Intermodalitet starter på terminalen!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Din kundeportal hos CargoNet
Advertisements

Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer
Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Fremtidens Transportbehov
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nytt østfoldsykehus.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Avgangspunktlighet Alnabru Oppstartsmøte
Punktlighet og maskintilgjengelighet UkeKranTruckTerm trReach UkeKlart fra terminal
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
PetroOnline 2010 Visjon og strategi. Accella styrer depotet •Ved import fra bil, båt og tog •Ved planlegging av lasting •Ved lasting av bil •Ved overføring.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
Terminaler Punktlighetsseminar 27.november 2014 Terminaler 2014.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Utskrift av presentasjonen:

Intermodalitet starter på terminalen! Prosjekt Fremtidens Intermodale Terminaler Terminalen er kjernen i et intermodalt transport nettverk TERMINALEN SOM KJERNE Intermodalitet starter på terminalen!

Hva er PROFIT? I PROFIT skal gevinster realiseres ved konkrete endringer i terminalene og systemene rundt Alnabru og Oslo Havn. BIP 2009-2011 Brukerstyrt Innovasjons Prosjekt Totalt budsjett: 24 MNOK (8 MNOK/år) Forskningrsrådet støtter med 2,5MNOK/år Partnere CargoNet Oslo Havn SINTEF Teknologi og samfunn Schenker Bring Logistics Jernbaneverket Logistikk- og transportbedriftenes landsforening (LTL). Ergo Group (RedPrairie) Case: Oslo Havn og Alnabruterminalen med tilhørende bedriftscluster rundt Alnabru BIP Brukerstyrt Innovasjon Prosjekt 2

Case: Oslo Havn og Alnabruterminalen med tilhørende bedriftscluster rundt Alnabru

Alnabru – hjertet i Norges godsflyt Hvordan overføre kunnskapen til det intermodale logistikknutepunktet i Midt-Norge? PROFIT visjon: Utvikle terminalfunksjonen fra et opplevd kostnadssenter til et midtpunkt for verdiskaping i fremtidens intermodale logistikknettverk Høyere hastighet gjennom systemet

Innhold Profit Kundeservice øker som følge av introduksjon av nye tilbud og tjenester. Logistikkostnader reduseres som følge av intermodalitet og nettverkssamarbeid Miljøgevinster realiseres som følge av samlasting, redusert tomkjøring og mer gods på bane Mål: Å utvikle og realisere neste generasjons styringssystemer for intermodale terminaler ved å utnytte moderne muliggjørende ny teknologi Visjon: Å utvikle terminalfunksjonen fra et opplevd kostnadssenter til et midtpunkt for verdiskaping i fremtidens intermodale logistikknettverk!

Overordnet idé Idé: Gjøre den intermodale fremføringsveien foretrukket (pris, tid, kvalitet, forutsigbarhet og miljø) One-stop-shopping informasjonsflyt Kunden ønsker: Varen levert, til riktig sted tid og kvalitet, til lavest mulig kapital- og miljøkostnad. Intermodale tjenester TERMINAL Intermodal fremføringsvei Mottager Avsender TERMINAL Poeng: Terminalen er nøkkelen i et konkurransedyktig intermodalt transportnettverk! 6

Masteraktivitetsplan 2009-2011

Flyt i ulike transportmodi Typiske transportmønster 500 km AS-IS Selv om biltransport har lengre framføringstid har den større slakk i total tidsbruk. Dermed er biltransport mer fleksibel. Skal tog være konkurransedyktig må man Redusere tidsbruk i omlasting mest mulig Kompensere mindre slakk med større punktlighet.

