Regional transportplan Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Status Regionplan Agder 2020
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Vi skal bygge videre på det vi har!
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kulturstrategi for Oppland
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Regional planstrategi
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Kommunal planstrategi
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Kommunemøter RPBA - om RTP
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Regional transportplan Agder 2015 -2027

Formål RTP – fra Regional planstrategi Et tilpasset og velfungerende transportnett hvor alle transportformer (vei, sjø, bane og luft) sees i sammenheng er en viktig forutsetning for en positiv utvikling i regionen. Transportinfrastrukturen må utvikles slik at den blir tilgjengelig, effektiv, forutsigbar, sikker og miljøvennlig. I tråd med Regionplan Agder 2020 bør det utarbeides en felles transportplan for Agder etter modell av Nasjonal transportplan (NTP). En Regional transportplan (RTP) vil kunne avdekke hvilke behov og utfordringer regionen står overfor på transportsiden, gi innspill til hva som bør prioriteres på regionalt og nasjonalt nivå (NTP) og være førende for prioriteringer i fylkeskommunenes øvrige planer på samferdselsområdet. En RTP vil også kunne danne grunnlag for et mer forpliktende samarbeid mellom stat, fylkeskommune og kommunene for å øke forutsigbarheten ved planlegging og realisering av samferdselsprosjekter.

Gode eksempler fra andre Gode eksempler fra andre....men vi må gjøre jobben og planen må dekke våre behov.

Vi er enige om hvorfor vi trenger bedre infrastruktur!! Regionforstørrelse Næringsutvikling Levekår Trafikksikkerhet Det handler ikke bare om å redde liv eller redusere utslipp. Vi ønsker å ta hele regionen i bruk, fremme vekst, få bærekraftige regioner, binde sammen regioner og landsdeler. Bildene viser hva vi ønsker oss, og hva som er realiteten i mange år fremover. Vi vil få ulykker mens vi venter. Vår jobb er å gjøre ventetiden kortest mulig.

Hva er vårt behov? Vi er enige om mye:

2015 – 2027!!!! Vi må ha en robust strategi for ønsket utvikling. I denne perioden skal det være 4 stortingsvalg 4 kommunvalg Befolkningen i Agder vil øke med minst 50000. Hvor vil de bo? Hvor vil de jobbe? Hvordan vil transportbehovet utvikle seg? Persontransport Godstransport

Hvilket fokus bør vi ha? Lokale prosjekt og prioriteringer må tas opp i andre planer. Begge fylkene har egne prosesser med prioritering av fv-midler. Må sikre helhet. Hvordan skal vi sikre ”by og land”? Vi må holde fast om enigheten, men fornye/forsterke argumentasjonen Ambisjonsnivå? ?

Regionrådenes rolle Geografisk fokus på utfordringsbildet Samordning av innspill Informasjonsarena

RTP – så langt vi er kommet …… Utkast til planprogram Enig om hovedorganiseringen Vil foreslå en overordnet og strategisk tilnærming Vil utfordre regionrådene Bygge på tidligere planer, gjenbruk av data/fakta Unngå dobbeltprosesser – krever åpenhet og samordning Kartlegge transportstrømmer og behov (fakta) Alternative scenarier – alternative behov Målet er et fremtidsrettet og konkurransedyktig transportsystem. Lokalt – regionalt – nasjonalt - internasjonalt fokus.

Videre fremdrift Høring/innspill til planprogram. Mars 2014? Vedtak av planprogram. April/juni 2014? Innspill, prosess, utredninger mv Samordning av innspill til NTP - milepæler Utkast dokument Høring/dialog Vedtak senest juni 2015.