Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Fra ide til problemstilling
NESOs Formannskole klasse / 2014
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Gjennomføring av prosjekter
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
individuell oppfølgingsplan
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Integrert bruk av MS-Office
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Strategisk ledelse, STR 9634
Bokpresentasjon Oslo.
Min hverdag som student
Muntlige presentasjoner
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Sammensatte tekster.
Cafédialog – elevmedvirkning
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Software Requirements Elicitation
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Den vanskelige samtalen
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Oppfølging og kvalitetssikring
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Definere og velge hovedmål og delmål
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Cafédialog – elevmedvirkning
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Alt henger sammen med alt
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
TITLE STERKE KLUBBER: VÅR UTFORDRING PETS D2250 – Førde ARC Fred Schwabe-Hansen.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Problemløsning.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven

Gruppearbeid Hvorfor gruppearbeid Fordeler med gruppearbeid Organisering av gruppen Konflikter i gruppen

Hvorfor gruppearbeid Gruppearbeid gir økt læring Næringslivets arbeidsform Gir mulighet for større og mer helhetlige oppgaver

Fordeler med gruppearbeid Læring av hverandre Flere ideer, impulser fra hverandre

Organisering av gruppen Gruppen bør organiseres som et prosjekt –Klare arbeidsoppgaver til den enkelte –Bør ha en “leder” (dette bør rulere) –Grupper bør ha en “sekretær” (bør også ruleres) –Gruppen bør bli enige om internt regelverk (til bruk ved konfliktløsing) –Alle skal ha lik taletid

Fordeling av oppgaver Oppgavene bør fordeles i henhold til interesser Vanskelige oppgaver bør fordeles likt Alle bør ha like mye å si

Gode arbeidsvaner Gruppen bør ha en felles fremdriftsplan Gruppen bør jevnlig møtes for å fortelle status til de forskjellige delprosjektene, og diskutere dissse Dersom en innser at den opprinnelige oppgavefordelingen er skjev, bør en søke å rette på dette

Konflikter i gruppen Konflikter vil oppstå … Bli enige på forhånd om hvordan disse skal løses (flertallsdemokrati)

Hvordan løse konflikter Ta opp konflikter med en gang, ikke utsett ubehagelige temaer Hjelp dem som kommer på etterskudd, før det blir konflikt

“Free riders” Noen grupper vil oppleve “free riders” Dette bør ikke tolereres For å unngå dette bør dere bli enige om sanksjoner på forhånd Husk dere skal selv evaluere arbeidet internt i gruppen, de som ikke bidrar bør få “ikke bestått”

Prosjektet Planlegging Prosjektering av tomt Prosjektering av bygg

Planlegging Fordeling av oppgavene Bli enige om “milepeler” Prosjektlogg Intern læring Internkontroll

Prosjektering av “tomt” Arealplanlegging –Plassering av bygget –Utearealer/grøntområder Romplanlegging Utgraving av tomt VA systemer Adkomst/vei

Prosjektering av bygg Enkel dimensjonering –Se på laster, dimensjonere bjelker og stolper (Vis eksempler, ikke dimensjoner alt) Bygningsfysikk –Varmebalanse til et kontor

IT verktøy Word Excel Powerpoint andre etter behov ???

Arbeid i prosjekt ? Arbeid i grupper er den måten ingeniører utfører det meste av sine oppgaver på Like godt å bli vant til det med en gang Hvor mange har jobbet i grupper før (skolen, fritidsaktiviteter)? Samarbeide med dem vi ikke selv har “valgt å leke med”

Hva er egentlig et prosjekt ? Det er viktig å tenke gjennom alle disse aspektene ved arbeidet når man lager en prosjektplan: –hvem, hva, hvorfor, hvordan, når og hvor ResultatMålsetning Mennesker Organisering Arbeidsoppgaver Leveranse

Viktige punkter ved planlegging Skriv ned målet –hva vil gruppen egentlig oppnå? Spesifiser leveransen –hva skal gruppen levere? Vurder kapasitet og kompetanse –hvem er vi og hva kan vi sammen få til i gruppen ? List arbeidsoppgaver –hvordan skal vi egentlig utføre denne oppgaven sammen? Beskriv organisering –hvem har ansvar for hva? –når skal de forskjellige delmål (milepæler) oppnåes? –hvordan skal gruppens medlemmer klare samarbeide effektivt?

Lag en plan - og bruk den Bli enige om alle sider ved planen (særlig ansvarsfordelingen) Skriv ned alt sammen (denne planen bør være maks 2 sider) bli enige om at dere er enige (en “kontrakt” for gruppearbeidet) Bruk planen aktivt til å følge opp fremdrift under gjennomføringen

For å virkelig lære noe av å arbeide i prosjekt Spør dere selv til slutt: Hvordan gikk det? Hva er vi fornøyd med? Hva bør vi forbedre? Gruppen vil selv få i oppgave å evaluere sin egen innsats (hvordan skal karakteren fordeles på gruppens medlemmer)