LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
MARBORG Brukerorganisasjon for LARiNord Stiftet 1. juni 2004
1 Ernæring NETTVERKSSAMLING mars 2009 Toril Skoglund.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Som ledere må vi skape forventninger
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Ettervern og samarbeid
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Planer, ideer og visjoner
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Joachim Bjerkvik
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Oppfølging av samhandlingsavtalen – utvikling av felles kompetanseplan Geiranger 6. mai 2011 Opplæringsleiar Bodil Haugen Våge Prosjektleiar Vegard Sperre.
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Kommunesamarbeid rundt et DMS
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
PÅRØRENDE KOMPETANSE - er et senter for utvikling, spredning og implementering av pårørendetiltak innen psykisk helse. Pårørende Kompetanse – erfaringsformidling.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samhandlingskonferansen Gjøvik Gård Helse- og omsorgslederes tilnærming til Samhandlingsreformen. Initiativ og invitasjon til samhandling.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Stortingsmelding 47 Samhandlingsreformen. KS Midt-Norge Presentason | 2009 DET ER BÅDE TVERRPOLITISK OG TVERRFAGLIG ENIGHET OM AT DET VIL VÆRE BEHOV FOR.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Fokus på koordinerende enhet
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms

Historikk LØKTA er et resultat fra DMS-prosjektet i Midt-Troms, prøvedrift 2005-2007 under selve prosjekttiden. Fra prosjekt til etablert interkommunal enhet i 2008 Nå fast enhet i 2 år LØKTA har sin opprinnelse i arbeidet med Distriktsmedisinsk Senter (DMS) Midt-Troms. Høsten 2003 ble det nedsatt en arbeidsgruppe som skulle se på etablering av et læringssenter i tilknytning til DMS. Arbeidsgruppa var bredt sammensatt med lokale og regionale aktører fra helsetjenesten og utdanningssektoren og gruppas mandat var å vurdere muligheten for en interkommunal arena for læring og utvikling i tilknytning til DMS. Arbeidsgruppa utvikla forslag til et konsept de kalte LØKTA og kvalitetssikra dette gjennom en dialogkonferanse høsten 2004 med representanter fra kommuner og helseforetak samt utdannings-og utviklingsaktører på helse-og sosialfeltet tilstede.

Vedtatt av administrativ og politisk ledelse i 8 kommuner i Midt-Troms Lenvik, 11.207 Berg, 942 Torsken, 916 Sørreisa, 3.360 Tranøy, 1.537 med fra 2009 Dyrøy, 1.216 Målselv, 6.490 med fra 2010 LØKTA er et spleiselag: 20 % av driftutgiftene fordelt likt på alle 8, så 80 % etter innbyggertallet. All nettverks- og prosjektaktivitet søkes det ekstern finansiering til. Bardu, 3.981

Organisering Regionrådssekretæren Regionrådet Midt-Troms er eier Administrativt råd er styringsgruppa Midt-Troms Friluftsråd, PS, PPT m.fl. LØKTA Regionrådssekretæren

Ressurser i LØKTA Utg pkt 8 kommuner -)minimum 150 % ressurs, men kun 6 med fra start-) 100 % ressurs LØKTA t.o.m. 2009: KUN 100 % dagl leder LØKTA f.o.m. 2010 : 100 % dagl leder 40 % koordinatorer (20 %+ 20%)

Hvem er LØKTA for? Den enkelte kommune i Midt-Troms; helse- og sosialrelaterte virksomheter/enheter helse- og sosialadministrasjon politisk og administrativ ledelse

Helse- og sosialpersonell i Midt-Troms som arbeider i eller på oppdrag fra den kommunale helse- og sosialtjenesten eller i den desentraliserte spesialisthelse- tjenesten

Pasienter og tjenestemottakere av helse- og sosialtjenester i Midt-Troms samt pårørende- og brukerorganisasjoner

