Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Levende småbedrifter! Erling Øverland NHO-president.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.


Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Storbygruppen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Utdanning Lister En presentasjon.
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Economic growth around the world
Rogfast-Hordfast: Hva mener bedriftene?
Utskrift av presentasjonen:

Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005

Betydningen av bedret infrastruktur for næringslivet  De fire viktigste næringspolitiske tiltak synes å være rente/valuta-skatt-utdanning/forskning-infrastruktur  Etter krisevinteren 2002/2003 (sjokket) er det på ny vekst i internasjonalt næringsliv-hittil i år vokser vareeksporten med nesten 20% og M&R nummer 2 fylke (varer utenom brenselsprodukter)-”tilbake til gamle høyder”  I intervjuundersøkelser kommer alltid infrastruktur høyt opp for å stimulere regional vekst  For industri kommer spesielt veiutbygging høyt opp  Industrifylket M&R viser igjen med ”høvdingenes” engasjement i veiutbygging (Ekornes/Ulstein/Huse)  Kostnadsbesparelser samt rekruttering viktige argument

Er veiinvesteringer så viktig at næringslivet er villig til å bruke egne penger?  Ekornes gikk inn med aksjekapital i Sykkylvsbrua som de mente var nedbetalt over tre år ved egne besparelser og bedre rekruttering  Kobler gjerne egne investeringer til at ”samfunnet” tar sin del ved infrastrukturinvesteringer  Nesten 1/3 av midlene som ble frigjort og styrt av næringslivet til alternative tiltak når differensiert arbeidsgiveravgift falt bort gikk til vei

Prioritering kompensasjon bortfall diff. arbeidsgiveravg. 2004

Det fagøkonomiske perspektivet på næringslivsgevinster  Nytte-kostnadsanalysene viser ofte bare små gevinster for næringslivet og gjerne ulønnsomhet for prosjekt næringslivet vil ha - internasjonal ”konflikt”  Møreforskning laget økonometrisk analyse som etterstudie av de mange bru/tunnelprosjekt og fant en næringslivsgevinst med rundt 20% undervurdering – innført som ulempeskostnader i den nasjonale beregningsmodell  Fortsatt et ”gap” mellom hva næringslivet selv mener (måles i bedriften) og fagøkonomene (måles på veien)  Eksempel: ”Eksportveien” gir tidsbesparelser på minutter på vei mot eksportmarkedet - betyr lite for en kostnadskomponent som utgjør rundt 5%

Erfaringer fra Krifast på kort og lang sikt  Reduksjon i antallet arbeidsplasser fordi lokalnæringer som bank reduserte bemanningen på grunn av bedret tilgjengelighet  For oljeselskapene viktig tiltak for bedret rekruttering av kompetent arbeidskraft – signaleffekt med by i utvikling  Økning pendlergruppen byene Molde/Kristiansund  Viktig i arbeidsmarkedet for høyere utdannede å få til større arbeidsmarkedsregioner - rekruttering  Verftsnæringen fant lite av gevinster foruten privatreiser  Internasjonalt rettet næringsliv lite gevinster  På lang sikt ett sykehusforetak, utdanningssamarbeid HiMolde og nettverkseffekter mot Molde/Trondheim/ Ålesund for utvikling petroleumsnæringen

Det internasjonale perspektivet fra fagøkonomer  Det meste fanges opp i nytte-kostnadsanalysen dersom det ikke er sterke nettverkseffekter  Fikk en litteratur på 90 tallet som startet med en nasjonal modell for USA som påviste at mangel på infrastruktur- investeringer forklarte den lave produktivitetsveksten på 70/80 tallet samt ulikheter i regional utvikling  Status i denne faglitteraturen nå er at det er liten sammenheng mellom økonomisk vekst og veiinvesteringer - om noen  Tar lang tid før effektene blir synlige, men kan ofte bare være omfordeling fra ett område til et annet  Et område i økonomisk vekst må investere også i veier, men andre elementer utløser den økonomiske veksten

Den internasjonale faglitteraturen  Infrastrukturinvesteringer snur som hovedregel ikke en negativ økonomisk trend, men kan bidra positivt sammen med andre vekstfremmende faktorer  Utgjør en liten andel av det totale kostnadsbildet og vi har generelt fallende utbytte av ytterligere investeringer i veinett av høy standard - store nettverkseffekter da det moderne veinett ble etablert  Kan fortsatt finnes gode prosjekt, men disse blir som hovedregel synlig i nytte-kostnadsanalysen  Når hovedveinettet i all hovedsak er etablert bør nye prosjekt ha lokalt/regionalt finansieringsansvar slik at de som får nytten også skal ”svi” (tilsvarende det bompenge- system vi utvikler i Norge)

Bør næringslivet fortsatt lyttes til i kravet om bedret infrastruktur ?  Er interessant at de i anvendelsen av ”egne midler” (kompensasjonsmidler diff.arb.g.avg.) prioriterer veibygging så vidt høyt  Vi vil fortsette faglig å gjøre nytte-kostnadsanalyser, men kan det være noen faktorer fagøkonomer undervurderer?  I mindre regioner kan effekten på rekruttering og større arbeidsmarkedsregioner være undervurdert i dagens regnemodell - tar tid før effekter blir synlig  Bedriftens logistikkløsning kan være mer kompleks enn det vi finner som rene kostnadsbesparelsen hvor flaskehalser og plansikkerhet (just in time) betyr mer  Tidsbesparelse/tilgjengelighet for det som vokser mye- tjenestereisene- er sterkt undervurdert i dagens modell