Finnes det mer kapasitet? (tid og spor) Sporplan Alnabru AS-IS Etterspørselstermometer Sendt Etterspørselstermometer Mottatt

Overordnet mål: Mer gods på intermodale transportløsninger Skape flyt for hver enkelt transportenhet. I forhold til konkurransesituasjonen må omlasting av hver enkelt lastbærer bruke minimalt med tid. Sørge for at man får mest mulig ut av minst mulig ressursbruk Lean prinsipper brukt på terminalbehandling Omfatter alle ledd i kjeden Effektive administrative prosesser 10

TO-BE KONSEPT

TO-BE STRUKTUR Eller

Rolle- og ansvarsfordeling (på 1-2-3) 13

Aktiviteter - oversikt

Sammendrag: Mot fremtidens intermodale terminal Kjennetegn ved terminalen (5 prinsipper for terminaldrift) Modeskifte så raskt som mulig Effektiv planlegging av lasting og lossing i forkant Effektiv styring av lasting og lossing inklusive bruk av depoter Flaskehals styring i bruk av løfteutstyr/spor/kaikant Lean godshåndtering i terminalcluster Redusere ikke-verdiskapende arbeid Differensiering av lastbærere Optimere depot som buffer for å regulere flyt gjennom terminal Mer effektive administrative arbeidsprosesser Mer effektive bestillingsrutiner inkl. endring tett opp mot frister Redusere negative konsekvenser ved avvik på tog (ankomst og avgang) Produksjonsplanlegging i forhold til togavganger Sikre flyt i det intermodale transportnettverket Effektiv utnyttelse av transportmidler (vei, bane, sjø) Sikre avganger som er tilpasset etterspørsel Sikre forutsigbarhet og påregnelighet på alle transportmidler (til rett tid) Skreddersydd (kunde-orientert differensiering) Stabil (flyt og beregnelighet) Fleksibel (variabel bruk av ressurser) Automatisert (minimal håndtering) Transparent (informasjonstilgjengelighet)

Case I: Niels Williksen Sjømatprodusent Vikna, Rørvik (Nord-Trøndelag) 20 trailere i døgnet med oppdrettslaks og hvitfisk Noe skal til Asia, flyfrakt fra Gardermoen Noe skal til Europa, ferje til Kiel/Hiertshals Velger å kjøre bil til Gardermoen istedenfor tog fra Brattøra Usikkerhet knyttet til overføring fra mode til mode Utlasting på anlegget på Vikna tar bestandig 30 min mer enn planlagt: Behov for å ta igjen tidstap (fleksibel løsning foretrekkes) ”Lakseambulansen” – opplever seg selv som uttrykningskjøretøy Kjøper transporttjenester basert på pris Tog konkurransedyktig hvis: Rask, effektiv og stabil overgang Brattøra Rask, effektiv og stabil overgang Alnabru www.williksen.com 16

Case II: Pipelife AS Produserer rør og rørdeler i Surnadal og Langesund Hver av fabrikkene produserer spesifikke deler av sortimentet som sendes til hele Norge. Spesielt rør er transportintensivt gods ved at det raskt blir store volum Det benyttes bilfrakt over hele landet med unntak av de aller største dimensjonene fra Langesund som ofte går med båt. Transport til alle kunder på Vestlandet og Nord-Norge fra Surnadal burde være egnet for overføring til sjøveis transport Kort vei til Orkanger havn (1 time) eller Trondheim havn (2 timer) Det finnes rutebåter på aktuelle strekninger Landtransport til eksempelvis Stavanger er dyr og tar lang tid. (Rundtur på 4 – 5 døgn og liten mulighet for returgods så fremt bil ikke styres via Oslo) Sjøveis transport har vært brukt tidligere, men er erstattes med landtransport på grunn av lang og usikker transport tid. Gods blir liggende igjen i mottakerhavn Ingen har gjennomgående ansvar 17

13 nøkler fra Effektive Terminaler Rendyrke operasjonene i forhold til godstyper Etablere effektive sluser (porter) inn/ut av terminalen Innføre optimale, faste godsflytmønster inne påterminalen Etablere hensiktmessige arealer for lasting og lossing av enhetslaster Tilpasse investeringer til godstype og godsvolum Sørge for at dekker, kaifronterog belysning tilpasset behov Utvikle nye løsninger med losse-og lastearbeiderkontorene Styrke logistikk-kompetansen Etablere arenaer for terminalutvikling Innføre bedre system og rutiner for operasjonell planlegging Innføre ”onestopshopping”for informasjon i forbindelse med havneanløp Forenkle og harmonisere avgifter i havn Forbedre terminalene sin atkomst og sikre nødvendige arealer - Det offentliges ansvar som infrastruktureier og tilrettelegger

Status Profit I gang med arbeidsgrupper i forhold til delmål 1 - 3