Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? : Hvilken rolle kan staten spille for å styrke.
Leverandørnett Olje og Gass -nasjonalt og bransjeovergripende -prosjektorientert -ett nettverk flere prosjekter -regional forankring i flere regioner.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Innovasjon for fremtiden i et handelsperspektiv
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
NTNU Technology Transfer AS Innovasjon: kan vi planlegge slikt? EiT 2008, Landsby 10: Internett og nye arbeidsprosesser NTNU Technology Transfer as Martin.
Møte i Programstyret MARITIM En orientering om status for Prosjektet
Roald Magne Johannessen Hvordan bedre konkurransedyktigheten?
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Organisasjon. Hva er SAP ? Arne Kjetil Nilsen Gruppeleder for Virksomhetssystemer i Allianse solutions AS.
BIT programmet Innovasjonsmodell.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-Møbel.
STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
Elektronisk forretningsdrift
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Anvendelse av verktøyene
Velkommen til Møteplass i LOL... leveranser til Ormen Lange er lagspill.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Eksamen Konsept og design Lysdesign kull-06, HIBU vår 2008
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-Møbel Presentasjon av gjennomføring og resultater Torsdag 28
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Hvordan være innovativ? Hva må til for å lykkes i dag? Vasshølet, Flesberg, 5. juni 2009 Torkil Bjørnson.
Markedsføringsloven - telemarketing.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Retningslinjer for innovasjon i telekom Salvador Baille, Tek.no konferansen
Organisatorisk innovasjon
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
BIT-konferansen 1999 BIT-programmet - pågående og planlagt virksomhet BIT-konferansen 1999 Olav Bardalen, SND.
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Ungdomsskolen u-trinnet
AQUARAMA & INNOVASJON. Aquarama & R2R innovasjonspraksis Nytt for markedet Nytt for bedriften høy lav Nye bookingsystemer (nye kanaler) Investering i.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
1 Ruter As - Dialogkonferanse om betalingsløsninger og tilstøtende tjenester Tirsdag Enkle kundereiser Kontinuerlig innovasjon Realiseringsevne.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Trebasert Innovasjonsprogram Rådgiver Espen Stokke, avd. for skog- og ressurspolitikk.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Aentera network as Elektronisk samhandling i industrinettverk Regionale forutsetninger og suksessfaktorer Sverre Ulland Daglig Leder Internet World Norway.
Thorsen AS Bodil Loftheim Historikk Opprinnelig leverandør til veterinærer Utvidet med fotterapiutstyr i Veterinæravdelingen ble solgt.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Velkommen til Academic Day!
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innovative energiløsninger
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: - viser eksempler på innovative bedrifter, som har lykkes med innovajon. Norsk Møbelindustri er Norges eneste gjenværende komsumentvareindustri utenomom næringsmiddel. Bilde nr 2: - viser eksempler på innovative bedrifter som på ulikt vis harmarkert seg som innovatører innefor ulike deler av verdikjeden. Innovasjon Norge’s BIT-Møbelprogram har vært sponsor for utvikling av Nasjonale standarder og løsninger for sektoren møbeltilvirkning og distribusjon, (TBL og HSH) Løsningene som er utviklet gjennom dette støtter flere viktige områder av verdikjeden, og er grunnlag for, og mulighet til videre innovasjoner i verdikjeden Bildet nr 3: - viser hvilke områder i BIT-programmets løsningsområder som støtter hvilke deler av verdikjeden.

Inovasjons-suksesser Innovasjon verdikjede Kun 1,5 til 3,5 % av antall inovasjoner er suksesser. Dvs sum inntekter overstiger sum kostnader. Suksess innenfor et område i verdikjeden oppnåes best når innovasjoner innenfor flere områder I verdikjeden kombineres. Eks Dell. Ny distribusjon - internett Eget brand Ikke lager Ingen egen tilvirkning Make by order 21 dager forskuddsbetaling 90 dagers leverandørkreditt Dell’s hovedinnovasjon er først og fremst av finansiell karakter. Leveranse Kundeopplevelse Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell

Inovasjon Norsk møbelindustri Eksempler på aktørenes posisjoner Innovasjon verdikjede Leveranse Kundeopplevelse Distribusjonskanaler Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell

BIT-Innovasjonsmodell Innovasjon verdikjede Innovasjon systemer Leveranse Kundeopplevelse Servicenivå, informasjon Brand Kundeløfte Salgskanal Portal, system/system Produkt Service Pricat Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess EDIFACT Kjerneprosess Produktkonfigurering Finans Allianser Verdikjedeintegrering Forretningsmodell E-forretningsdrift