bør vi svinge med resten av Europa? Utfordring for norsk produksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Å være eller å drite i været
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Side Av Karina Schjølberg
Energipolitiske utfordringer sett fra kommunene Energi november 2009 Advokatfullmektig Tine Larsen, Landssamanslutninga.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Innhold Kort om CenBio Bioenergi i verdens energimiks Bioenergi i EU
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Fornybar kraft og varme
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
HJEMFALL – HISTORIKK Kampen om konsesjonslovene 1905 – første verdenskrig. ”Panikklovene” – vedtatt i 1906 Ervervsloven av 1909 Foreløpig endelig utforming.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Nettregulering 2007 Innhold Hva er nettregulering? Inntektsrammemodellen NVEs forslag pr
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Fredrikstad 7. september 2005
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
En bedre kraftsituasjon i Midt-Norge
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Norges vassdrags- og energidirektorat
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Fornybar energi, komparative fortrinn for Sogn og Fjordane.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Norges vassdrags- og energidirektorat. NVE, områdekonsesjonsordningen og avbøtende tiltak Erlend Bjerkestrand Seksjon for energikonsesjoner.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Kraftbransjen – mer enn kun en innsatsfaktor?
Wenche Teigland,
Nasjonal ramme for vindkraft
Utskrift av presentasjonen:

bør vi svinge med resten av Europa? Utfordring for norsk produksjon Blikk mot sør – bør vi svinge med resten av Europa? Utfordring for norsk produksjon Energi 2008 25. november 2008 Sekretær i LVK, Advokat ved Høyesterett Caroline Lund

Bør norsk kraftproduksjon svinge med Europa? I et stadig mer integrert markedet – har vi noe valg? Svar: Ja, men innen visse grenser!

Ståsted Norsk kraftproduksjon er i hovedsak offentlig eid Statkraft Fylkeskommunale kraftforetak Kommunale og interkommunale kraftforetak LVKs ståsted er ikke kommunene som eiere, men som vertskommuner

Pro argumenter – kraftutveksling og effektkjøring Tørrårssikring Store variasjonene i nedbør og temperatur Øke verdien av norsk vannkraftproduksjon Utnytte prisforskjeller, eksport på dagtid og import om natten? Energi- eller effektutveksling? Bidra med ren og fornybar energi til Europa

Økende eksport: NVEs tall av 22.10.2008: Nettoeksport hver uke i 2008 Samlet norsk nettoeksport 11 TWh så langt i år, tilsvarende 10 prosent av den norske kraftproduksjonen. NorNed-kabelen har medvirket til økningen i norsk krafteksport: 2,3 TWh norsk nettoeksport gjennom Norned siden oppstart i mai 2008 04.04.2017

Dagens Næringsliv 29. sep 2008

Utfordringer Vannkraft er verdens mest overlegne energikilde, forurensningsfri og fornybar Men mens andre energikilder som gass, kull og olje har utslipp til atmosfæren (CO2) - og kjernekraftens miljørisiko også er av global karakter, er vannkraftens miljøskader lokale

Dagens Næringsliv 29. sep 2008 ”Riis-Johansen mener det er mulig å få ut mer energi fra de norske vannkraftressursene uten at man utfordrer miljømessige grenser - Det kan ikke være tut og kjør, vi kan ikke gjøre det ukritisk. Men det må være mulig å utnytte mulighetene samtidig som man stiller klare krav gjennom konsesjonene.”

LVKs syn på vannkraftutbygginger generelt LVKs formålsbestemmelse: ”(...) LVK skal delta i den energipolitiske debatten og bidra til å fremheve de miljømessige fortrinn vannkraften har som fornybar og forurensningsfri energikilde”

LVKs budskap Synet på eksisterende og dermed også nye vannkraftutbygginger vil avhenge av graden av de lokale miljøulempene. Viljen til å plastre på eksisterende skader der det er mulig og å unngå nye skader vil ha stor betydning LVK mener de miljømessige grensene ved økt effektkjøring er utfordret.

Føre var? Synet på vannkraftutbygginger er i ferd med å endres i takt med EUs nye klimakrav For å unngå at de ”gamle fronter” gjenoppstår bør også kraftprodusentene, der det planlegges endring i kjøremønsteret, se seg tjent med en ny gjennomgang av manøvreringsreglementet

Erosjonsskader Røyrvik juni 2008

Erosjonsskader Røyrvik juni 2008

Politiske pendelutslag? 1900-1980; De store utbyggingers tid Mardøla og Altasaken 2000/2001; Stoltenbergs nyttårstale - ”tiden for de store vassdragsutbyggingene er forbi” 2003-; Satsing på småkraft 2007-; Flere kabler til utlandet vil øke verdien av norsk vannkraft 2008-; Hva er en stor utbygging?

