M. Haanæs-2003.1 Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Møteplass for etisk refleksjon
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
En lærende organisasjon?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Strategiarbeid i praksis
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Forebyggende tiltak for å redusere sykefravær:
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Lokal arbeidstidsavtale
Prosjektleder Inger Svendsrud
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Etisk kompetanseheving Helse- og sosialetaten i Røros kommune.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Best på kommunal sektor KS-Konsulent as Mer fleksibilitet – mindre uønsket deltid - jakten på attraktive løsninger både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
PSU Tariff 2015 Lønnsoppgjør Orientering.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Nesodden kommune Presentasjon av BRA – Behovsrelatert arbeidstidsordning v/Anita Nilsen og Grethe Reinhardtsen Fleksible arbeidstidsordninger –muligheter.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Grunnbemanning - Sykefravær
Utskrift av presentasjonen:

M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.

M. Haanæs Omstillingsprosjektet Årsak til oppstart av omstillingsprosjektet var at økonomiplanen ut fra dagens aktivitetsnivå ikke ville kunne gå i balanse i Vi satte i gang en prosess med ekstern veileder for å utvikle strategisk kompetanse hos toppledere, mellomledere og tillitsvalgte.

M. Haanæs Omstillingsprosjektet Vi gikk gjennom følgende: - Vår visjon - Vårt eksistensgrunnlag - Svake og sterke sider ved organisasjonen - Hvilke tiltak må iverksettes for å bli bedre ? - Strategiske forslag for hvordan gjennomføre.

M. Haanæs Omstillingsprosjektet Resultatet av denne prosessen var at det ble utarbeidet et forslag om å igangsette et omstillingsprosjekt. Det ble inngått en intensjonsavtale med de tillitsvalgte. Det ble utarbeidet en målsetting. Omstillingsprosjektet ble vedtatt av kommunestyret i desember Oppstart 1. Januar 2001.

M. Haanæs Omstillingprosjektet Målsetting: ”Omstillingsprosjektet i Holtålen kommune har som målsetting å styrke og forbedre de kommunale tjenester, bidra til effektiv ressursanvendelse og sikre kvalitet og standard på tjenester for gjennom dette å øke evnen til å møte nye krav, bidra til høyere bruker- og medarbeidertilfredshet, og sikre de kommunale arbeidsplassene.”

M. Haanæs Kommunens utfordringer Opprettholde fagkompetanse Engasjement / utviklingsarbeid Fleksibilitet Målstyring / planlegging Samhandling kommunalt Interkommunalt samarbeid Riktig bruk av ressurser – økonomistyring Redusert fravær

M. Haanæs Prosjekter i PRO Helhetlig vurdering av PRO- Fullført Kvalitetssikring – systembok- Fullført Refleksjonsmøter- Varig tiltak Økonomiprosjekt- Fullført Ønsketurnus- Varig tiltak Vikarpool- Avsluttet Holdninger og etikk- Forts. Omorganisering av sykehjemmet- Igangsatt

M. Haanæs Prosjekter i PRO forts….. Sykenærvær- Igangsatt Omgjøring av omsorgssenter- Igangsatt Rapporteringsrutiner - Forts. Utvikle kartleggingsrutiner som gir gode tjenestetilbud.

M. Haanæs Refleksjonsmøter Mål:Bevisstgjøre ansatte At brukerne møter en tjeneste som ivaretar deres behov. At ansatte føler trygghet. At det skapes en trivelig og engasjerende arbeidsplass.

M. Haanæs Regleksjonsmøter forts… Organisering: Hver annen uke møtes ansatte som er på jobb til refleksjon Psykiatrisk sykepleier og PRO elder er ansvarlig for møtene sammen med enhetsleder Tema: Aktuelle hendelser Egne opplevelser i arbeidssituasjoner Tema foreslått av arbeidsgruppen i ”Holdninger og etikk.”

M. Haanæs Hva snakker vi om ? Våre holdninger til pårørende. Hvordan ivaretas taushetsplikten. Vikarer/nytilsatte, hvordan blir de mottatt ? Arbeidsoppgaver/organisering – Hva tåles av avvik fra det normale ? Trygg – hvordan skapes det ? Fleksibilitet på tvers av grupper og arbeidsplasser ? Lojalitet – hva er nå det ?

M. Haanæs Ønsketurnus Mål: Ansatte planlegger selv sin arbeidsdag. Fornøyde arbeidstakere. Lavere fravær. Ansatte får mer ansvar. Holdningsendringer.

M. Haanæs Ønsketurnus forts…. Organisering: Enheten deles inn i mindre grupper som setter opp sine egen ønsker. En person oppnevens som gruppeleder. Turnus settes opp for seks uker. Resultat: Kun en person vil tilbake til grunnturnus Ansatte mer fornøyd Ansatte er mer fleksible og myndiggjorte. Lavere fravær.

M. Haanæs Holdninger og etikk i praksis Mål: Utvikle bedre holdninger. Settes fokus på oss selv og egen væremåte. Se helheten i tjenesten. Gi brukeren er kvalitativt godt tilbud.

M. Haanæs Hvorfor gjør vi dette ? Kommunen har vedtatt et omstillingsprosjekt. Vi ønsker en god tjeneste for brukerne. Brukerne skal møte en servicerettet tjeneste, hvor ansatte gir god og riktig informasjon. Vi ønsker myndiggjorte medarbeidere som selv påvirker og former sin egen arbeidsplass. Vi vil beholde ansatte – vekst og utvikling er nødvendig. Trygghet gjør ansatte mer kreative. Vi ønsker at ansatte skal være tilstede.

M. Haanæs Planen videre Opprettholde kompetanse. Beholde ansatte. Engasjere. Utvikle tjenesten i forhold til behov. Vurdere behovene og bygge ned og opp i forhold til realistiske forventninger. Få ansatte engasjert i eget arbeidsmiljø.

M. Haanæs Resultater Mer myndiggjorte ansatte som selv bestemmer sin arbeidstid. Større fleksibilitet. Tryggere medarbeidere. Lavere sykefravær. Større kreativitet.