Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP 2006-2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Kvamskogen og verdiskapning for Kvam
Demensplan 2015 Den gode dagen.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Litt om Statens vegvesen
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
1 Regjeringens politikk vedr. situasjonen i byggenæringen generelt og tiltak for å få ned byggekostnadene spesielt Statssekretær Inge Bartnes 26. april.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Oslo 7.sept 2009 MEDISINSK TEKNISK FORENING Norwegian Society for Biomedical Engineering Medisinsk Teknisk Forening Symposium 2009 Status investeringer.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
en jernbane for fremtiden
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP

Veiformål: 21,9 mrd kr Jernbaneverket: 9,2 mrd kr Kystverket: 1,1 mrd kr Totalt: 32,2 mrd kr I tillegg har regjeringen anslått bompengefinansieringen til 6 mrd kr pr år.

21,9 mrd kr settes årlig av til vegformål, en økning på 39% fra NTP ,2 mrd kr settes av til jernbane, en økning på 58% fra NTP

Rammen til riksvegs- investeringer økes med 76% i forhold til NTP For tilsyn, drift og vedlikehold er økningen på 29%.

350 km riksveg rustes opp – får ”gul midtstripe” 230 km riksveg bygges ut til fire felts veg 80 km riksveg blir sikret mot ras 750 km riksveg blir utbedret med midtrekkverk bussholdeplasser blir universelt utformet

Rammen til drift og vedlikehold økes med 27% i forhold til NTP Rammen til investeringer blir nesten fordoblet, inkl nytt dobbeltspor Oslo-Ski.

45 km nye krysningsspor tilrettelagt spesielt for godstog 144 km nye baner, av dette 116 km dobbeltspor Økninger i oppetida fra 98,5% til 99,3% Betydelige reisetidsreduksjoner i InterCity-området

Egne budsjettposter for enkelte prosjekter (prosjektfinansiering) Til å utvikle nye entrepriseformer (for eksempel totalentreprise med driftsansvar) Større og mer sammenhengende funksjonsområder

Fortsatt bruk av OPS