BÆREKRAFTIGHET- En forutsetning for verdiskapning i flåteleddet BÆREKRAFTIGHET- En forutsetning for verdiskapning i flåteleddet. Hva betyr det egentlig? Ingrid Bouwer Utne, Doktorgradsstipendiat Sintef Fiskeri og havbruk, 2004-2007
Bakgrunn Innhold Fiskeri Ulike interessenter har forskjellige perspektiver:
Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig utvikling: Thomas Robert Malthus (1766-1834): Kloden kan ikke fø en eksponensielt voksende befolkning Rachel Carson (1962): Silent Spring Romaklubben (1972): Limits to Growth FN konferansen (Stockholm, 1972) om det menneskelige miljø Verdenskommisjonen for miljø og utvikling (WCED), 1984-1987: ”Bærekraftig utvikling er en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov”
Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig utvikling: Rio konferansen i 1992 Agenda 21 Rio deklarasjonen Skogprinsippene Klimakonvensjonen og biodiversitetkonvensjonen FN kommisjonen for bærekraftig utvikling (CSD) Rio +10: World Summit on Sustainable Development, Johannesburg 2002
Bakgrunn Innhold Fiskeri ”Bærekraftig utvikling er en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov” (WCED, 1987) Behov (need): For de rike eller fattige? Bærekraftig vekst (sustainable growth): En motsetning? Bæreevne (carrying capacity): Naturens tålegrense (for eksempel Maximum Sustainable Yield) Føre-var-prinsippet (precautionary principle): Integrert i fiskeriforvaltningen. ”Burden of proof”.
Bakgrunn Innhold Fiskeri Økonomisk dimensjon Sosial dimensjon Økologisk dimensjon WCED (1987): ”Bærekraftig utvikling er en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov”
Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig forvaltning av fornybare ressurser Hva er bærekraftig fiskeri? Et bærekraftig fiskeri tilfredsstiller økonomiske, miljømessige og sosiale behov i dag og i fremtiden Minst mulig bruk av ikke-fornybare ressurser, som fossilt brennstoff God sikkerhet og godt arbeidsmiljø for fiskerne God lønnsomhet og inntjeningsevne Minst mulig bi-fangst og utkast Interessentene blir hørt i forvaltningssystemet ….
Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig fiskeflåte- kun fantasi? En av de største truslene mot en bærekraftig fiskeflåte er overkapasitet Antall fiskefartøyer i Norge har gått ned, mens kapasiteten i samme tidsrom (1990-2002) har økt Deler av den norske fiskeflåten ikke er bærekraftig, blant annet på grunn av overkapasitet
Bakgrunn Innhold Fiskeri Oppfyller fiskeriforvaltningen de krav som er stilt? Hvordan kan vi ha kontroll med forvaltningens ”bærekraftighetsnivå”? Resultatindikatorer som gir et bilde på tilstanden til f.eks fiskeflåten: Drivstofforbruk kg/kg fisk Fangstkapasitet Lønnsevne, NOK/kg fisk … Disse må måles jevnlig! Akseptkriterier må defineres
Bakgrunn Innhold Fiskeri Evaluering av fiskeflåten- torskefiskeriene Sikkerhet for fiskerne Fatal Accident Rate (FAR), antall døde per 108 eksponerte timer Sysselsetting Antall sysselsatte/ gjennomsnitt årsverk/fartøy Lønnsomhet Lønnsevne, NOK/kg fisk Fangstkapasitet Tekniske parametere Drivhusgassutslipp/forsuring Kg drivstoff/kg fisk Kvalitet på fisken Inntektstap, NOK
Drivhusgass-utslipp/ forsuring Bakgrunn Innhold Fiskeri Bærekraftig fiskeflåte Attributter Sosial dimensjon Økonomisk dimensjon Økologisk dimensjon Sikker-het Sysselsetting Lønnsevne Kvalitet Drivhusgass-utslipp/ forsuring Fangst-kapasitet FAR Fiske-priser Eks. Kyoto/ Gøteborg protokollen Antall sysselsatte Tekniske parametere Lønnsevne Akseptkriterier
Bakgrunn Innhold Fiskeri Gruppering av torskefiskeflåten: A: l<15 m B: 15 m<l<28 m C: l>28 m D: Fabrikktrålere E: Torsketrålere
Bakgrunn Innhold Fiskeri Noen resultater: Indikatorer A B C D E FAR, 1998-2003 152 35 13 12 9 Gjennomsnitt årsverk/fartøy, 2004 1,6 3,8 12,8 27,6 14,3 Lønnsevne, 2004, NOK/kg fisk 4,56 3,39 3,59 2,25 2,82 Kvalitet, 1-5 (1 er best) 1 3 Fangstkapasitet, 2004, 1-5 (1 er best) 5 4 2 Kg drivstoff/kg fisk, 2004 0,15 0,32 0,47 0,54
Bakgrunn Innhold Fiskeri Indikatorene kan aggregeres til en ”bærekraftighetsindeks”: Vekting Indikatorer 2003 2004 Endring (%) Risiko, FAR 152 150 -1,32 (+) Gjennomsnitt årsverk/fartøy 1,7 1,6 -5,88 (-) Lønnsevne, NOK/kg fisk 4,03 4,56 13,26 (+) Fangstkapasitet, gjennomsnittslengde (m) 11,12 11,24 1,08 (-) Kg drivstoff/kg fisk 0,17 0,15 -9,18 (+) Index, fartøysgruppe A, 16,80
Bakgrunn Innhold Fiskeri Spørsmål/ kommentarer ?