Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

AftenpostenTV Til stede i storbyen. AftenpostenTV viser inntrykkene fra storbyen: Nyheter, kultur, innsikt og serier:
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Presentasjon for Byggevareindustrien
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Stokke AS Inn- og utgående logistikk
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
Logistikknettverk Buskerud Sjø/Bil/Bane
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
mai Havneforeningens Lederprogram Barcelona Foto: Joachim S. Müller.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
Vi leverer framtidens energiløsninger
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Arctic Sea and Rail Express
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Kommunereform for vekst
Seminar januar 2012 Geir Berg
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Livet som fagskolestudent
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
COCA COLA DRIKKER AS SOM LOGISTIKK OG TRANSPORT- BEDRIFT
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Program for Årsmøte i Norsk Havneforening Drammen September – 7. September.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Refleksjoner fra havbruksnæringen
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Utskrift av presentasjonen:

Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS AS OSLO 21 JUNI 2012

MÅL / MIDDEL  Flytte Short-Sea volum fra vei til sjø  Vekke interesse og komme i direkte kontakt med kundene ► Vareeiere ► Speditører ► 3. part tank / bulk  Få en reel diskusjon om de logistikk behov kundene har

STATUS SHORT-SEA PÅ VEST KYSTEN  Lite utviklet på containere  Fokus har vært / er på oversjø  For få havner er utstyrt med kran  Containerskip med gear og hovedsakelig 40ft fitted- oversjø er ”styrende”  Markedet vurderer i for liten grad sjø som et reelt alternativ til bil  Havnene er lokale – vi trenger en regional havnestruktur  Stort potensial

NÅR KONKURRANSEDYKTIGHET IKKE ER NOK  Salgsprosessen ikke god nok  Dokumentasjon rundt ► Pris ► Tid ► Pålitelighet ► Enkelhet ► Fleksibilitet ► Miljø  Forbedringsområder ► Frekvens ► Tid  Lasteenhet ► 45ft pwhc = 13,60 tralle = 33 pl. pl.  Åpne mentale sperrer

FOKUS OMRÅDER FREMOVER  Short-Sea volume er ”styrende”, ikke oversjø volum  Øke volum  Doble frekvens  Større skip  Raskere skip  Øke med 1-2 anløp langs kysten  Prioriterer havner med kran  Reelle kundediskusjoner

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN