Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan intervjue en forsker?
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Elkem Research Prosess IT
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
STRETCHING FOR STIVE KROPPER Jan-Erik Carlsen Smidig
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Strøm B: Smidige prosjekter
Smidige Metoder Praktisk erfaring med bruk av smidige metoder (EVO)
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Deployment i NETTSKYEN gir deg en SMIDIGERE infrastruktur! Deployment i nettskyen gir deg en smidiger infrastruktur! Page 1,
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
Lyntale – Smidig november
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
Måle – Release - Iterere Tre ting du må gjøre mer av dersom du vil være smidig Arve
Nå har vi solgt skinnet. Hvordan dreper vi bjørnen?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Stykkpriskontrakt Oslo XP meetup Johannes Brodwall, Bare en Programmerer Steria Norway.
Opplev smidig programmering
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not?
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Anette Jacobsen Prosjektleder Statens Pensjonskasse
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Scrum gir forventede resultater selv i
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
1 2 Nasjonalt krafttak for seniorpolitikk i arbeidslivet.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Hvorfor og hvordan invitere arkitekten med på laget? arkitekten – problemet eller løsningen?
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Arrangementsutvikling og gjennomføring i praksis..
Prosjektavslutning og sluttrapport
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Sosiale medier på En innføring.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Utskrift av presentasjonen:

Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke? Primær målgruppe: Scrum-teammedlemmer som ikke kan begripe hvorfor interessentene maser så fælt om dokumentasjon – vi har da full kontroll over det vi lager! Sekundær målgruppe: øvrige som enten kjemper en evig kamp med scrumteamene om mer skriftlig materiell, eller folk som gjerne skulle ha laget mer skriftlig hvis de bare hadde hatt mer tid. Anne Kristine Næss, Seniorkonsulent Endringsledelse

Man kan håndtere det meste… bare man er godt forberedt

Meg selv Jobber for tiden i Nordens største scrumbaserte IT-prosjekt, PERFORM-prosjektet i Statens Pensjonskasse (kilde: egen prosjektleder). Har ansvaret for innføring av leveransene inn mot forretningsområdene hos kunden. Sløyfes hvis tidspress

Produkteierens rolle i Scrum Allvitende Velfungerende bindeledd mellom scrumteamene og mottakerne av leveransene Én person Prosjektet favner så bredt og er så komplekst at produkteierne sliter med: Det er svært mange behov som må løses Behovene kommer til å endre seg som følge av omfattende regelverksendringer Utallige tekniske avhengigheter fordi man bytter ut infrastruktur og saksbehandlingsløsninger samtidig Prosjektet teller neste 200 deltakere, med 16 Scrumteam Produkteierne sitter fulltid i prosjektet for å rekke alt, mister kontakten med ”grasrota”

Utfordring Hva når vi har: Tre produkteiere på fulltid i prosjektet over flere år? Komplekse behov i konstant endring? 16 scrumteam som hele tiden trenger avklaringer? Mange tekniske avhengigheter? Et regelverk som ennå ikke er på plass? Prosjektet favner så bredt og er så komplekst at produkteierne sliter med: Det er svært mange behov som må løses Behovene kommer til å endre seg som følge av omfattende regelverksendringer Utallige tekniske avhengigheter fordi man bytter ut infrastruktur og saksbehandlingsløsninger samtidig Prosjektet teller neste 200 deltakere, med 16 Scrumteam Produkteierne sitter fulltid i prosjektet for å rekke alt, mister kontakten med ”grasrota”

Kritisk suksessfaktor: Forankring i egen organisasjon Noen synes kanskje dette likner på situasjonen til Full City utenfor Langesund? Organisasjonen må kunne stole på produkteieren sin Produkteieren må ha ryggdekning for sine prioriteringer Nye behov må snappes opp av produkteieren og tas med i den store vurderingen – samtidig unngå scope creep Det må etableres fora i linjen hvor produkteieren kan drøfte før prioriteringene foretas, slik at ikke systemutviklingsløpet forsinkes

Myten om Pandoras krukke Eva Prima Pandora, Maleri av Jean Cousin den eldre, ca 1540 Kilde: Wikipedia og Encyclopaedia Britannica

Unngå overraskelser Hvordan skaffer vi oss innsikt i innholdet så tidlig som mulig? Kan vi unngå ubehagelige overraskelser? Hvordan kan vi omsette et potensial til de facto gevinster? Sløyfes hvis de neste foilene dekker dette godt nok

Leveransen sett fra Scrumteamets ståsted Forretn. verdi Funksjo-nalitet Teknisk løsning Arbeidspakke A xyz xyz xyz xyz Arbeidspakke B mvg brs lcs ars Både målskiva og innholdet i leveransen er godt synlig for teamet Arbeidspakke C sty xyz æøå

Scrum-teamene ..vet godt hva de lager og hvorfor ..har nok dokumentasjon til eget bruk ..ønsker ikke å dokumentere for andre ..eller gode intensjoner forsvinner i dragsuget

Sett fra linjeledernes og systembrukernes ståsted: Gevinster Funksj-onalitet Teknisk løsning Sett fra linjeledernes og systembrukernes ståsted: ? Utydelige mål og ingen innsikt i leveransen gjør at også produkteieren og den organisasjonen hun representerer blir utydelige

Mottakerne av leveransen .. får lite info før produksjonssetting ..rekker ikke planlegge gevinster og forebygge skader ..får ikke iverksatt de tiltakene de trenger ..opplever leveransen som en fossefallsleveranse

Produkteieren ..sliter med å holde seg oppdatert på status ..har ikke kunnskap om alle bruksmønstre og behov i linja ..har ikke tid å innfri alles forventninger ..hindrer eksplosjoner heller enn å planlegge godt

Hva ”pleier” man å dokumentere i Scrum? Brukerhistorier Testscenarier Gevinstvurderinger Som … Kan jeg… Slik at… Kø-element Beskrivelse Status xxx Legg inn verdier i feltet.. OK yyy Systemet skal returnere… zzz Du skal ikke kunne redigere… Forretningsverdi Ressursbruk = ”Pakkseddel” for leveransen

Hva skjer med ”dokumentasjonen” etter hver utviklingssyklus… Forretningsverdi Ressursbruk xyz Forretningsverdi Ressursbruk xyz xyz xyz Forretningsverdi Ressursbruk Gamle, utilgjengelige mapper og/eller applikasjoner for spesielt interesserte

Hjelp produkteieren! Husk at dere i Scrum-teamet har forfinet løsningen. Skriv/samle dokumentasjon som en naturlig del av hver iterasjon/sprint. Bygg kontroll av dokumentasjon inn i iterasjonsavslutningen. Lag enkle maler, og tenk gjenbruk. Eller jobb i et dokumentasjonsverktøy fra starten: www.symphonical.com Ikke engang Produkteieren kjenner alle gevinstmulighetene som kan ha dukket opp Behov man trodde var til stede kan vise seg å være løst uten systemstøtte Fallgruber som avdekkes tidlig, kan ofte løses manuelt hvis man får tid til å planlegge og iverksette tiltak Fokus på gevinstmuligheter og eventuelle negative effekter F.eks PS2000-kontraktenes kontrollpunkter (fra ”smidig-tillegget”) egner seg godt for dette

Takk for meg!