Lederutviklingsprogram

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Regional HR handlingsplan for perioden
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
NESO Formannsskole Ledelse
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
”Det handler om å lede…”
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Sjefersamling og videre ledersamlinger/-opplæring
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Kommunen som arbeidsgiver
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Lederutvikling hos USIT
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Politisk påvirkning.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Lederutvikling ”Det handler om å lede…” Utviklingsprogram for ledere i offentlig sektor.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Samarbeid og medbestemmelse
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
SAMLING FOR KOORDINATORER
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Lederutviklingsprogram USIT 2013

Ledelse i USIT?

Mål for programmet Bidra til økt rolleforståelse; egen og andres Styrke ledernes kompetanse i fag- og personalledelse Ha fokus på relasjonsledelse: resultat – og utviklingsorientert Fremme kontakt og samarbeid på tvers Helhetlig og enhetlig ledelse på USIT

Programstruktur og metodikk 5 samlinger à 2 dg.; morgen dag 1 til ettermiddag dag 2 Trekantsamtaler Kollegaveileder Forberedelsesoppgaver og etterarbeid Veiledning underveis i forløpet Arbeid i plenum, basisgrupper, mindre enheter Veksling mellom fag og trening Casebasert og direkte relevans for ledelse i arbeidshverdagen

Målgruppe og gjennomføring Alle seksjonsledere og gruppeledere ved USIT, inkl SUN Gjennomføres i to kull med maks mix sammensetning, uten overordnet i basisgruppe

Hva er lederskap? Ledelse dreier seg om å oppnå resultater gjennom andre, i samsvar med organisasjonens mål Tom Colbjørnsen BI (2004)

Hva skaper effektiv ledelse? Elkem Hva skaper effektiv ledelse? Høy kvalitet på produkter, service, rykte, økonomiske resultater Godt arbeidsmiljø og relasjoner mellom ansatte Læring og motivasjon I hvilken grad bidrar din måte å lede på til høy kvalitet på produkter, tjenester og omdømme? I hvilken grad bidrar til Developing people - creating value

Lederferdigheter Relasjonsledelse Fokus på oppdraget Mål & forventninger Tilrettelegge Veilede Støtte & omtanke God kommunikasjon Følge opp Ris & ros Konstruktiv problemløsning Inspirere & motivere Kvalitetssikring Involvere andre Gi informasjon Komme med forbedringsforslag Utvikle seg selv og andre Bidra til å gjennomføre endringer Endring - fokus på utvikling og læring G. Yukl

Modul 1: Ledelse: person – relasjon – rolle i USIT Effektivt lederskap: Handlingsrom, myndighet, mandat, rolleforståelse Egen motivasjon Lederen som kulturbygger Arbeide med personlig utviklingsplan

Talent Overslag Utvikling Allergi Grundig og nøyaktig Blir ikke ferdig tidsnok/treg Utvikling Prioritere/Godt nok Allergi Upresishet, omtrentlighet

Når ”allergi” og «overslag» møtes .. Beslutningsdyktig "Pushy" Passiv Tålmodig Beskjeden "Pushy" Initiativ Dersom dette er bildet av en leder og en medarbeider, gjør det stor forskjell hvorvidt medarbeideren bare fortelles at han eller hun må være mer initiativrik eller om det hele settes inn i en større sammenheng slik det er gjort over.

Modul 2: Det utviklingsorienterte og korrigerende lederskapet Utvikle og inspirere medarbeidere og kollegaer Mål- og prestasjonsstyring Den nødvendige og korrigerende samtalen Arbeide med personlig utviklingsplan

Modul 3: Endringsorienterte lederskapet Strategiforståelse i faglige organisasjoner med implikasjoner for utøvde ledelse Mellomleders koordinerende rolle Ledelse helt ut Ledelse helt opp Arbeide med konkrete cases Arbeide med personlig utviklingsplan

Modul 4: Ledelse av grupper og team Målstyring og resultatoppnåelse i grupper/team Se mulighetene og styre unna fallgruvene Oppgave- og relasjonsorientering Arbeide med personlig utviklingsplan

Modul 5: TBD Fange opp det mest relevante Oppsummere og trekke veier videre Definere ny personlig utviklingsplan

Ledelse er evigvarende utviklingsprosess tidvis en komplisert øvelse å ta ansvar for å utøve godt lederskap Hva er medarbeidernes rolle? ta ansvar for å gjøre leder best mulig være en aktør som tydeliggjør behov, deler kompetanse, peker på muligheter og begrensninger mv å utsette seg for ledelse