Lederutviklingsprogram USIT 2013
Ledelse i USIT?
Mål for programmet Bidra til økt rolleforståelse; egen og andres Styrke ledernes kompetanse i fag- og personalledelse Ha fokus på relasjonsledelse: resultat – og utviklingsorientert Fremme kontakt og samarbeid på tvers Helhetlig og enhetlig ledelse på USIT
Programstruktur og metodikk 5 samlinger à 2 dg.; morgen dag 1 til ettermiddag dag 2 Trekantsamtaler Kollegaveileder Forberedelsesoppgaver og etterarbeid Veiledning underveis i forløpet Arbeid i plenum, basisgrupper, mindre enheter Veksling mellom fag og trening Casebasert og direkte relevans for ledelse i arbeidshverdagen
Målgruppe og gjennomføring Alle seksjonsledere og gruppeledere ved USIT, inkl SUN Gjennomføres i to kull med maks mix sammensetning, uten overordnet i basisgruppe
Hva er lederskap? Ledelse dreier seg om å oppnå resultater gjennom andre, i samsvar med organisasjonens mål Tom Colbjørnsen BI (2004)
Hva skaper effektiv ledelse? Elkem Hva skaper effektiv ledelse? Høy kvalitet på produkter, service, rykte, økonomiske resultater Godt arbeidsmiljø og relasjoner mellom ansatte Læring og motivasjon I hvilken grad bidrar din måte å lede på til høy kvalitet på produkter, tjenester og omdømme? I hvilken grad bidrar til Developing people - creating value
Lederferdigheter Relasjonsledelse Fokus på oppdraget Mål & forventninger Tilrettelegge Veilede Støtte & omtanke God kommunikasjon Følge opp Ris & ros Konstruktiv problemløsning Inspirere & motivere Kvalitetssikring Involvere andre Gi informasjon Komme med forbedringsforslag Utvikle seg selv og andre Bidra til å gjennomføre endringer Endring - fokus på utvikling og læring G. Yukl
Modul 1: Ledelse: person – relasjon – rolle i USIT Effektivt lederskap: Handlingsrom, myndighet, mandat, rolleforståelse Egen motivasjon Lederen som kulturbygger Arbeide med personlig utviklingsplan
Talent Overslag Utvikling Allergi Grundig og nøyaktig Blir ikke ferdig tidsnok/treg Utvikling Prioritere/Godt nok Allergi Upresishet, omtrentlighet
Når ”allergi” og «overslag» møtes .. Beslutningsdyktig "Pushy" Passiv Tålmodig Beskjeden "Pushy" Initiativ Dersom dette er bildet av en leder og en medarbeider, gjør det stor forskjell hvorvidt medarbeideren bare fortelles at han eller hun må være mer initiativrik eller om det hele settes inn i en større sammenheng slik det er gjort over.
Modul 2: Det utviklingsorienterte og korrigerende lederskapet Utvikle og inspirere medarbeidere og kollegaer Mål- og prestasjonsstyring Den nødvendige og korrigerende samtalen Arbeide med personlig utviklingsplan
Modul 3: Endringsorienterte lederskapet Strategiforståelse i faglige organisasjoner med implikasjoner for utøvde ledelse Mellomleders koordinerende rolle Ledelse helt ut Ledelse helt opp Arbeide med konkrete cases Arbeide med personlig utviklingsplan
Modul 4: Ledelse av grupper og team Målstyring og resultatoppnåelse i grupper/team Se mulighetene og styre unna fallgruvene Oppgave- og relasjonsorientering Arbeide med personlig utviklingsplan
Modul 5: TBD Fange opp det mest relevante Oppsummere og trekke veier videre Definere ny personlig utviklingsplan
Ledelse er evigvarende utviklingsprosess tidvis en komplisert øvelse å ta ansvar for å utøve godt lederskap Hva er medarbeidernes rolle? ta ansvar for å gjøre leder best mulig være en aktør som tydeliggjør behov, deler kompetanse, peker på muligheter og begrensninger mv å utsette seg for ledelse