Nileseren! Bergen skoleåret 08/09 Lesing Orientering Mening Kunnskap Velkommen! Nileseren! Bergen skoleåret 08/09 Lesing Orientering Mening Kunnskap Byrådsavdeling for oppvekst: Kjellaug Ellingsen Avis i Skolen: Johannes Bøyum
Deltakerne 08-09. HORDALAND utenom Bergen: - Sandnes skule - Kinsarvik skule - Stord u- skule - Fauskanger skole - Ølen skule - Norheimsund u-skule - Osterøy ungdomsskule BERGEN: - Hop skole - Marikollen skole - Ytre Arna skole - Sandgotna skole - Eidsvåg u-skole - Garnes u-skule - Gimle skole - Olsvik skole - Storetveit skole - Ortun skole - Blokkhaugen skole - Nattland skole - St. Paul skole - Håstein skole - Rå skole - Slåtthaug skole - Rothaugen skole - Tveiterås skole
Program 09.00 – 09.55 Velkommen. Presentasjon. Intensjonene i Nileseren. Johannes Bøyum 10.00 – 10.45 BTbatt. Å skrive meningstekster Janne Nerheim, BT 10.45 – 11.15 Erfaringer fra Marikollen sist skoleår. Lærer Bengt Seterås 11.15 – 11.30 Om avis som læremiddel i spesialundervisningen Logoped Ragnvald Haugsvær og lærer Trond 11.30 – 12.00 Lunsj 12.00 – 14.15 Avis som læremiddel i matematikk Anja Glad Von Zernichow, Nasjonalt senter for matematikk. 14.25 – 14.50 Hva gjør vi på egen skole? Ideer og planer. Gruppediskusjon. 14.50 - 15.30 Idéutveksling: Oppsummering av gruppediskusjonen i plenum. Avtaler
Hvem, hva, hvor, når, hvorfor, hvordan Hvem er ”kommunen”? - Hvordan vet vi at vannet i springen er rent? - Kan vi måle hvor rent vårt eget drikkevann er? - Hvordan er vannet der jeg bor? - Hvor får jeg drikkevann fra? ? Hvilke regler finnes for kloakkutslipp? ? Hvem, hva, hvor, når, hvorfor, hvordan
Hva vil vi oppnå med Nileseren? Pedagogene Inspirere til nye erfaringer, kunnskaper og metodiske ferdigheter i daglig og systematisk bruk av aviser og andre aktuelle medier i undervisningen.
Hva vil vi oppnå med Nileseren? Elevene Leselyst / leseferdigheter Leserutiner Engasjement: Tøre å mene. Føle tilfredsstillelse ved å være orientert. Oppleve at skoleinnholdet er aktuelt og relevant. Konkret
Gjennomføring 1. Introduksjonsmøte 2. Planlegging på skolene ( før skolens Nileserstart) 3. Lese- /arbeidsperiode (Høst 07: inntil 4-5 valgfrie uker. 4. Erfaringssamling Tirsdag 13. januar kl 12.00 – 15.00. 5. Lese-/ arbeidsperiode (Vår 08: inntil 4-5 valgfrie uker.) 6. Kort skriftlig evaluering fra skolene/enkeltlærere Skjema med spørsmål på www.ais-vest.net
Men vi ønsker å inspirere og bidra gjennom Idé-møter. Undervisningsmateriell Evalueringsrapporter fra tidligere år. Støttefunksjon underveis i prosjektet. (Ressursdeling via www.ais-vest.net / undervisning i elevgrupper..) Avsluttende samlet rapport.
Dere bestemmer og avtaler… ..hvordan dere vil arbeide med avisene på egen skole. lærere tidsrammer organiseringsformer fag undervisningsmetoder Sosiale mål Vektlegging ut fra læreplan ferdigheter