Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Barn og unges rett til deltakelse
Hurra for deg som fyller ditt år...
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Offentlighet.
Barneverntjenesten ISK
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Barn som pårørende.
Personopplysningsloven
Hvordan skal personopplysninger registreres? Hvilke rettigheter har du som ansatt? Kan arbeidsgiver registrere alt mulig av opplysninger uten å gjøre noe.
Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere som bruker biobankmateriale? Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere.
Helsinkideklarasjonen
Hvordan forske på materiale som har ukjent opphav? Bristol Innledning ved Sekretariatsleder i NESH Hilde Wisløff Nagell.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Barnevernets målsetting og oppgaver
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
PSYC6100 Forskningsetikk Jan Egil Nordvik
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH

NESH Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora

De nasjonale forskningsetiske komiteene De forskningsetiske komiteene er frittstående uavhengige organer for forskingsetiske spørsmål innen alle fagområder

Komitésystemet NEMNENTNESH Felles sekretariat REK REK REK REK REK

Barn av innsatte – barn av asylsøkere Noen felles utfordringer: Barn i en spesielt utsatt situasjon Institusjonsforskning Portvakter: Hvem skal gi tillatelse og til hva? Økende interesse for forskningsfeltet Behov for å sette standarder

Forsker Samtykke RisikoForskningens verdi Frivillig Utrykkelig Spesifisert Informert Foresatte Institusjon

Retningslinjene Første versjon vedtatt av Nesh i 1993 Revidert utgave vedtatt februar 1999 Ny revidert utgave vedtatt desember 2005

Hva sier våre retningslinjer om barn i forskning? Punkt 12: ” Når barn og unge deltar i forskning har de særlige krav til beskyttelse i tråd med deres alder og behov” Helsinkideklarasjonen stiller som krav at forskningen er nødvendig for å fremme helsen til den gruppen barnet tilhører (nr.24)

Redusert eller manglende samtykkekompetanse Retningslinjene, punkt 9 Personer med redusert samtykkekompetanse: ”Forskeren har i slike tilfeller et spesielt stort ansvar for å ivareta deltakernes integritet. ” Manglende samtykkekompetanse: bare inkluderes i forskning som a) Ikke kan utføres på personer som er i stand til å samtykke b) Det kan sannsynliggjøres at den aktuelle forskningen er til direkte eller betydelig nytte for den enkelt eller gruppen det forskes på.

Forsker Samtykke RisikoForskningens verdi Frivillig Utrykkelig Spesifisert Informert Foresatte Institusjon

Når kan barnet opptre som registrert person? A) Barnet samtykker alene B) Barn og foresatte samtykker C) Foresatte samtykker alene

Når kan barnet opptre som registrert person? 7 år Rett til å si sin mening, Barneloven § 31 annet ledd 12 år Legges stor vekt på barns mening, Barneloven § 31 annet ledd 15 år Kan bestemme i spm. om utdanning og organisasjonsliv, Barneloven § år kan alene gi samtykke til helsehjelp, Pasientrettighetsloven § år mottar informasjon om helseforhold alene

Datatilsynet, hovedregel Mindreårige som har fylt 15 år kan som hovedregel selv samtykke til innhenting og bruk av egne personopplysninger. Unntak: Sensitive personopplysninger (helse, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuelle forhold) Kilde: Datatilsynets veileder: ”Barn og unges personopplysninger- innhenting og bruk”

Det er ikke fastsatt regler i personopplysningsloven eller forskriften til loven som spesielt gjelder barn og unge!

Barn og samtykke Punkt 8 og 9 og 12 i retningslinjene: Deltakelse i forskning skal være frivillig Det skal informeres om formål, metoder, følgende av å delta, hvem som finansierer forskningen Reelle muligheter til å reservere seg, rett til å avbryte deltakelse underveis og få opplysninger om seg slettet Informasjon tilpasset deltakernes alder, språk, kultur

Fritt og informert samtykke- Noen utfordringer Samtykke fra hvem? Unngå rolleblanding: ”Forskeren skal fremtre med klarhet” (punkt 19) Forskning i en institusjon (fengsel, barnevern, mottak) Personvern og frivillighet forholdet mellom barnet og foreldre/foresatte

Forsker Samtykke RisikoForskningens verdi Frivillig Utrykkelig Spesifisert Informert Foresatte Institusjon

Unngå skade og alvorlig belastning Risiko for å påføre mindre alvorlige belastninger må avveies i forhold til forskningens sannhetssøken og kritiske funksjon” (punkt 7) Risiko vil avhenge av: - Deltakernes sårbarhet, tilhører en ”sårbar gruppe”/ i en utsatt situasjon - Kontekst (mottak? fosterhjem? barnevernsinstitusjon?) - Materialets sensitivitet (andre regler for sensitive - personopplysninger) Må veies opp mot: Forskningens verdi: metodevalg, forskerens kompetanse, formålet med studien

Krav til konfidensialitet Taushetsplikt iflg. forvaltningsloven Opplysningsplikt iflg. Straffeloven Etisk ”meldeplikt”

Sjekkliste med forskningsetiske hensyn: Er det behov for å innhente informert samtykke fra involverte personer? Innebærer prosjektet forskning på barn, ungdom eller andre umyndige personer? Er deltakerne informert om mulige risiki og ubehag forbundet ved å delta? Finnes det en beredskapsplan for oppfølging? Er det informert om at deltakelse er frivillig, at deltakerne når som helst kan trekke seg uten å begrunne hvorfor, og at opplysningene da vil bli slettet? Er undersøkelsen gjennomførbar? Har du den nødvendige kompetanse til å gjennomføre undersøkelsen? Vil prosjektet medføre arbeidsressursbelastning for deltakere eller institusjoner? Har respondentene nylig vært med på tilsvarende undersøkelser? Medfører prosjektet meldeplikt eller opprettelse av personregister?

Sjekkliste fortsetter.. Kan det tenkes at resultatene av undersøkelsen kan medføre negative konsekvenser for personer som deltar i eller omfattes av undersøkelsen? Er det behov for å begrense offentlighetens tilgang til resultatene? Kan forskningsprosjektet medføre sammenblanding av roller? Har publiseringsform eller tilbakeføring av resultatene forskningsetiske konsekvenser? Er det behov for å innhente tillatelser fra noen av flere instanser? NSD? Rådet for taushetsplikt og forskning? Andre institusjoner? Kilde: Inspirert av skjema utarbeidet av Politihøyskolens etikkutvalg

Forsker Samtykke RisikoForskningens verdi Frivillig Utrykkelig Spesifisert Informert Foresatte Institusjon

Spørsmål til diskusjon: Hvordan verne om mulige informanters og berørte parters privatliv? Hvem skal samtykke? Barnet, foresatte, berørte? (Å være informert om tilstedeværelse er ikke det samme som å samtykke!) Hvem har ansvaret for at forskere har ”papirene i orden”? Hvem kan og bør gi tillatelse til forskning? (kan personale si nei hvis leder har sagt ja?) Hvilke kompetansekrav skal stilles? Bør man forholde seg annerledes til studentprosjekter? Hva er veileder/ forsknings- institusjons ansvar for kvalitetssikring?

Takk!