Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Hvordan forvalte bestandene? Neste generasjons forvaltningsstrategier Sverre Johansen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Bergen –
Nagoya-protokollen om tilgang til og fordeling av goder ved bruk av genetiske ressurser NordGen miljøkoordineringsgruppe Stockholm, 14. april 2011 Nina.
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
FN konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonsevne Reel politikk eller fagre ord ?
Livet i havet – vårt felles ansvar Fiskebåtredernes Forbund Liv Holmefjord, fiskeridirektør Nye utfordringer for forvaltningen.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Prosessuell Materiell Personell
Levanger kommune Kommunens større ansvar og myndighet for landbrukssektoren - Øystein Lunnan Øystein Lunnan Kommunen får større ansvar og myndighet.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Adgang til fiskeriallmenningen
Ny plan- og bygningslov
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Egne ansatte eller innleie?
Innføring av ”lovbrotsgebyr” – hva betyr det for deg?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Miniseminar om villaks, oppdrett og miljøkrav ”Situasjonsbilde for den atlantiske villaksen i Norge” Janne Solli, direktør i Direktoratet for Naturforvaltning.
Ved bevissikring utenfor rettssak
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Hva vil vi med kystsonen? Fevik august 2014 NJFF skal arbeide for å: - sikre en bærekraftig forvaltning av de marine ressursene og deres leveområder.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Norwegian Ministry of Fisheries Til: fiskerinæringen Fra: fiskeriministeren ”Konkurransekraftige rammebetingelser for norsk marint næringsliv” Fisk 2003.
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Fiskeripolitisk debatt Innledning Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Haugesund, 15. august 2005.
Marine bevaringsområder for hummer og torsk på Skagerrakkysten – hva viser 10 års forskning oss? Esben Moland Olsen Tittelside.
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- kystforvaltningen Nor-Fishing 10. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet i seismikkrådgivning Seniorrådgiver Kristoffer Bjørklund.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
FishTech 2016 Ålesund mars 2016 Fiskeflåtens rolle i ressursforvaltningen. Generalsekretær Otto Gregussen, Norges Fiskarlag.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Livet i havet – vårt felles ansvar Fiskeridirektoratet Bergen 2016.
Hvem er vi Stiftet 1987 som ”Kystfiskernes Forening” Et ønske om en sterke kyststemme i datidens eneste faglag ”Norges Fiskarlag” Brøt med Fiskarlaget.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Administrative reaksjoner
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Turistfiske Cathrine Prytz Olsen og Kjell Vidar Simonsen
Tema: Norsk sjømatnæring er en av landets største eksportnæringer.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet Ny havressurslov Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet

Ny havressurslov - bakgrunn Saltvannsfiskeloven viktig, men anonym. Ikke så mye ”støy” sammenlignet med deltakerloven Mye av virksomheten i fiskeriene og forvaltningen er regulert i den.

Ny havressurslov – bakgrunn forts. Havressursloven skal erstatte saltvannsfiskeloven. Utøvelsen av fisket - hvor mye, hvor, hvordan fiske Deltakerloven – hvem som kan fiske. Modernisering og forenkling av Reglene i lovverket

Ny havressurslov – forholdet til politikk Havressursloven - en fullmaktslov Rettslig ramme for forvaltningen. Utnyttelse av ressurser og nærings- og distriktshensyn er politikk! Fiskeripolitikken skal ikke lovreguleres!!!!!!!

Ny havressurslov – hva regulerer loven Regulerer alle viltlevende marine ressurser, høsting og utnytting. Gjelder alle norske fartøy og utenlandske fartøy i våre soner. Gjelder omlasting, levering, landing, transport og omsetning når det er nødvendig for ressurskontrollen.

Ny havressurslov – formål mv. Sikre ei bærekraftig og samfunns- økonomisk lønnsom forvaltning av viltlevende marine ressurser og tilhørende genetiske materiale og medverke til å sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunna. Både er en nærings- og miljølov.

Ny havressurslov – retten til ressursene Viltlevende marine ressursene tilhører fellesskapet Uttrykk for statens ansvar for å forvalte ressursene. Endrer ikke rettigheter hjemlet i deltakerloven.

Ny havressurslov – forvaltningsprinsippet Høstings-eller bevaringsprinsipp? Vi lagde forvaltningsprinsippet! Ressursene skal forvaltes slik at kommende generasjoner kan høste av havets overskudd.

Ny havressurslov – forvaltningsprinsippet forts. Ressursene skal gi grunnlag for utvikling av næringsvirksomhet, velferd og bosetting langs kysten. Forvaltningsprinsippet pålegger myndighetene å vurdere hva slags forvaltningstiltak som kan sikre en bærekraftig forvaltning.

Ny havressurslov – forvaltningsprinsippet forts. Den lovtekniske løsning – fiske er tillatt til det innføres reguleringer. Myndighetene pålegges en mye klarere plikt til å vurdere bestandenes tilstand. Kan lede til at flere arter blir kvoteregulerte.

Ny havressurslov - kvoter Reglene om kvoter er i hovedsak de samme som før. Enklere og mer forståelige bestemmelser. Viktig endring: Når nasjonal kvote er fastsatt, kan det ikke fastsettes gruppe-, forsknings, undervisnings-, overvåkningskvoter som til sammen utgjør mer enn nasjonal kvote.

Ny havressurslov – tekniske reguleringer Ilandføringsplikt for all fangst m.m. det er fastsatt unntak i forskrift. All høsting skal skje så skånsomt som mulig. Den som mister eller må kutte redskap har plikt til å sokne. Reduserer faren for farlige situasjoner.

Ny havressurslov - fritidsfiske Redskapsbegrensninger for ikke-manntallsførte fiskere. Redskapsbegrensninger fra land og ikke-merkeregistrerte fartøy. Det innføres en øvre omsetnings- grense på 50 000 pr år.

Ny havressurslov – fritidsfiske forts. Omsetningsgrensen gir Klarere skille mellom næring og fritidsaktivitet. Ingen endring for de som kan registreres i fiskermanntallet. De som av ulike årsaker ikke kan komme på blad A, begrenses av regelen. Fangst over 50 000 kr inndras.

Ny havressurslov – genressurser Havressursloven gjelder også marint genetisk materiale. Hjemmel for å regulere undersøkelse og uttak, og hjemmel for å kreve økonomisk godtgjøring fra de som utnytter genressurser. Kan gi en betydelig økonomisk gevinst forfellesskapet.

Ny havressurslov - ressurskontroll Reglene om ressurskontroll er forenklet og modernisert. Reglene om havnestatskontroll er flyttet fra fiskeforbudsloven til havressursloven – samler kontrollreglene ett sted.

Ny havressurslov – ressurskontroll forts Samarbeidsplikt ved kontroll tas inn i loven. Hjemmel for sporing av fisk og regler om merking av fangst. Nye regler for å regulere omlasting. Salgslagenes kontroll styrkes.

Ny havressurslov – straff og sanksjoner Strafferammen hevet fra 6 mnd til 1 år, og 3 år for grove lovbrudd. Fjerner straff-frihet for mannskap, men stiller krav til forsett. Viktigste endring: Hjemmel for overtredelsesgebyr

Ny havressurslov – straff og sanksjoner forts. Et alternativ til politianmeldelse. Fangstdagbok er eksempel på saker der overtredelsesgebyr kan benyttes. Enklere reaksjon på de minst alvorlige sakene.

Ny havressurslov – straff og sanksjoner forts. Brudd på reglene om fangst- dagbok er fremdeles ulovlig. Mer alvorlige eller gjentatte brudd på reglene vil bli anmeldt og avgjort i rettsapparatet.