjekt og forskningsrapport
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Klassikerne møter det moderne
Norskfaget i ei multimedietid
”Morderne” Fra novelle til film.
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Sammensatte tekster ?.
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Johan Borgen
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Håvard Skaar i ”Enter – Veien mot en IKT-didaktikk” Svein Østerud.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Sammensatte tekster – dag Mål for dagen Videreutvikling av kunnskap om sammensatte tekster (forts. fra mandag) Få kunnskap om film som sammensatt.
Adaptasjon Fra bok til film.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
Estetiske virkemidler
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet? Begrepsdanning og undring Hvilket fokus skal vi ha? Estetiske valg: visuelt og auditivt fokus

Mål for arbeidet Bli kjent med IKT Hvordan bruke en verbalspråklig tekst i et multimediaprosjekt? Reflektere over hvordan man kan bruke IKT i skolen Bli kjent med filmteori og filmskaping Lære om kamerasnitt, dreiebok, perspektiv, redigering, regivalg, dramaturgi

Filmen ”Bestefar er en stokk”

Teori ”Datamaskinen er i seg selv et medium for presentasjon av mening, og mediet genererer nye tekstformer og nye sjangrer. Faktisk kan man snakke om en helt ny tekstlig rytmikk. Verbalspråklig tekst suppleres av lyd, bilder, symboler og grafikk.” (Sjøhelle 2001:367) ”Filmatisering må imidlertid ikke betraktes som et forsøk på å kopiere det litterære forelegget.” (Engelstad 1995:107) Metz sier at semiologi er et treffende ord å bruke om film, siden film er en form for språk. (Lothe 2003:23)

Drøfting Hvorfor IKT i skolen? Lærerens IKT- kompetanse Tilrettelegging av prosjektet Elevenes utbytte? Hvilke klassetrinn passer slike prosjekter for? Elevene blir aktive i sin egen læringsprosess

Litteraturliste Borgen, Johan (1954). ”Av en født forbryters dagbok”. I Norske mesternoveller. Oslo: Den norske bokklubben (2004). Engelstad, Arne (1995). Den forføreriske filmen. Om bruk av film i norskfaget. Oslo: LNU/Cappelen Lothe, Jakob (2003). Fiksjon og film, narrativ teori og analyse. Oslo: Universitetsforlaget. Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard (2001). ”Nye medier, nye tekster, ny didaktikk”. I Moslet, Inge (red.): Norskdidaktikk. Ei grunnbok 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget