IKVOs landskonferanse 11.-13. oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
IKVO-konferanse, Stjørdal
Deltaking, inkludering og velferd
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
TILSKUDDSORDNINGER TIL FLYKTNINGER
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Flyktningkonferansen 2008
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Nasjonalt introduksjonsregister
Innvandring til Fredrikstad Per K. Bertelsen og Mozafar Amini
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Norskopplæring for innvandrere
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Forskriften har regler om
Seminar om bosetting av flyktninger
Kongsberg norsksenter
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
På vei ut av uføret? Hvorfor lykkes noen? Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen,
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Fra utenforskap til inkludering – viktige rammevilkår for boligsosialt arbeid Helge Eide, områdedirektør KS.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap - krav ved søknad om permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap Norunn Breivik og Cecilie Uteng, Utlendingsdirektoratet.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Asyl- og flyktningsituasjonen
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
Utskrift av presentasjonen:

IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn

2 Kommunenes ansvar Bosette flyktninger Sørge for introduksjonsprogram Sørge for norskopplæring

3 Hovedutfordringen Flere innvandrere i arbeid Virkemidlene Introduksjonsprogram Norskopplæringen Handlingsplan for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen

4 Introduksjonsordningen Ble innført 1. september 2004 De første deltakerne har avsluttet det toårige programmet 53 prosent av dem som har avsluttet programmet, har gått over i arbeid eller utdanning Utfordringen: Flere i arbeid eller utdanning etter endt program

5 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap Fra 1. september 2005 fikk innvandrere rett og/eller plikt til opplæring i norsk samfunnskunnskap, jf introduksjonsloven. Fra samme tidspunkt ble det innført en ny tilskuddsordning Nasjonalt introduksjonsregister ble tatt i bruk Ny læreplan

6 Deltakelse i norskopplæring august 2006 (Kilde: NIR) KvinnerMennTotal Rett og plikt Plikt I opplæring: Rett og plikt I opplæring: Plikt

7 Utfordringer Opplæringen i norsk og samfunnskunnskap skal ha god kvalitet. Vi må ha systematisk og forskningsbasert kunnskap om resultater og kvalitet. Vi må ha systematisk og forskningsbasert kunnskap om rammevilkårene (lov og økonomi).

8 Statsbudsjettet 2007 Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere: 1,368 milliarder kroner Integreringstilskuddet: 2,826 milliarder kroner Regjeringens handlingsplan for integrering og inkludering (Verdi: 400 mill. kr) Mål for inkludering av innvandrere og deres etterkommere

9 Regjeringens handlingsplan for integrering og inkludering Økning av integreringstilskuddet (47 mill. kr) Arbeidsrettet innsats overfor innvandrere (165 mill. kr) Videreføring av ”Ny sjanse” Norskopplæring for asylsøkere (42,6 mill. kr)

10 Mål for inkludering av innvandrere og deres etterkommere Andel voksne innvandrere med fem års botid i Norge som har gått opp til og bestått språkprøven Innvandere med fem års botid ved utgangen av 2005: Andel av dem som hadde gått opp til språkprøven:17,3 pst Andel av dem som hadde bestått den muntlige prøven:13,6 pst Andel av dem som hadde bestått den skriftlige prøven: 11,7 pst. (Kilde: SSB/Norsk språktest)

11 Norskopplæring for asylsøkere Gjeninnføres høsten 2007 Alle asylsøkere over 16 år i ordinære mottak vil kunne få inntil 250 timer norskopplæring Opplæringen avsluttes ved endelig avslag eller når asylsøkeren har fått 250 timer Gjeldende læreplan legges til grunn for opplæringen Vertskommunene for asylmottaket skal gjennomføre opplæringen Norskopplæringen for asylsøkere blir ikke lovfestet De som får oppholdstillatelse, beholder sin rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven.