Høgskolen i Oslo Digital kompetanse Om Kunnskapsløftet og LUs etterutdanningsprogram for Oslo Kommune Eli Gjølstad Anita Gustavsen Beate Haugom Anne-Sofie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Teknologi i klasserommet
Forskning og utvikling
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Skrivestien.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Hva er Fronter.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Avdeling for sosionomutdanning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Åskollen skole Drammen
Didaktiske analysekategorier
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Mer praksis – bedre lærere?
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse knyttet til Kunnskapsløftet – anbud fått av Utdanningsetaten Oslo kommune Presentasjon av hva som ligger i avtalt modell.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Utviklet av pedagoger i
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
NY VRI Nina og Ingvild.
«Bare bok gjør ingen klok»
Overgang for elever med spesielle behov
Foreldremøte 10.trinn
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Digital kompetanse Om Kunnskapsløftet og LUs etterutdanningsprogram for Oslo Kommune Eli Gjølstad Anita Gustavsen Beate Haugom Anne-Sofie Nilsen Avdeling for lærerutdanning Fagenhet for IKT

l Delleveranse 1- Grunnleggende- pedagogisk bruk av IKT med Classfronter som læringsplattform l Delleveranse 2 - Pedagogisk bruk av IKT i fag og på tvers av fag med Classfronter som læringsplattform – Pedagogiske temakurs l Målgruppe: Lærere i Osloskolen (Barnetrinn/Ungdomstrinn/Videregående) l Organisering: Ferdighetsorientert nærundervisning med nettbasert veiledning knyttet til obligatoriske oppgaver. Fakta om etterutdanningskursene

Delleveranse 1 l Filbehandling (12) l Digitale tekster (3) l Regneark (2) l Presentasjon (2) l Bildebehandling (3) l Nettsideproduksjon (2) l Internett og kildekritikk (2) (Avsluttet høst 2006) l Dataspill og læring (1) l Multimedia og animasjon (2) l Lydbehandling og videoredigering (2) l Storyline (2) (Avsluttet vår 2007)

Delleveranse II l Mappevurdering i fagene (4) + (3) l Prøveverktøy (4) + (2) l Administrator- og superbrukerkurs (2) + (3) l Læringssti (3) + (3) l Hjem og skolesamarbeid (2) + (2)

Progresjon Delleveranse 1 - Test - Første kurssamling – 6 timer - Gruppeoppgave-oppstart - Individuell oppgave - Annen kurssamling – 3 timer - Veiledning via Fronter - =>Kurssertifikat Delleveranse 2 - Test - Kurssamling – 4 timer - Gruppeoppgave-oppstart - Individuell oppgave - Veiledning via Fronter - =>Kurssertifikat

Test l I forkant av kurset – hensikt; finne kursnivået til kandidaten og plassere kandidaten på riktig kursnivå l Enkelte kurs: Deltakerne ble delt inn etter skoleslag/trinn l Testene ble laget i Fronter (Prøveverktøyet) l Deltakerne besvarte testen innen en gitt tid via Fronter (ca en ukes frist) l Kurslederne foretok fordeling av kursdeltakerne

Første kurssamling – 6 timer l Ferdighetsbasert nærundervisning l Gjennomgang – oppgaveløsning - diskusjoner l Praktisk-pedagogisk vinkling på oppgaver l Ekstra øvingsoppgaver for de som trengte flere utfordringer l Oppstart av gruppeoppgave (gruppesammensetning)

Annen kurssamling – 3 timer (Gjelder for delleveranse 1) l Oppsummering av første kurssamling - erfaringsdeling l Gjennomgang og oppgaveløsning l Vektlegging av Fronter l Felles veiledning på gruppeoppgave ved behov l Presisering av innleveringsfrister for oppgaver

