Havnedirektør, Bodø havn KF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Nordiske logistikkløsninger
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Organisasjoner for en grønnere fremtid !
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Schenker AS Det enestående førstevalg
Logistikknettverk Buskerud Sjø/Bil/Bane
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Arctic Sea and Rail Express
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
Senja som sjømatregion - et hav av muligheter
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
KJERNFJELLET; NÅ ELLER ALDRI?
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Dr.ing. Jan Tore Pedersen

Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.
en jernbane for fremtiden
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Fra regional flyplass til global aktør
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Petroleumsaktivitet, ringvirkninger, arbeidsplasser og synergier mellom næringer Geir Ove Ystmark, direktør næringsutvikling.
TJEN PENGER, TJEN MILJØET, TJEN NESTE GENERASJON Hvorfor og hvordan bli Miljøfyrtårn?
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Frisørseminar 15 sep 2009 Ragnar Gulowsen Stiftelsen Miljøfyrtårn
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Norden som foregangsregion
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Wenche Teigland,
Utskrift av presentasjonen:

Havnedirektør, Bodø havn KF KORT ORIENTERING - av Ingvar M. Mathisen Havnedirektør, Bodø havn KF

Hva er en havn?: Et knutepunkt mellom sjø og land. • Nasjonalhavn • Stamnettshavn • Fiskerihavn • EØS Havn • Nord - Norges største containerhavn

Bodø havn KF KORT ORIENTERING

Bodø havn KF KORT ORIENTERING

Bodø havn KF KORT ORIENTERING > Cruisesatsning

Bodø havn KF KORT ORIENTERING M/S ”Amadea” Lengde : 193 m. Bruttotonn : 29.000 (nesten 2 x større enn de største hurtigrutene) Passasjerer : 600 Estimat på gevinsten for næringslivet 500 pax x kr. 700 per pax = kr. 350.000 x 3 = kr. 1.050.000,-

Bodø havn KF KORT ORIENTERING 7

Bodøs komparative fortrinn Bodø havn KF KORT ORIENTERING Bodøs komparative fortrinn Komplette transportfunksjoner i regionen, både på gods- og personsiden. Et av landets - mest komplette transportnettverk lokalisert i Bodø by (tog, fly, bil, sjø). Sentral lokalisering i markedsretningen nord - syd Stort ”hjemmemarket” (etter Nordnorsk målestokk) Nær store fiskeressurser - pelagisk, hvitfisk og økende oppdrettsvolumer Knutepunkt/hub for Salten + deler av Lofoten, Vesterålen Troms, Finnmark og Svalbard • Nordvendt gods – stor andel forbruksvarer • Sørvendt gods – stor andel sjømat

Over 34.000 TEUs (+7,5%) = klart største Nordnorske containerhavn Bodø havn KF KORT ORIENTERING Nordlandsbanen + 4 % i ant. containere fra 2006 til 2007 (til 62.500 TEUs) Over 34.000 TEUs (+7,5%) = klart største Nordnorske containerhavn Over 15.500 TEUs med Vestfjordfergene i 2007 (+ 7,2 %) STORT POTENSIALE I VIDEREUTVILKING AV BODØ SOM KNUTEPUNKT I FORLENGELSEN AV NORDLANDSBANEN TIL TROMS, FINNMARK OG SVALBARD

> Godstransport handler egentlig lite om containere Bodø havn KF KORT ORIENTERING > Godstransport handler egentlig lite om containere

Bodø havn KF KORT ORIENTERING

Supply Chain Management Bodø havn KF KORT ORIENTERING Transportkjeder Terminaler som effektive ledd i transportkjeder (verdikjeder) ”Gårdagens” transportkjede: Råmaterialer & deler Produksjon Distribusjon Kunder Rå- materialer Lager Nasjonal distribusjon Regionalt lager Lokalt lager Detaljister ”Dagens” transportkjede: Supply Chain Management Kunder Rå- materialer Produksjon Distribusjon senter Detaljister Godsflyt (leveranse)

Godstransport enormt påvirket av globalisering Bodø havn KF KORT ORIENTERING Godstransport enormt påvirket av globalisering ..Verden har blitt et marked hvor varene produseres der hvor det kan produseres rimeligst.. ..store variasjoner i lønnskostnader mellom verdensdeler er den største drivkraften for flytting av produksjon. ..lønnskostnader i Norge er i snitt 60 ganger høyere enn Kina. ..økt avstand fra produksjon til konsument øker behov for transport

Bodø havn KF KORT ORIENTERING > Bodø havn og miljø

Bodø havn KF er Miljøfyrtårnsertifisert KORT ORIENTERING Bodø havn KF er Miljøfyrtårnsertifisert - som en av de første havnene i Norge Stiftelsen Miljøfyrtårn tilbyr miljøsertifisering som hjelper private og offentlige virksomheter til å drive lønnsomt og miljøvennlig. - BRA FOR MILJØET - BRA FOR OMDØMMET - BRA FOR LØNNSOMHETEN

Regjeringen og EU har som mål å få mer gods over fra vei Bodø havn KF KORT ORIENTERING Bodø havn og miljø Regjeringen og EU har som mål å få mer gods over fra vei til bane og sjø. Bodø havn er den eneste havnen som av noe omfang har gods som går direkte fra bane til sjø ”Konklusjon: Bodø sørger for ”grønn” transport av stykkgods for hele forsyningskjeden – ingen over og ingen ved siden…” (Kilde: Sitma, konsulent for Jernbaneverket)

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Source: Adapted from WOXENIUS, J. (2002) Conceptual Modelling of an Intermodal Express Transport System, International Congress on Freight Transport Automation and Multimodality: Delft, The Netherlands. www.bodohavn.no