God organisering og planlegging av boligsosialt arbeid – finnes den?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Husbanken + kommunene = sant!
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Joachim Bjerkvik
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Dagsorden Generelt om programmet Gjennom gang av programmet.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Definere og velge hovedmål og delmål
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Husleierestanser, en utfordring?
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Prosjekt tidlig innsats
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
God organisering og planlegging av boligsosialt arbeid – finnes den?
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Side 1 Husbanken Veien videre Hvordan kan Husbanken bli et ressurssenter også for bostedsløse? Administrerende direktør Geir Barvik, Husbanken.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
Idrettsrådets ansvar og rolle
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
16. jun Husbankens tanker omkring Plan- og bygningsloven som boligpolitisk verktøy Planseminar Namsos 11. mai 2009 Randi Selseth, Husbanken.
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
…sett fra Rokkansenterets side
Internkontroll Pilotnettverk
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Helhetlig boligpolitisk innsats
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

God organisering og planlegging av boligsosialt arbeid – finnes den?

Disposisjon Det boligsosiale feltet – generelle utfordringer Koordinering og planlegging Hva kjennetegner ”god” organisering og planlegging i våre casekommuner? Finnes det en ”beste praksis” andre kommuner kan implementere?

Boligsosialt arbeid – hva er det? Boligsosialt arbeid er et sammensatt begrep det er vanskelig å definere Begrepet brukes som en samlebetegnelse for arbeidet med å skaffe de fattigste og svakstilte i samfunnet egen bolig, hjelp til å mestre sin boligsituasjon og til å finne sin plass i nærmiljøet Omfatter i utgangspunktet alle sider ved boligpolitikken, og alle aktører som bidrar til at vanskeligstilte på boligmarkedet kan forbedre sin situasjon

Et fragmentert felt … Vanskelig å avgrense arbeidet til et entydig fagfelt og til en avgrenset organisatorisk enhet Arbeidsdeling og spesialisering Boligsosiale tiltak er er derfor innvevd i mange ulike velferdsfelt og tilgodeser ulike kategorier av brukere Mange aktører med flytende ansvarsdefineringer Omfatter ulike typer virkemidler

Koordinert innsats og strategisk planlegging Helhetlig og tverrfaglig tilnærming Matriseorganisasjon med horisontale og vertikale linjer Horisontal samordning Innsats fra flere ulike tjenestesteder Hvem skal gjøre hva? Vertikal samordning mellom politikk, planer og praksis Hvilke utfordringer står kommunen overfor og hvordan skal disse løses? Innsats fra ulike nivåer i kommuneorganisasjonen Politisk, strategisk og operativt nivå

Koordineringsutfordringer Faglige grenseflater: faglige uenigheter som kan være av betydning for koordinering og samarbeid Hva er utfordringene og hvordan skal de løses? Funksjonelle grenseflater: holdninger og praksis mht deling av oppgaver og ansvar i nettverk Hvem har ansvar for å gjøre hva? Økonomiske grenseflater: økonomiske og finansielle forhold som påvirker koordinering og samarbeid Hvem skal dekke ressursbruk?

Ulike former for koordinering Samforvaltning Boligkontor Koordineringsorgan Tverretatlige tildelingsteam Formelle rutiner for samordning Samarbeids- og intensjonsavtaler Uformelle rutiner for samordning Spontant nettverk

Felles boligsosial strategi Kartlegging Boligsosiale utfordringer og mulige virkemidler Målstyring og prioritering Klar intensjon om hva en ønsker å oppnå, hvilke virkemidler som skal benyttes og i hvilket omfang Iverksetting Klar plan for hvordan vedtatte strategier skal gjennomføres Resultatevaluering Rapporteringsrutiner

Utfordringer knyttet til planlegging og målstyring Gode kartleggingsdata Vanskelig å begrepsfeste behov og resultater Boligbehov har en heterogen karakter Målbarhetsproblematikk Etablering av indirekte mål Innsatsmål, dekningsgrader og ventelister, brukertilfredshet, kvalitetsmål Vanskelig å tolke måloppnåelse og resultater

Vår studie Casestudier i fire kommuner Begrensninger: Muligheter: Valgt med utgangspunkt i en tidligere studie (Langsether m.fl. 2008) Kristiansand, Moss, Trondheim og Tromsø Begrensninger: Store kommuner Vet lite om ”resultater” Muligheter: Har over tid satset på og fått erfaring med organisering og planlegging av boligsosialt arbeid Etablert arbeidsrutiner og -prosesser andre kan lære av

Kommunene i undersøkelsen Plan/ledelse Boligforvaltning (fremskaffelse) Boligtildeling Husbankens virkemidler Oppfølging Kristiansand HSdir EBT KF EBT boligtjenesten Moss HS-sjef Boligenheten NAV Boligkonsulent Sosialtj. Rus/psyk. Trondheim Kdir H&V Byutv. Eiendom ESIKT Bydelskontor Tromsø Boligkontor K-sjef Tildelingsutvalg Rustj. Flyktningtj.

