Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Programvare for nisje SMS
BankID i Vital Forsikring ASA
Brukstilfeller Hva en bruker kan sette i gang
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
KOSTRA KOmmune STat RApportering
Presentasjon av tjenesten
Nyheter visma business
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Egiro innbetaling/CREMUL
Intelle Service Kontrakt
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Status for Adresseregisteret
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Digitaliserer papirflyt
Elektronisk dokumentutveksling i ePhorte - EDU
Kortløsning for offentlig sektor -sosialklientkort
Presentasjon av konsept og løsning
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Presentasjon e2b Basis Profil. Faktura Forum Bakgrunn Arbeidet med e2b-fakturaen var et samarbeid mellom flere aktører fra ulike bransjer i det private.
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Presentasjon for Systemstøtte for Ediel Åse Marit Haugland
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Fredrikstad kommune ønsker eFaktura i formatet EHF
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
Den beste lokale it-partneren for små og mellomstore bedrifter Kåret til årets Microsoft SMB partner 2013 og 2014 AGS dinitavdeling.com.
Medlemsnett enklere og smartere hverdag for lag og foreninger
Lærlinger i Bærum kommune
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Otra Web-Shop - Quick Guide
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Powered by: SMS Tjenester for Mobilt Bedriftsnett.
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Otra Web-Shop - Quick Guide
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Konsept og Applikasjons oversikt
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring

”Strategiske meldinger” ”Ikke strategiske meldinger” Kundens behov ”De 2 meldingstypene” De største leverandørene Fakturaer innhentes gjennom grensesnitt Høyt informasjonsbehov Lønnsomt å investere i integrasjon En til en kommunikasjon ”Strategiske meldinger” Små og mellomstore leverandører Fakturaer går via attestant/fakturaflyt Lavt informasjonsbehov Ikke lønnsomt å investere i integrasjon Kommunikasjon med meldingsformidler ”Ikke strategiske meldinger” Frokostseminar 26. februar 2009

”Strategiske meldinger” ”Ikke strategiske meldinger” Utvikling EDI Vi etablerer EDI for å dekke de strategiske meldingene….på 90-tallet…suksess! ”Strategiske meldinger” La oss etablere XML for de enklere meldingene….. XML ”Ikke strategiske meldinger” …vent litt…”vi må ha” bransjetillegg….. XML - utvidet …eller…la oss lage en enklere utgave….. XML Frokostseminar 26. februar 2009

Filbasert grensesnitt Integrasjon av andre strategiske meldinger Aktører Manuelt grensesnitt Fakturaflyt Filbasert grensesnitt EDI ERP-system Fakturafil Papir Integrasjon av andre strategiske meldinger Flatfil Andre mld-typer Utsteder Meldingssentral Meldingssentral Mottaker Frokostseminar 26. februar 2009

Utbredelse Arbeidet med å få opp utbredelsen av elektronisk XML- fakturering har tatt for lang tid - Ingen produkter med gjennomslag i markedet Fortsatt ikke optimal kommunikasjon mellom samtrafikkaktørene Posisjonering For mye fokus på format og for lite fokus på innhold Har man glemt kunden? Hva kan vi gjøre for å få opp volum? Frokostseminar 26. februar 2009

Kjennetegn ikke strategiske meldinger Utgjør hovedparten av fakturaene for små- og mellomstore bedrifter og en betydelig del for større bedrifter Disse mottas i dag via vanlig postgang – det vil si ingen krav til sikkerhet Sikkerhet ivaretas ved å sende fakturaene gjennom et fakturaflytsystem. Dette forutsetter i dag papirskanning; 10 - 12 felter med ”headerinformasjon” Image Ingen varelinjeinformasjon Frokostseminar 26. februar 2009

Konsept for utsteder Må kunne sende alle obligatoriske innholdsfelter i valgt innholdsprofil Må etablere kontrakt med en av meldingssentralene Vil kunne se hvem som er potensielle mottakere i en lett tilgjengelig nettløsning Gir meldingssentral fullmakt til å etablere link mot mottaker mot Enkel aksept Vil kunne sende faktura på flere ulike måter Som fil Manuell innlasting Printkonverter Frokostseminar 26. februar 2009

Konsept for mottager Kan velge hvilke felter man vil nyttiggjøre seg blant de obligatoriske innholdsfeltene Kan ikke kreve øvrig informasjon innenfor rammene av ”basis” Må etablere kontrakt med en av meldingssentralene Gjennom kontrakt med meldingssentral gir mottaker meldingssentral fullmakt til å etablere link mot utsteder mot Enkel aksept Tilgang til register på utstedere Frokostseminar 26. februar 2009

Oppsummert behov Lav sikkerhetsterskel Innhold i henhold til skanning Må levere/kunne motta fastsatt krav til innhold Format og feltdefinisjoner må være predefinert mellom aktørene Ingen behov for validering ut over at alle felter må ha verdi Image må følge med fakturaen Skal være enkelt og billig og utveksle meldinger Kun en avtale mellom bedrift og meldingssentral Deltakerbedriftene må forplikte seg til å gjøre informasjon om sin deltakelse tilgjengelig i en felles ”pool” Kommersielle betingelser for meldingssentralene for å stimulere til økt volum i stedet for intern priskonkurranse. Felles markedsføringsinnsats Lav terskel for oppkobling mot meldingsformidlerne Frokostseminar 26. februar 2009

Oppsummering Vi ønsker enklere løsninger i kommunikasjonen med våre kunder og leverandører Avtaler er ressurskrevende, bør forvaltes av meldingsformidlerne Ønsker kun å forholde oss til egen formidlingssentral, telefoni, vi er ikke opptatt av hvilken operatør den vi ringer til benytter Adressering blir viktig, hvem er mottager/avsender bankene benytter IBAN/BIC, kan et det etableres noe felles? Frokostseminar 26. februar 2009

Hva gjør vi Har etablert en enkel WEB-fakturaløsning Skal ivareta 10% av våre inngående fakturaer knyttet til levering av varer og tjenester Integrert mot vårt fakturaflytsystem og ERP system Link til løsningen vil ligge på vår hjemmeside Ingen kostnader for utsteder Stikkord; enkelhet Frokostseminar 26. februar 2009