Politisk debatt Spørsmål fra Tord Lien (FrP) 24.10.08: ”Kan Statsråden bekrefte at denne positive holdningen til større vannkraftprosjekt vil gjøre seg gjeldende i Regjeringens politikk, slik at man faktisk er åpen for å vurdere større vannkraftprosjekter, og ikke konsekvent henviser til Jens Stoltenbergs nyttårstale fra 2000/2001? ”

Politisk debatt Statsråd Terje Riis-Johansens svar 06.11.08: ”(…) Nest etter kraftledninger i sentral- og regionalnettet, er vannkraft gitt høyeste prioritet i konsesjonsbehandlingen, særlig prosjekter med reguleringsevne. (…)”

Nedtapping Tunhovdfjorden 2006

Nedtapping Bordalsvatnet august 2006 Store mengder fisk i Bordalsvatnet døde eller var sterkt underernært på grunn av matmangel som følge av nedtappingen denne sommeren

Nedtapping av Venemodammen (Tokke-Vinje) 04.04.2017

Effektkjøring – lokale virkninger Effektkjøring kan skade biologisk mangfold i elver og magasiner, både fiskebestander og bunnfauna Erosjon og sedimentering/gjengroing er problem Lokalsamfunn og private interesser rammes i mange tilfeller hardt (erodert eiendom, reduserte rekreasjonsverdier, vanskelig båtferdsel, dårligere fiske m.m.)

Produsentene har et eget ansvar Produsentene høster inntektene av CO2-prisingen Produsentene har klare (legitime) økonomiske incentiver til økt kraftutveksling. Produsentenes holdning: - Vi holder oss innenfor ordlyden i konsesjonsvilkårene Produsentene har likevel et selvstendig ansvar for å begrense skadevirkningene av vassdragstiltaket Det er ikke gitt at alt er tillatt selv om det er innenfor manøvreringsreglementets ordlyd

Effektkjøring – virkninger - forts Problemene er størst med eldre konsesjoner Tidligere tiders manøvreringsreglement tar ikke høyde for dagens overføringsmuligheter Dagens effektkjøring er ikke konsekvensutredet eller vurdert Skadeomfanget av dagens effektkjøring er ikke forutsett i tidligere erstatningsutmålinger Adgangen til senskadeerstatning er begrenset

Vinjevatn-brevet fra NVE 22. jan 1998 ”Ut i frå ordlyden i reglementet kan effektkøyringa seiast å ikkje vere i strid med konsesjonen så langt manøvreringa er innafor gjeldande reguleringsgrenser. På den andre sida er det vanleg at viss konsesjonæren har hatt ein reguleringspraksis dei siste 20 åra som ikkje nyttar heile spennet mellom HRV og LRV, kan ein ikkje utan videre endre dette. Viss det i samband med ei endra drift også vert skader av omfang på allmenne interesser som ikkje var vurdert då konsesjonen vart gjeve, kan effektkøyringa seiast å vere utanfor gjeldande konsesjon og dermed eit brot på konsesjonen.

Rettslige problemstillinger I strid med ordlyden? I strid med langvarig praksis? I strid med forutsetningene på konsesjonstidspunktet?

Hvilke muligheter finnes? Gjennomgang ved fastsettelse av vilkår ved ny utbygging fornyelse av konsesjoner revisjon av eldre konsesjoner (50/30 år) Fortløpende vurdering av skadevirkningene Etterskjønn

St.meld. 24 (2000-2001) om Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand: ”Regjeringa vil legge økt vekt på miljøhensyn i den framtidige forvaltningen av vannkraftressursene. Dette gjør det begrenset hvor mye ny vannkraft som skal bygges ut. For å sikre en helhetlig forvaltning i tråd med dette, er det nødvendig å intensivere arbeid med å revidere miljøvilkår i eksisterende utbygginger.”

Statsbudsjettet 2009 St.prp. nr. 1 (2008-2009) side 39: ”NVE skal i 2009 legge økt vekt på å behandle saker om revisjon av vilkår for gamle vassdragskonsesjoner, og fornyelser av vassdragskonsesjoner. NVEs tilsynsvirksomhet skal kontrollere at miljøkrav i nye og eksisterende konsesjoner følges opp. NVEs miljøtilsyn vil bli ytterligere styrket i 2009.”

Utfordringer - forts Ulike EU-direktiv med dels ”motstridende” mål: Vanndirektivet (vannforvaltningsforskriften) Fornybarhetsdirektivet Klima mot miljø?

Avslutning LVK vil bidra til videre vannkraftutbygging innenfor akseptable rammer Ny kraftutbygging og økt kraftutveksling krever klarere og strengere styring av manøvreringen Foredling av norsk vannkraftproduksjon gjennom økt kraftutveksling må ikke skje på bekostning av nasjonale og lokale miljøhensyn

For å kunne nå de ambisiøse målene om mer fornybar energi bør myndighetene ha økt fokus på manøvreringsreglementet: ”Mener vedkommende distrikt at utbygging ikke er ønskelig, vil dette i praksis være avgjørende; de sentrale myndigheter og Stortinget er varsomme med å beslutte utbygging dersom distriktet er imot” Vassdrags- og energirett 2002 s 58, Thor Falkanger mfl”