Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua
Denne presentasjonen Oppdraget Metode for analyser av sykkeltrafikk Datagrunnlag Avgrensing av analyseområde Etablering av arbeidsreisematrise Potensial for sykkeltrafikk Trafikk på aktuelle lenker Konklusjon
Oppdraget Vurdere potensialet for sykkeltrafikk i 3 alternative traseer langs Østre Aker vei. Nordre alternativ 5100 meter Søndre alternativ 5500 meter Midtre alternativ 4900 meter
Metode for analyse av sykkeltrafikk 4-trinnsmetodikk genereltBrukt på sykkeltrafikk 1. TurproduksjonArbeidsreiser 2. Turfordeling (til soner)Arbeidssted og bosted 3. ReisemiddelfordelingAvhengig av avstand 4. Veg/-rutevalgKorteste rute (i tid)
Datagrunnlag Elveg for Oslo og Akershus fra 2004 –Supplert med viktigste gang/sykkellenkene i Groruddalen –Stengt for sykkeltrafikk langs Østre Aker vei og E6 –Tre alternative nett (med de tre alternativene) Bedrift- og foretaksregister for Oslo og Akershus 2004 –Alle virksomheter stedfestet på adressenivå –Alle ansatte stedfestet på grunnkretsnivå Grunnlagskart –Digitale grunnkretser for Oslo og Akershus
Analyseområde Avgrensing av område: 20 km fra aktuelle traseer Detaljerte analyser i området nær traseene (grunnkretsnivå) Grovere analyser i området lenger unna traseene (bydelsnivå)
Etablering av arbeidsreisematrise Viser potensiell arbeidsreisetrafikk mellom alle soner Fra alle grunnkretser/bydeler til alle grunnkretser/bydeler Beregnet for aktuelle relasjoner Avstand for hver relasjon er beregnet Beregner avstand Virksomhet med tre ansatte Ansattes bosted
Potensial for sykkeltrafikk Andel avhengig av reiselengde. AvstandAndel som sykler 0 – meter11 % – meter17,5 % – meter15,5 % – meter6,5 % – meter4,5 % Mer enn meter4,5 % Utgangspunkt: Reisevaneundersøkelse i Prosam Viser sykkelandeler for alle reisehensikter over året Justeringer: Nivå for sommer Arbeidsreiser Dvs en fordobling av andeler
Trafikk på lenker Valg av rute er avhengig av reisetid ATP-modellen finner raskeste rute for hver relasjon Trafikken legges så ut på nett
ATP-modellen tar hensyn til stigning Hastighet er avhengig av stigning Beregninger fra bosted til arbeidssted
Nordre alternativ Estimert reisetid 20,5 minutt
Midtre alternativ Estimert reisetid 19,5 minutt
Søndre alternativ Estimert reisetid 21,5 minutt
Konklusjon Midtre alternativ –Det raskeste –Størst potensial antall syklister (gjennomsnitt lenke: 397 syklister i døgnet) Søndre alternativ –Det mest tidkrevende –Nest beste alternativ antall syklister (gjennomsnitt lenke: 378 syklister i døgnet) Nordre alternativ –Middels tidkrevende –Klart dårligst alternativ antall syklister (gjennomsnitt lenke: 308 syklister i døgnet)