Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Nordiske logistikkløsninger
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Klima og fallskjermhopping
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Varmepumpe.
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Malmø mars Likheter Drammen – Malmø Befolkning og integrering: Høy befolkningsvekst Økende antall personer med innvandrerbakgrunn Konsentrasjon.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Nordisk biogasskonferens
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Hvordan du kan øke dine vinnersjanser elektronisk bingospill?
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Datagrunnlag og transportnettverk
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Utskrift av presentasjonen:

Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus

 Kostnadsvinner!  Miljøvinner! -Service?

Dine behov

Kostnader

Distanse (km) Kostnad per trailer Lastebil Skip Transportkostnad lager/lager Gevinst

35% 15% 22%28% 24% 31% 33% 21% Besparelse 28% Prissammenligning 11 lager/lager-relasjoner til Oslofjorden

Topp 10 sjekkliste - Lavere kostnader  Øk punktlighet  Direkte vareveier  Lokalisering nær korridor  Segmentering av last  Ekstern «Cross-docking»  Hente/leveranse-tidspunkt  Tilpass skipningsfrekvens  Økt samlasting  Lagring i transportkjeden  Øk holdbarhet

Kostnad – Fremtidig konkurranseevne Aktørene ― Økende stordriftsfordel ― Lavere drivstofforbruk ― Effektive terminaler ― Effektiv kjøring ― EDI Myndighetene ― Økende CO2 avgifter ― Mer brukerbetaling på vei ― Kjørerestriksjoner ― Statlig tilskudd ― Fallende avgifter på sjø

Service

Punktlighet Mindre omorganisering Mindre oppfølging Mindre overtid Mindre sikkerhetslager

Ledetid Fremskutte lager Bil på for hastelast Øk holdbarhet på varen Samlast gir høyere frekvens Bufferlager

Enkelt Dør-dør Fleksibilitet EDI Faste tider Minimal oppfølging

Samfunnsansvar

Klima og miljø ― Lavt CO2/tonn-km ― Minimal annen forurensing ― Budsjett og regnskap

60 % 71 % 60 % 75 % 73 % 64 % 62 % 57 % Gjennomsnitt 65% Sjø Vei CO2-utslipp lager/lager til Oslofjorden 1,0 mill. tonn last overført vil gi besparelse på tonn CO2/år

Ingen kø i Nordsjøen

Gratis

Konklusjon

Utfordring Planlegging

Gevinsten er stor Kostnad 30 % CO265 % Samfunn80 %

Velg sjøveien! 1.Definer behov 2.Sjekk tilbud 3.Evaluer fordelene

Film Velg Sjøveien

Behov  Varestrøm  Service

Kostnader Transport Logistikk Håndtering

Servicenivå Bedre punktlighet Kortere ledetider Høyere fleksibilitet

Samfunnsansvar Miljøutslipp Ulykker og forsinkelser Samferdselskostnad Illustrasjon for miljø

Disposisjon film Høy stemning Lav stemning