Ot.prp. nr. 15 (2008-2009) Om lov om dyrevelferd Høring i næringskomiteen 22. januar 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Norske Lakseelver Organisasjon for fiskerettshavere
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Presentasjon av viktige saker for Utmarkskommunenes Sammenslutning USS Møte med MD 9. januar 2006 Presentasjon v/advokat for Høyesterett juridisk sekretær.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Bioteknologinemda
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kurs i forvaltningsrett
Eksempel på å løse en rettstvist
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
To lovproposisjoner er fremmet av regjeringen: Ot.prp nr 32 ( ) – plandelen Ot.prp nr 45 ( ) – byggesaksdelen Antatt ikrafttreden 1.juli.
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Personopplysningsloven
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Innføring av ”lovbrotsgebyr” – hva betyr det for deg?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Hildegunn Heinum, rådgiver
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Rovviltforvaltning – Aust-Agder
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
1 St.meld. nr. 12 ( ) Om dyrehold og dyrevelferd Pressekonferanse fredag 13. desember 2002.
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Om barne- og familievernet
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Avlsparagrafen i dyrevelferdsloven: Hva betyr den for avl av hund og katt? Dyrenes dag 4. oktober 2013 Torunn Knævelsrud Mattilsynet Alle bilder fra Mattilsynet.
Kan vi ikke bare ta katten? Baard Birkeland Seniorrådgiver/Jurist Tilsynsavdelingen HK.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Den lovgivende makten i Norge
Fylkesmannen i Buskerud
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Ot.prp. nr. 15 ( ) Om lov om dyrevelferd Høring i næringskomiteen 22. januar 2009

Utmarkskommunenes Sammenslutning – USS USS er en interesseorganisasjon for kommuner som berøres av utmarksspørsmål av enhver karakter USS ble stiftet 4. mars 1996 av 40 kommuner USS har 80 medlemskommuner fra 15 fylker USS' hovedoppgave er å fremme medlems- kommunenes interesser i utmarksspørsmål USS er et talerør for kommunene overfor sentrale myndigheter USS bistår medlemskommunene på en rekke områder

USS medlemskommuner

Hovedbudskap Lovforslaget inneholder en fundamental endring av gjeldende rett i forholdet mellom dyreeiers ansvar for sine dyr og statens ansvar for miljøvernpolitikken, dvs rovdyrpolitikken Proposisjonen underslår endringen av gjeldende rett, konsekvensutredningene blir derfor uriktige og saken bør returneres departementet.

§24 Tilsyn og stell Dyreholder skal..sikre at: b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter, rovdyr og andre farer

§30 Tilsyn og vedtak Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige enkeltvedtak for å oppnå etterlevelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven

§31 Kompensasjon Ved inngripende vedtak om beiterestriksjoner grunnet rovvilt etter § 30, har dyreeier rett til økonomisk kompensasjon. Kongen kan gi nærmere forskrifter om rett til, vilkår for og utmåling av slik kompensasjon

§32 Gjennomføring ”(..)tilsynsmyndigheten kan selv iverksettes nødvendige tiltak. Tilsynsmyndigheten kan sørge for at dyret får nødvendig tilsyn og stell. ….. Tiltak etter første og annet ledd kan gjennomføres for dyreholders regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.”

Begrunnelser S.111 første sp: ”(..)fare for rovviltangrep (kan)gjøre det nødvendig å iverksette særskilte tiltak, for eksempel å unnlate å bruke vanlige beiteområder.” S. 13, 2.sp: ”Dyreeiers plikt til å beskytte husdyr og tamrein på beite mot rovvilt videreføres og presiseres.”

Høyesteretts dom i Rendalsaken, Rt 2006 s.1105 Sakens parter: 13 sauebønder mot staten ved Landbruksdepartementet Sakens resultat: Dyrevernsnemndas vedtak om å avstå fra utmarksbeite pga rovdyrfare på ubestemt tid ble kjent ugyldig Staten ble pålagt å betale bøndene 2,1 MNOK i erstatning og kroner i omkostninger

Begrunnelse ”I realiteten er det naturfredningshensyn og ikke dyrevernhensyn som har vært årsak til at beiteforbudet ble stående ved lag. Man er da utenfor dyrevernlovens ordning med offentlige pålegg for dyreeiers egen regning.”

”Vår rovdyrpolitikk bygger på den oppfatning at den enkelte borger ikke skal påføres omkostninger ved påført skade eller ved tiltak for å forebygge skade.”

”I dette tilfellet utløste Dyrevernsnemndas vedtak tidsubestemte oppofrelser og utlegg, som slik jeg ser det, går langt ut over de byrder som lovgiveren har ment skulle kunne pålegges dyreeierne. Rovdyr har til alle tider i større eller mindre grad representert en fare for at husdyr blir påført lidelser.”

”Like fullt synes det til nå å ha vært en fremmed tanke at dyreeiere ut fra hensynet til vern mot rovdyr over et langt tidsrom skulle kunne pålegges å avstå fra å bruke sin utmarkseiendom som beite.”

Ved behandling av St.meld. nr. 174 ( ) Om rovdyr i norsk natur, uttalte en samlet komité: ”Komiteen erkjenner konflikten mellom rovvilt og beitedyr. Derfor bør storsamfunnet betale erstatning til de som mister husdyr og tamrein til rovvilt. Komiteen mener videre at storsamfunnet må stå for avbøtende tiltak for å minske rovdyrtap og motvirke frykten mange føler overfor noen av rovviltartene.”

USS-kommentar Lovforslaget pålegger dyreeier et hovedansvar både reelt og økonomisk for rovdyrpolitikken Dette ansvaret er belagt med strenge sanksjoner, som tvangsutlegg, overtredelsesgebyr, tvangsmulkt og straff, med fengsel inntil 1 år (§ 37) En fundamental forskyvning av grensen mellom dyreeiers og statens ansvar

Erstatningsvernet Bare ”inngripende vedtak” gir rett til økonomisk kompensasjon Hva er inngripende vedtak? Hva er økonomisk kompensasjon? Dette skal fastsettes i forskrifts form, men kompensasjonen skal være ”bevilgningsstyrt”

Takk for oppmerksomheten Hjemmesider: