Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Christiane &Bianca 2013.
Fagforeningens arbeid for mangfold
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Innovasjonsarbeidet - hvor langt har vi kommet? Sigrun Vågeng 8. september 2010.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
God kommunikasjon – vær trygg
Velkommen til innkommende president sin time.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Høstrunden 2010: Hovedstyrets dialog med grunnorganisasjonen.
Profesjonelle ledere og medarbeidere på Horten videregående skole Foreløpig oppsummering av avdelingenes innspill fra planleggingsdagen 22. april.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
Studiespesialisering FAGVALG
V ÅRT STUDIETILBUD. J URIDISKE FAG H UMANISTISKE OG ESTETISKE FAG S AMFUNNSVITENSKAPLIGE FAG L EKTORUTDANNINGER S TUDENTLIV.
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
En presentasjon for årsmøtet 2014 Av Kjetil Føreid.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Foreldremøte november 2017.
Forskningsstøtte ved UBA
Studiespesialisering
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Samfunnsviterne - Årsmøte 2019 Søgne
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden

Bakgrunn Medlemmene etterspør hjelp til å kartlegge og synliggjøre deres faglige identitet og kompetanse Identitet og kompetanse stadig viktigere i forhold til rekruttering

Hovedstyrets handlingsplan Pkt 2.1.1: Kartlegge våre medlemsgruppers kompetanse, arbeidsområder og faglige interesser Pkt 3.2.1: Vurdere å utvikle en egen profileringsbrosjyre eller liknende som fokuserer på medlemmenes faglige kompetanse.

Fagforening i vekst – utfordring?

Utfordring Ikke profesjonsutdanning Akademikerforening – for samfunnsvitere og humanister Stor spennvidde i medlemmenes faglige utdanning og jobbinnhold/rolle hos nåværende arbeidsgiver - medlemmer i ca 1400 forskjellige virksomheter

Utfordring (2) Hvordan kommunisere til medlemmene hvordan de kan bli mer bevisste på sin kompetanse og ”selge” den til arbeidsgivere og til samfunnet?

Oppstartsprosjekt våren 2011 Mål: Kartlegge medlemmenes identitet og kompetanse Tydeliggjøre posisjonen og heve den generelle stoltheten til samfunnsvitere og humanister

Metode Kvalitative intervjuer er gjennomført i Oslo, Bergen og Tromsø 16 intervjuobjekter/ medlemmer: - Fire ledere - Fire spesialister - Fire medarbeidere - Fire masterstudenter

Funn Identiteten endrer seg over tid Hos studenter og nyutdannede er identiteten knyttet til faget - stolthet over å være statsvitere, antropologer, filologer etc Etter noen år yrkeslivet: identiteten til arbeidsplassen tar over for den faglige identiteten - Vi blir rådgivere, saksbehandlere, konsulenter, ledere osv.

Fra funn til verktøy Hvordan omsette funnene til noe konkret? Hvordan bruke funnene til å hjelpe medlemmene med henvendelser om kompetanse, jobbsøking m.m.

Kompetanseguide på nett Kommentarer fra respondentene i oppstartsprosjektet er benyttet i kompetanseguiden. Dette er supplert med relevante kommentarer fra og Wikipedia Innsalgspunktene overfor arbeidsgiver er kvalitetssikret via rekrutteringsspesialister

Kompetanseguide Brukerskapt innhold – nettsidene ble sett på som den beste kanalen å spre innholdet på Oppfordrer brukerne til å komme med tilbakemeldinger på guiden via Questback

Guiden beskriver 14 fagkategorier Arkeologi Filosofi/Idéstudier Geografi/Samfunnsgeografi Historie Kriminologi/Offentlig rett Kultur/Religion/Estetiske fag Medievitenskap/PR/Informasjon/Media Pedagogikk Psykologi Samfunnsøkonomi Sosialantropologi Sosiologi Språk/Litteratur Statsvitenskap/Admistrasjon/Organisa- sjon/ Ledelse

Hva kan guiden brukes til? En hjelp til arbeidssøkere til å beskrive sin kompetanse i ansettelsesintervjuer Hjelp til utarbeidelse av lønnskrav (beskrivelser av formell-, real- og nøkkelkompetanse) Bygge opp en sterkere identitet rundt fagkretsene til Samfunnsviternes medlemmer

Veien videre Fortsette å videreutvikle guiden etter medlemmenes ønsker og innspill Lage beskrivelser på flere fag/splitte opp? Synliggjøre guiden for medlemmene og potensielle medlemmer Jobbe videre med foreningens og medlemmenes identitet – implementere i alle ledd i foreningen

Brukerne bestemmer innholdet - hjelp oss å videreutvikle guiden! Finn ditt fag på