Statistikk og sannsynlighetsregning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Statistikk og sannsynlighetsregning
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Hvem styrer i kommunen?.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Statistikk og sannsynlighetsregning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Kapittel F Kjemisk likevekt.
Eksempel på oppgaveløsning
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Utvidelser av tallområdet:
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
INDEKSER OG FORDELINGER
i:SEE Conceptual Learning DA
VURDERING Matematikk 7. trinn.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Forelesning i mikroøkonomi.
Variabel, Bokstavuttrykk
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Mål for sentraltendens:
Sannsynlighet og kombinatorikk
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Brøk, desimaltall og prosent
Sannsynlighet og kombinatorikk
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Matematikk Uke 34. Generelt  Føring av oppgaver  Overskrifter – oversiktelig  Tenk eksamensforberedelser  Spar på bøkene!  Arbeid i timene  Regler:
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Forventning, varians og standardavvik Tilnærming.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Plan for timen: Kapittel 5. Tema:Galakser 1.En kort repetisjon
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Samfunnsfag 9.trinn, Beatrice Bjørnbakken
Hva menes med naturmangfold?
Newtons lover.
Prosent.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Forelesning 17 Are Raklev.
Brøk – prosent – desimaltall
Om brøk, det delte og det hele.
Statistikk 1 Stolpe- og sektordiagrammer og misoppfatninger
SIV : Kategoriske variabler og normaltilnærmelsen
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Proporsjonale størrelser
Brøk/prosent/desimaltall
Hvem stemmer på hvilke partier?
Hva menes med naturmangfold?
Sannsynlighetsregning
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk og sannsynlighetsregning Kapittel 4

Økt 2 MÅL: PLAN FOR TIMEN: Kunne forklare begrepene frekvens og relativ frekvens Kunne lage et sektordiagram PLAN FOR TIMEN: Felles gjennomgang Undersøkelse i klassen Oppgaver Måloppsummering: Hva har vi lært?

Repetisjon av viktige begreper Frekvens: Hvor mange ganger en bestemt observasjon forekommer. Frekvens er det samme som hyppighet. Denne tabellen viser hvor mange representanter de ulike partiene fikk på Stortinget etter stortingsvalget i 2001:

Summen av de relative frekvensene vil alltid være 1! Relativ frekvens: Andel av alle i undersøkelsen. Vi finner den relative frekvensen ved å dividere frekvensen til den enkelte observasjonen med summen av frekvensene. Summen av de relative frekvensene vil alltid være 1! NB! Den relative frekvensen kan skrives både som brøk, desimaltall og prosent.

Sammenhengen mellom grader og prosent

360o : 100 = 3,6o 1% av sirkelen er: En sirkel er 100% En sirkel er 360o 1% av sirkelen er: 360o : 100 = 3,6o

Sektordiagram Kalles også for kakediagram Hvert svaralternativ vises som en sirkelsektor Hele sirkelen er 100 % eller 360o Egner seg godt til å vise relative frekvenser, hvor stort noe er i forhold til helheten

Undersøkelse

Oppsummering Frekvens: Hvor mange ganger en bestemt observasjon forekommer. Relativ frekvens: Den enkelte frekvensen dividert på summen av alle frekvensene. Vi multipliserer den relative frekvensen med 360o for å finne gradtallene i et sektordiagram.

Gjør oppgave 4.8 – 4.12 s. 130 – 134 i grunnboka Prøv selv! Gjør oppgave 4.8 – 4.12 s. 130 – 134 i grunnboka

Oppsummering Mål: Kunne forklare begrepene frekvens og relativ frekvens Kunne lage et sektordiagram