Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune 2005 - 2009 Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Kontraktsoppfølging mv.
Torger Ødegaard Byråd for barn og utdanning i Oslo
Årsmøte RBK 28.februar 2005 Hva har skjedd de siste årene ? Regnskap 2004 – konsern og datterselskaper Fremtidige utfordringer.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Et helhetlig barnevern i Oslo
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Trond Sommer1 Offentlige anskaffelser Glåmdalsregionen.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Prosjekt tidlig innsats
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” Moderniseringsprogrammet
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Evaluering av prøveprosjekt med brukervalgsmodellen i hjemmehjelpstjenester i Oslo kommune I.Status.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
1 Småtinget Forum for ledere i mindre bedrifter og politikere 1996: Oslo 1999: Eidsvoll 2002: Kristiansand 2003: Kongsberg 1.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Visjon og verdier Vikersund Kurbad AS. Respekt – profesjonalitet - trygghet og engasjement Visjon «Sammen flytter vi grenser» 2 Vikersund Kurbad AS.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Kommunal planlegging.
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
Statlige bindinger på kommunene
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Virksomhet X anskaffelsesstrategi
Velkommen til leiarsamling
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernomfattende effektiviseringsprogram på anskaffelsesområdet Byrådets budsjettforslag for 2002 varslet utarbeidelse av overordnet anskaffelsesstrategi Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Bakgrunn for strategien

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Det skal utarbeides en overordnet anskaffelsesstrategi for Oslo kommune; –Beskrive rammebetingelser for anskaffelsesvirksomheten –Beskrive dagens innkjøpsordning og organisering samt hva som er gjort –Profesjonalisering av anskaffelsesfunksjonen Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Mandat

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten –Valg av virkemidler og verktøy –Stordriftsfordeler/økt samordning gjennom kommunens samkjøpsmodell –Foreslå fremtidig rolle og organisering for Konserninnkjøp Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Mandat

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Volum –budsjett mrd. –ansk mrd. –internkjøp mrd. –samkjøp ,3 mrd Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Nøkkeltall

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Økonomisk potensiale –målbart 10-15% av volum på repetitive kjøp der kontrakter ikke tidligere er inngått Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Nøkkeltall

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Anskaffelsesaktiviteten i Oslo kommunes skal være den ledende innen offentlig sektor Visjon

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Profesjonalitet –Leverandørerelasjoner basert på åpenhet, forutberegnelighet og likebehandling –Kontinuerlig oppdatering av anskaffelsesfaglig kompetanse Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Overordnede målformuleringer

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Profesjonalitet –Utvikling og bruk av verktøy og metoder som sikrer kvalitet og effektiv ressursbruk –Dedikerte ressurser til anskaffelsesaktivitetene Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Overordnede målformuleringer

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Synlige økonomiske effekter Økonomisk handlefrihet til konsernet Oslo kommune gjennom kosteffektiv tjenesteproduksjon Overordnede målformuleringer

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernoverorgripende anskaffelsestrategi Synlige økonomiske effekter Høyere fokus på innkjøpsarbeidet for å tilfredsstille krav til effektivisering uten å måtte redusere tjenestetilbudets omfang og/eller kvalitet. Overordnede målformuleringer