Obligatoriske oppgaver l Gruppesammensetning; Gruppemedlemmer på tvers av skoler l Individuell oppgave – teknisk orientert ”Åpne” oppgaver - fag/trinn/emne er valgfritt – kun IKT-krav l Gruppeoppgave – didaktisk vinkling Utarbeidelse og gjennomføring av undervisningsopplegg (hovedsakelig). Diskusjonsforum der hvor dette har vært egnet l Levering i Fronter (Innleveringsmapper) innen gitte frister

Refleksjoner og antakelser knyttet til evalueringsresultater l Refleksjoner knyttet til innhold l Refleksjoner knyttet til organisering l Refleksjoner knyttet til kursdeltakernes didaktiske erfaringer

Innhold l …Her lærte jeg mange nye begreper og fikk gode svar på det jeg lurte på... l …føler at det var "matnyttig”… l …At det var passe krevende og at vi fikk utnyttet tiden godt. Ellers var alt innholdet like bra… l …Spennende innhold og engasjert kursleder... l ……stoffet ble tilpasset gruppens nivå… l …tempo og stoffet ble tilpasset gruppen, ikke forsert… l …Jeg har blitt tryggere på å bruke IKT – Laste opp filer, sende vedlegg…. l …Disse kursene har gitt meg noen tilgjengelige verktøy. Dette har i noen grad økt min selvtillit og min evne til å drive opplæring på dette området… l …bra med et datakurs som var direkte knyttet opp til skolens innhold… l …det blir for lite tid til å lære dette ordentlig… l …Emnet er omfattende. Det er lite tid til å lære dette grundig nok… l …Ikke i noen særlig grad. Jeg var i utgangspunktet svært opptatt av digital kompetanse l …Bortkastet – kunne det fra før

Organisering l Nivådelt kurs er en fordel l Enkelt for kursleder å kommunisere med kursdeltakere via Fronter (tester, evaluering av kurs, evaluering av oppgaver) l Fleksibilitet med hensyn til å tilpasse oppgavenes innhold og innleveringsfrister l Få kursledere – god kommunikasjon l Mangelfull informasjon i forkant av kurset – kursdeltakerne ville ha tidligere beskjed om når kursene skulle gå l Kursdeltakerne ønsket klarhet i hvilket nivå de befant seg på l Fordeling av kursdeltakere på nivåer – skjevfordeling l Lite strategisk utvalg av kursdeltakere som fikk kursplass l Kursdeltakerne finner ikke tid til å løse de obligatoriske oppgavene l Mange ledd (Mellom kursdeltaker og lærer) l Tidsperspektiv; for lang tid mellom påmelding og avvikling av kurs

Didaktiske erfaringer Spørreundersøkelse viser at: l Lærerne har økt sin digitale kompetanse ved at de har blitt sikrere på bruk av IKT i egen arbeidssituasjon. l Lærerne benytter i liten grad IKT sammen med elevene

Utfordringer l Testene har i visse tilfeller vært ”villedende” – dette har ført til at deltakerne har havnet på feil nivå l Tekniske og maskinmessige variasjoner på skolene l Valg av program – Gratisprogrammer ble foretrukket l Ulike skoleslag – Ulike trinn; Like oppgaver l Unødig mye tid har gått med til administrasjon – krevende logistikk l Kursdeltakerne er ikke gode Fronter-brukere, hvilket medfører at de ikke mottar beskjeder, får tatt tester l Kursdeltakerne har ikke gode forkunnskaper innen filbehandling til tross for obligatorisk kurs l Faglig dilemma: Fokusere på verktøybruk – fokusere på didaktisk bruk l Tomme kursplasser - sene kurs = få deltakere l Motivere lærere til å gjøre oppgavene….

Gjennomført dig komp 1 og 2 Ant kursplant påmeldtetatt testgj.ført mrk Filbehandling Bildebehandling Digitale tekster Regneark Presentasjon Internett og kilde Nettside Multi og ani604127? ikke ferdig Lyd og video403830? ikke ferdig Story40259? ikke ferdig Dataspill402311? ikke ferdig Mappe Skole- hjem Prøveverktøy Læringssti Adm CF