Hva kjennetegner en ”god organisering”? Involverte aktører kjenner til kommunens politiske målsettinger, samt egen og andre aktørers rolle i gjennomføringen av denne strategien Tydelig rolle- og ansvarsfordeling Aktiv kompetanseoppbygging Et overordnet koordinerings- og strategiorgan Grundige planprosesser knyttet til den strategiske planleggingen

Tydelig rolle- og ansvarsfordeling Utstrakt bruk av formelle samarbeids- og intensjonsavtaler Skriftlige rutiner og retningslinjer Tildeling og samordning Uformelle samarbeidsrelasjoner Konsultasjons- og nøkkelpersonsmodellen Åpen kommunikasjon og ”administrativ frihet” Fleksibilitet og løsningsorientering

Aktiv kompetansebygging Erkjennelse av at boligsosiale utfordringer krever fleksibilitet og omstillingsevne Hva har en god eller dårlig kompetanse om? ”Kontinuerlig” evaluering Åpen toveis kommunikasjon Fange opp gode og mindre gode løsninger Begrunnelse for beslutninger og løsninger må kommuniseres godt, slik at tiltak gjennomføres etter intensjonene Kompetanse kan bygges på ulike måter: Gjennom formell læring (f.eks. utdanning, kurs og seminarer) Gjennom en bevisst ansettelsespolitikk der en etterspør kunnskap en mangler Gjennom læring av egne og andre kommuners erfaringer

Et overordnet koordinerings- og strategiorgan Forvaltningsansvar for de sentrale boligsosiale virkemidlene Reelt ansvar for å utarbeide, iverksette og evaluere boligsosiale handlingsplaner Ansvar for koordinering av boligsosial innsats, både operativt og strategisk Etablere gode rapporterings- og informasjonssystemer Ansvar for kompetanseutviklingen i sektoren Ansvar for ”samarbeidsmiljøet” i sektoren

EBT – boligtjenesten (Kristiansand) Tydelig forsøk på å løse problemene forbundet med fragmentert organisering Overordnet ansvar for: Koordinere det boligsosiale arbeidet Samordne virkemiddelbruk Sikre informasjonsflyt og samarbeid mellom relevante enheter Tilpasse et bredt tjenestetilbud til den enkelte bruker Boligsosial handlingsplan blir fulgt opp Oppgaver både på operativt og strategisk nivå (”en bro”) Operativt: tildeling av oppfølgingstjenester og kommunale boliger, samt Husbankens lån og tilskudd Strategisk: boligsosialt planarbeid og sentral premissleverandør for planarbeidet i boligsektoren

Organisasjonskart – Helse og sosialsektoren (Kristiansand) Helse- og sosialdirektør Direktørstab Sekreteriat DuViTo Enhet for bolig- og tjenestetildeling (EBT) Omsorg Utviklings-hemmede Helse Sterkt funksjons-hemmede Barnevern NAV Flyktninger Sosiale og forebyggende

Handlingsplaner som styringsinstrument Overordnede mål og strategier Kartlegging av utfordringer og målgrupper Prioriterte fokusområder Definerte tiltak og tydelig ansvarsfordeling Resultatindikatorer

Et eksempel – Tromsø Tildeling av bolig ”Det er ønskelig å gjøre nye søkere på kommunal bolig i stand til å skaffe seg en egen eid eller leid bolig. Det er også ønskelig med kortere botid i de kommunale boligene. Mulig effekt vil være: Økt livskvalitet for den vanskeligstilte Kommunen vil tidligere få frigjort boliger til andre vanskeligstilte Prioritet A3 – Strategi (administrativ): Kommunen skal videreutvikle metodikk, systematisere tiltak og rutiner som gjør den vanskeligstilte i stand til å eie eller leie privat bolig Tiltak: Allerede fra søknad foreligger; årsaker til den vanskeligstiltes problemer kartlegges (inklusiv samtale med søker) og det iverksettes tiltak for å ta tak i utfordringene på individnivå Bruke gjennomgående saksbehandlingssystem som gjør individuell tverrfaglig oppfølging mulig Gi gjeldsrådgivning til søkere og beboere i kommunale boliger”

Planprosesser og forankring Strategisk planlegging er mer enn et plandokument Gode planprosesser Både frembringe og iverksette et plandokument Bred forankring Sikre god kunnskap fra praksisfeltet Innebærer å etablere felles forståelse og engasjement, slik at de berørte aktørene er villige til å prioritere og bidra med ressurser til boligsosialt arbeid Forutsetter bred deltakelse og eierskap

Planarbeid Fokus på planens gjennomslagskraft og legitimitet Tydelig organiseringsmodell Styringsgruppe (forankring oppover) Prosjektgruppe (forankring nedover og ”sideveis”) Prosjektleder (koordinerings- og iverksettingsansvar) Politisk oppfølging Implementering i øvrig planverk Jevnlig rapportering – ”politikere må ikke få lov til å sove på post”

Finnes en ”beste praksis”? Lokalt tilpassede løsninger Ta utgangspunkt i egne utfordringer og virkelighet Se og lære av andre kommuners erfaringer Men; må vurderes med hensyn til egen situasjon ”Må tenke sjøl”

Takk for oppmerksomheten!

Mangler i gjennomføringen av den boligsosiale politikken Den kommunale boligpolitikken fremstår ofte som fragmentert og lite koordinert Kunnskapen om eksisterende boligpolitiske virkemidler er ofte mangelfull Ingen har ansvar for en samordnet og helhetlig bruk av virkemidlene Mange kommuner mangler en felles målsetting for det boligsosiale arbeid og den boligfaglige kompetansen er gjerne mangelfull

Potensielle utfordringer på operativt nivå Utfordringer grunnet fragmentert organisering For lite helhetlig virkemiddelbruk Utilstrekkelig koordinering av virkemiddelbruken Mangelfull dekning av boligbehov Mangelfull dekning av booppfølging Utfordringer knyttet til måten å gjøre ting på Segregering – integrering Brukemedvirkning Rutiner for saksbehandling Proaktiv vs. reaktiv arbeidsform

Potensielle utfordringer på strategisk nivå Mangelfull koordinering av arbeidet med strategiske oppgaver Mangelfull integrering mellom strategisk og operativt nivå Manglende rutiner for rapportering og informasjon Holdninger til strategisk arbeid Utfordringer knyttet til mål, målbarhet og målkonflikter Kompetanse Samarbeid med eksterne aktører