BÆREKRAFTIGHET- En forutsetning for verdiskapning i flåteleddet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alger, fiskefór og biodrivstoff
Advertisements

Dødsulykker i norsk fiske-/fangstflåte
Hvordan forvalte bestandene? Neste generasjons forvaltningsstrategier Sverre Johansen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Bergen –
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
John R. Isaksen/10. oktober 2006 © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Kan fiskeflåtens atferd harmoniseres med fiskeindustriens.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Brann som grunnlag for design
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Bærekraftig havbruksnæring – er oppdrettslaksen blitt “havets superkylling” Ole Torrissen Fakultet for Biovitenskap og Akvakultur.
Bærekraftig utvikling i bergindustrien
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Bærekraftig utvikling
Utredning av konsekvenser av fiskeri i området Lofoten - Barentshavet Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet.
Teknologi for et bedre samfunn Presentasjon av prosjekt 1 Fiskebåten som sikker arbeidsplass Krabbekonferansen 2012 av Trine Thorvaldsen.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Livet i havet – vårt felles ansvar Fiskebåtredernes Forbund Liv Holmefjord, fiskeridirektør Nye utfordringer for forvaltningen.
1 A Partner for Progress? Kap. 8: Hva er næringslivets rolle i arbeidet med bærekraftig utviking? skrevet av Audun Ruud, seniorforsker ProSus- Universitetet.
IKKE ALLE KOMMER TIL HIMMELEN
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Bærekraftig utvikling
Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Adgang til fiskeriallmenningen
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Rømmingssikker not for torsk
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
13 En verden uten grenser.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Bærekraftig utvikling - miljø
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Torskenot -Riktig valg av not i oppdrett av torsk
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Livet i havet – vårt felles ansvar Nasjonalparker med sjøareal – Hva ønsker vi for den marine delen? Regiondirektør Erik Ludvigsen Strand.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fisk, Finnmark og omstilling Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
HMS i Petroleumsnæringen
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Bærekraftig utvikling, ”corporate responsibility” og ”global compact”
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Norwegian Ministry of Fisheries Til: fiskerinæringen Fra: fiskeriministeren ”Konkurransekraftige rammebetingelser for norsk marint næringsliv” Fisk 2003.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
Noen grunn til bekymring?
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014.
Vekst og vern1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 12 Kapittel 7 Foreleser: Finn R. Førsund.
FishTech 2016 Ålesund mars 2016 Fiskeflåtens rolle i ressursforvaltningen. Generalsekretær Otto Gregussen, Norges Fiskarlag.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Undervisningsoppgaver høst 2016
Biodrivstoff - kommentar
Pensumlitteratur: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Undervisningsoppgaver høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

BÆREKRAFTIGHET- En forutsetning for verdiskapning i flåteleddet BÆREKRAFTIGHET- En forutsetning for verdiskapning i flåteleddet. Hva betyr det egentlig? Ingrid Bouwer Utne, Doktorgradsstipendiat Sintef Fiskeri og havbruk, 2004-2007

Bakgrunn Innhold Fiskeri Ulike interessenter har forskjellige perspektiver:

Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig utvikling: Thomas Robert Malthus (1766-1834): Kloden kan ikke fø en eksponensielt voksende befolkning Rachel Carson (1962): Silent Spring Romaklubben (1972): Limits to Growth FN konferansen (Stockholm, 1972) om det menneskelige miljø Verdenskommisjonen for miljø og utvikling (WCED), 1984-1987: ”Bærekraftig utvikling er en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov”

Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig utvikling: Rio konferansen i 1992 Agenda 21 Rio deklarasjonen Skogprinsippene Klimakonvensjonen og biodiversitetkonvensjonen FN kommisjonen for bærekraftig utvikling (CSD) Rio +10: World Summit on Sustainable Development, Johannesburg 2002

Bakgrunn Innhold Fiskeri ”Bærekraftig utvikling er en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov” (WCED, 1987) Behov (need): For de rike eller fattige? Bærekraftig vekst (sustainable growth): En motsetning? Bæreevne (carrying capacity): Naturens tålegrense (for eksempel Maximum Sustainable Yield) Føre-var-prinsippet (precautionary principle): Integrert i fiskeriforvaltningen. ”Burden of proof”.

