Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Nasjonal Transportplan
siv.ing Kasper Nordmelan
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Vi skal bygge videre på det vi har!
en jernbane for fremtiden
September 2004.
Aktørenes roller i planprosessene
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
KVU for kryssing av Oslofjorden
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
PREKVALIFIKASJONSGRUNNLAG Konkurransepreget dialog Totalentreprise Prosjekt Ny Horten videregående skole, Lystlunden nord.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 1. oktober 2014.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Private aktører – veilednings og kompetansebehov
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Arkitektbedriftene i Norge
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013 Ferjefri E 39 Case studie - gjennomføringsstrategier Jan Eirik Henning Byggherreseksjonen Veg- og transportavdelingen, Vegdirektoratet

Tanker, muligheter og utfordringer

Utredningen omfatter Planprosessen Gjennomføringsstrategi Finansiering Organisering Kontraktstrategi og anskaffelsesprosedyrer Konkurranseforutsetninger; insentiver, risikofordeling og prisformat.

Forutsetninger Det er lagt til grunn at prosjektet skal realiseres i løpet av 20 år, inkl planlegging, prosjektering og bygging Omfatter: Fjordkrysninger + utvalgte strekninger Prosjektgruppen mener dette er realistisk forutsatt: - Politisk tilrettelegging - Effektiv og forutsigbar planprosess - Forutsigbar finansiering - Effektiv organisering - Bransje- og markedsmedvirkning

Effektiv og forutsigbar planprosess Må fastsette fremdrift for planprosessene som ivaretar sentrale og lokale interesser, samt rettssikkerhet. Forutsetter gjeldende plan- og bygningslov med de muligheter den åpner for. Dette gir forutsigbarhet for bransjen og markedet.

Planstatus og vegen videre Det er gjennomført konseptvalgutredning (KVU) for de fleste delstrekningene. Foreslår videre en 2-delt planprosess: - Områdereguleringsplan med KU - Detaljreguleringsplan

Planprosess – Fase 1 Områdereguleringsplan med konsekvensutredning Fastsatt Planprogram (SD) Planvedtak (MD/SD) (korridor) Forslag til planprogram Planforslag med KU Høring Høring

KS2 - anbudskonkurranse - Planprosess – før fase 2 KS2 - anbudskonkurranse - Kontrakt

Planprosess – Fase 2 Detaljreguleringsplan Planvedtak (MD/SD) KS2 Kontrakt Plan- oppstart Innspill forslag Høring Plan- oppstart Innspill forslag Høring

En slik modell krever Forutsigbar planprosess ift fremdrift og beslutning Gir nødvendig grunnlag for å informere og forberede markedsaktørene, når ting kommer og hva som kommer. Hvis ikke: - Uklar entreprenør- og byggherrerisiko - Skaper usikkerhet i markedet

Tekniske utfordringer For enkelte deler av dette prosjektet vil det være nyttig å få inn entreprenører og rådgivere tidligere enn normalt. Dette kan oppnås ved bruk av, feks: - Konkurransepreget dialog Hensikt: Utvikle og optimalisere løsninger blant ulike forslag fra hver enkelt tilbyder, basert på dialog i en tidlig fase av prosjektet

konkurransepreget dialog Anskaffelsesprosedyre – gitt i LOA og FOA. Egnet for kompliserte prosjekter og grensesprengende tekniske løsninger Involverer entreprenører og rådgivere i prosessen med å komme frem til optimale og gode løsninger Baseres på tidlig dialog og bruk av felles kompetanse og erfaring

konkurransepreget dialog Erfaring: E6 Dagsone vest, Trondheim Fergeutviklingskontrakt Konseptutvikling ferjefri E39 for fjordkrysningene

Dagsone vest – bebyggelse

Gjennomføring av konkurransepreget dialog Prekvalifisering – en forutsetning Invitasjon til dialog (begrenset antall) Skisseprosjekt: (må forklare metode og usikkerhet) Dialog – basert på innlevert skisse, krever tillit, likebehandling og diskresjon, parallelt for de deltagende tilbyderne, men helt uten «cross-flow» av informasjon Dialog i flere trinn for å oppnå forbedringer (i form av redusert risiko, basert på skreddersydd risiko-modell for hver tilbyder) Dialog avsluttes når byggherre definerer resultatet (konseptet) som tilfredsstillende for anbudsregning

Gjennomføring av konkurransepreget dialog Når oppdragsgiver har funnet en eller flere løsninger som oppfyller behovet skal dialogen erklæres for avsluttet. Oppfordre deltagerne (som er igjen) til å avgi endelig tilbud Ingen forhandlinger etter dette, men tilbud kan avklares, presiseres og tilpasses – men grunnleggende elementer må ikke endres Vurdering på bakgrunn av tildelingskriteriene; Det økonomisk mest fordelaktige tilbudet skal velges

Erfaringer Statens vegvesen har gjennom planlegging og gjennomføring av Konkurransepreget dialog etablert grunnlag for måloppnåelse, både med hensyn til generelle og prosjektspesifikke mål. Deltagerne har utviklet løsningsforslag som har behandlet prosjektets utfordringer med sterk fokus på reduksjon av usikkerhet. Dette har resultert i kontraktsinngåelse basert på en løsning som oppdragsgiver mener tilfredsstiller prosjektets behov, til en kostnad som ligger innenfor prosjektets styringsramme og med en akseptabel risikoprofil.

Erfaringer Konkurransepreget dialog kan anbefales som anskaffelsesprosedyre i vegprosjekter der vilkårene for anvendelse av prosedyren er oppfylt. Det er videre utviklet en praksis for fremtidig bruk av Konkurransepreget dialog som anskaffelsesform i Statens vegvesen. Evalueringsrapport: Finnes på www.vegvesen.no – fagrapporter, dekker prosessen fra konkurransen startet til kontrakt inngått.

Marked Forventer stor interesse nasjonalt og internasjonalt Krever forutsigbarhet, omfattende leverandørutvikling og informasjon om prosjektet og kontraktenes innhold, både ift tekniske- og kontraktsmessige forutsetninger, feks: - Kvalifikasjonskriterier - kontraktsbestemmelser - Risikohåndtering/risikofordeling - Roller og ansvar - Etc

Kan gi retning til ny organisering og finansiering ? ny finansiering

Organisering Det er krevende å etablere en organisasjon med ansvar for et prosjekt som strekker seg over 1100 km, mange tekniske utfordringer og mange delprosjekter Anbefaler å opprette en egen utbyggingsenhet for utbyggingen av ferjefri E39. Gir grunnlag for enhetlig opptreden, ledelse og styring.

Finansiering Effektiv og optimal gjennomføring forutsetter sikker og tilstrekkelig tilgang på likviditet, som sikrer forutsatt framdrift. Valg av finansieringsmåte er et politisk spørsmål.

Utfordringer E 39 vil være utfordrende for mange parter - Politisk, lokalt og sentralt - Statens vegvesen som byggherre - Rådgivere og entreprenører

Utfordringer Statens vegvesen: Forutsigbar finansiering Planavklaring Organisering Marked og konkurransesituasjonen

Utfordringer Rådgivere og Entreprenører: Store og teknisk krevende kontrakter - Teknisk kompetanse - Bemanning og ressurstilgang - Organisering - Risiko - Plan- og prosjekteringsledelse - Plan- og prosjekteringskompetanse

Hva betyr et slikt prosjekt for bransjen ? Rekruttering Kompetansebygging etc

Takk for oppmerksomheten