Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Veiformål: 21,9 mrd kr Jernbaneverket: 9,2 mrd kr Kystverket: 1,1 mrd kr Totalt: 32,2 mrd kr I tillegg har regjeringen anslått bompengefinansieringen til 6 mrd kr pr år.
21,9 mrd kr settes årlig av til vegformål, en økning på 39% fra NTP ,2 mrd kr settes av til jernbane, en økning på 58% fra NTP
Rammen til riksvegs- investeringer økes med 76% i forhold til NTP For tilsyn, drift og vedlikehold er økningen på 29%.
350 km riksveg rustes opp – får ”gul midtstripe” 230 km riksveg bygges ut til fire felts veg 80 km riksveg blir sikret mot ras 750 km riksveg blir utbedret med midtrekkverk bussholdeplasser blir universelt utformet
Rammen til drift og vedlikehold økes med 27% i forhold til NTP Rammen til investeringer blir nesten fordoblet, inkl nytt dobbeltspor Oslo-Ski.
45 km nye krysningsspor tilrettelagt spesielt for godstog 144 km nye baner, av dette 116 km dobbeltspor Økninger i oppetida fra 98,5% til 99,3% Betydelige reisetidsreduksjoner i InterCity-området
Egne budsjettposter for enkelte prosjekter (prosjektfinansiering) Til å utvikle nye entrepriseformer (for eksempel totalentreprise med driftsansvar) Større og mer sammenhengende funksjonsområder
Fortsatt bruk av OPS