Bakgrunn Innhold Fiskeri Økonomisk dimensjon Sosial dimensjon Økologisk dimensjon WCED (1987): ”Bærekraftig utvikling er en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov”

Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig forvaltning av fornybare ressurser Hva er bærekraftig fiskeri? Et bærekraftig fiskeri tilfredsstiller økonomiske, miljømessige og sosiale behov i dag og i fremtiden Minst mulig bruk av ikke-fornybare ressurser, som fossilt brennstoff God sikkerhet og godt arbeidsmiljø for fiskerne God lønnsomhet og inntjeningsevne Minst mulig bi-fangst og utkast Interessentene blir hørt i forvaltningssystemet ….

Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig fiskeflåte- kun fantasi? En av de største truslene mot en bærekraftig fiskeflåte er overkapasitet Antall fiskefartøyer i Norge har gått ned, mens kapasiteten i samme tidsrom (1990-2002) har økt Deler av den norske fiskeflåten ikke er bærekraftig, blant annet på grunn av overkapasitet

Bakgrunn Innhold Fiskeri Oppfyller fiskeriforvaltningen de krav som er stilt? Hvordan kan vi ha kontroll med forvaltningens ”bærekraftighetsnivå”? Resultatindikatorer som gir et bilde på tilstanden til f.eks fiskeflåten: Drivstofforbruk kg/kg fisk Fangstkapasitet Lønnsevne, NOK/kg fisk … Disse må måles jevnlig! Akseptkriterier må defineres

Bakgrunn Innhold Fiskeri Evaluering av fiskeflåten- torskefiskeriene Sikkerhet for fiskerne Fatal Accident Rate (FAR), antall døde per 108 eksponerte timer Sysselsetting Antall sysselsatte/ gjennomsnitt årsverk/fartøy Lønnsomhet Lønnsevne, NOK/kg fisk Fangstkapasitet Tekniske parametere Drivhusgassutslipp/forsuring Kg drivstoff/kg fisk Kvalitet på fisken Inntektstap, NOK

Drivhusgass-utslipp/ forsuring Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig fiskeflåte Attributter Sosial dimensjon Økonomisk dimensjon Økologisk dimensjon Sikker-het Sysselsetting Lønnsevne Kvalitet Drivhusgass-utslipp/ forsuring Fangst-kapasitet FAR Fiske-priser Eks. Kyoto/ Gøteborg protokollen Antall sysselsatte Tekniske parametere Lønnsevne Akseptkriterier

Bakgrunn Innhold Fiskeri Gruppering av torskefiskeflåten: A: l<15 m B: 15 m<l<28 m C: l>28 m D: Fabrikktrålere E: Torsketrålere

Bakgrunn Innhold Fiskeri Noen resultater: Indikatorer A B C D E FAR, 1998-2003 152 35 13 12 9 Gjennomsnitt årsverk/fartøy, 2004 1,6 3,8 12,8 27,6 14,3 Lønnsevne, 2004, NOK/kg fisk 4,56 3,39 3,59 2,25 2,82 Kvalitet, 1-5 (1 er best) 1 3 Fangstkapasitet, 2004, 1-5 (1 er best) 5 4 2 Kg drivstoff/kg fisk, 2004 0,15 0,32 0,47 0,54

Bakgrunn Innhold Fiskeri Indikatorene kan aggregeres til en ”bærekraftighetsindeks”: Vekting Indikatorer 2003 2004 Endring (%) Risiko, FAR 152 150 -1,32 (+) Gjennomsnitt årsverk/fartøy 1,7 1,6 -5,88 (-) Lønnsevne, NOK/kg fisk 4,03 4,56 13,26 (+) Fangstkapasitet, gjennomsnittslengde (m) 11,12 11,24 1,08 (-) Kg drivstoff/kg fisk 0,17 0,15 -9,18 (+) Index, fartøysgruppe A, 16,80

Bakgrunn Innhold Fiskeri Spørsmål/ kommentarer ?