RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Den vesle gutten og julenissetoget
I.
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Unge & Rus.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Kapittel 28 Norgeskartet
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Laget Av: Gaute, Sigrid, Mohammed og Ahlam.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Taushetsplikt for frivillige
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Presentasjon av Tordivelen flyr i skumringen
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Ungdoms slang Fillip Leth.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Om å forstå ungdom.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Veiviserne Sonja, Therese, Bernt, Ole-Fredrik og Sigurd.
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
♥ Hvordan bli lykkelig ♥. Hypotese- hva som gjør deg lykkelig Være sammen med venner/familie Trene Ha et kjæledyr Latter Finne på ting sammen mat Når.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Uteseksjonen i Stavanger
NYSGJERRIGPER Hvorfor er julebrus populært og hvorfor foretrekker noen en julebrus fremfor en annen?
Roller og forventninger
NYSGJERRIGPER.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes, Jean-Luc,Elias,Jarle Andre, Sverre

NYSGJERRIGPERPROSJEKT Den siste uken har vi jobbet med et prosjekt om rus og ungdom. Forrige fredag fikk besøk av en politidame som het Martha, hun snakket om rus, ungdom, stjeling, hjemme alene fester og konsekvensene av det. Derfor valgte vi å skrive om rus og ungdom.

PLAN Vi har delt oppgaver og har vært ute for å hente informasjon. Vi har ringt til forskere, partier og politiet, vi har hatt spørreundersøkelser. Så har vi samlet inn informasjon og kommet med en konklusjon.

VÅR HYPOTESE Når ungdom ikke blir passet på, tror de at de får frie tøyler og kan gjøre hva de vil. De trenger derfor å bli overvåket.

VI LURTE PÅ ????? Om ungdommer ikke starter med rus hvis de blir passet ordentlig på av foreldrene sine. Hvordan å få ungdommer til å ikke starte med narkotika og få de som allerede har begynt til å slutte.

HENTE OPPLYSNINGER Vi ringte et par politikere og spurte dem noen spørsmål. Vi spurte også 5 8. Klassinger hva de synes om rus. Vi ringte ganske mange politikere, men det var dessverre noen av de største politikerne som ikke kunne ta telefonen. Her kommer intervjuene:

Intervju med 8. klassinger 1. Hva mener du gjør at folk ikke ruser seg? "De er redde for konsekvensene", "de holder seg unna det", "de har hatt det som mål å ikke ruse seg". 2. Hva kan man gjøre for å få ungdommer til ikke ruse seg? "At man passer på hverandre", "informere dem", "holde rus unna ungdom", "snakke med foreldre". 3. Hvis man har startet med rusmidler, hva kan man gjøre for å slutte? "Hjelp av venner og familie", "bytte venner". 4. Tror du ungdommens syn på rus hadde vært det samme hvis de hadde blitt overvåket og de visste det? "Ja, selfølgelig ", "nei, mye mindre", "Ja!". 5. Hvorfor tror du at ungdommer ruser seg? "For å leke kule", "usikkerhet" , "de har venner som er eldre og tøffere". 6. Når tor du ungdommer begynner å ruse seg? "Når de er 14 år" , "13 år" , "Når de går i åttende ca.". 7. Har du noen forslag til hvor/hvordan ungdommer kan få hjelp med rusproblemer? "du får hjelp av bydelen" , " hjelp på skolen" ,  "ring for hjelp" , "Lærere" . 8. Hvordan kan skolen hjelpe? " Ringe foreldre" , "en man kan stole på!" , "Snakke med deg og foreldre" , "snakke med lærere". 9. Hvorfor tror du at ungdommer begynner å drikke før de har lov? " De leker kule og føler seg voksne og føler gruppepress" , "kule, føler gruppepress" , " Leker kule, tror det er gøy" , "være kule" , " prøve hvordan det smaker" , "vil prøve noe nytt".

Intervju med politikere etc 1. Hva synes du om at folk ruser seg?     Krf: "Det ødeleggerverden og familier."     Ap: "Det er forferdelig."     H: "Det er veldig trist." 2. Hvordan få ungdom til å slutte med rus?     Politi: "Få de til å endre holdning."     Forsker: "Skaffe hjelp." 3. Hvordan få ungdom til å unngå å starte med rus?     Krf: "Man må ha en bra skole."     Frp: "Viktig å ha et godt fritidstilbud. Bra skole."     H: "Får vite hva det innebærer. Godt lokalsammarbeid."    4. Hvorfor ruser folk seg?     Forsker: "Noen gjør det for å tøffe seg, eller for å glemme." 5. Har innvandring og rus noen sammenheng?     Ap: "Nei, men mye kommer via andre land."     H: "Nei, tror ikke det."     Sv: "Det viser seg at innvandrere ruser seg mindre."     Krf: "Ehh..Ofte kan innvandrere ha litt lite penger, og de som har lite penger er ofte med i et narkotikamiljø." 6. Tror du færre ungdom starter med rus hvis foreldrene overvåker dem?     Politi: "Ja, men jeg vil ikke si overvåkning, men innvolvere seg i livet dems. De blir ekstra forsiktige når de vet at de blir fulgt med på."

KONKLUSJON Vi har funnet ut at ungdommer vil og trenger å bli passet på av foreldrene sine. For å ikke begynne med narkotika må man ha et godt fritidstilbud og en god skole. Og at skolen griper tak i situasjoner når de oppstår. Nå skal Elias fortelle oss litt om en avansert nanochip som vi har valgt å kalle D.O.T.

TAKK FOR OSS VI HÅPER DERE LIKTE DENNE POWERPOINT PRESENTASJONENSOM ER LAGET AV Sander og Sarem