LØKTA skal forøvrig samarbeide med helseforetak, andre deler av helse- og sosialforvaltningen, kompetanse- og utviklingsaktører samt frivillige organisasjoner, arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner Har med repr. fra helseforetaket i styringsgrupper, prosjektgr Samarbeid med studiesenteret, HITOS Kontakt med brukerorg. Er med i prosjekter hvor arbeidstakerorg. er med

LØKTAs oppgaver Informasjonsvirksomhet Plan- og utviklingsarbeid opplysning, veiledning, rådgivning, formidling Plan- og utviklingsarbeid bistand/prosessveiledning i fbm plan-og prosjektarbeid initiere til forskning og utvikling Nettverksbygging og interkommunalt samarbeid initiere og tilrettelegge for fagnettverk være arena/møteplass/forum videreutvikle samhandlingskultur Informasjonsvirksomhet; opplysning, veiledning, rådgivning, formidling Herunder tenker jeg opplysning I fht ståa i området gjort synlig ved kartlegginger. Denne runden f.eks. Følge med på alt av tendenser i tiden, krav fra sentrale myndigheter, utfrodringer og muligheter som tenderer, tilskuddsordninger osv og videreformidle dette. VAKTHUND! Plan- og utviklingsarbeid; bistand/prosessveiledning i fbm plan-og prosjektarbeid og initiere til forskning og utvikling. Skal ikke gjøre prosjekter for den enkelte kommune, men hjelpe til med veiledning etc. Også I fht forskning. Interkommunale prosjekter kan forankres i LØKTA. Egentlig BØR! Nettverksbygging og interkommunalt samarbeid;initiere og tilrettelegge for fagnettverk,være arena/møteplass/forum, videreutvikle samhandlingskultur Her er vi jo nå. Det er dette punktet som LØKTA har jobbet mest i fht frem til nå. Dette kommer jeg tilbake til litt senere.

Nettverksbygging og interkommunalt samarbeid Sa-Do kompetansenettverk Geriatrinettverket Midt-Troms Rehabiliteringsnettverk og Demensnettverk slått sammen under Geriatrinettverket PU-nettverket Midt-Troms Nettverk for psykisk helse Midt-Troms Nettverk lindrende behandling

Nettverk Styringsgruppe/ AR Ressursgruppe Kompetanseprogram Nettverks-deltagere Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd.

Mål: Styrket samhandling og kompetanse Nettverk Mål: Styrket samhandling og kompetanse Styringsgruppe/ AR Ressursgruppe Kompetanseprogram Nettverks-deltagere Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd.

Nettverk Styringsgruppe/ AR: Overordnet ansvar Kompetanseprogram Ressursgruppe Kompetanseprogram Nettverks-deltagere Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd.

Nettverk Ressursgruppe Ansvarlig for innholdet i nettverket Styringsgruppe/ AR Ressursgruppe Ansvarlig for innholdet i nettverket Fagfolk fra primær- og spesialisthelsetj. og brukerrepresentant Koordinert av LØKTA som har ansvar for ekstern finansiering Kompetanse-program Nettverks-deltagere Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd.

Hospiteringsordninger Pårørendeskoler/-møter/-kurs Nettverk Styringsgruppe/ AR Ressursgruppe Kompetanseprogram Fellessamlinger VKer Kurs/kursrekker Virtuelt fagnett Hospiteringsordninger Pårørendeskoler/-møter/-kurs Brukerkurs Nettverks-deltagere Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd.

Nettverks-deltagere: Styringsgruppe/ AR Ressursgruppe Kompetanseprogram Nettverks-deltagere: Ansatte og ledere fra hver kommune og fra desentralisert spesialisthelsetjenester På enkelte tiltak er det brukere og deres pårørende som er/også er deltagere Deres ledere må være bevisst dette og tilrettelegge for deltagelse og implementering Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd.

Nettverk Faglig påfyll Mål: Styrket samhandling og kompetanse Styringsgruppe/ AR: Overordnet ansvar Ressursgruppe: Ansvarlig for innholdet i nettverket Fagfolk fra primær- og spesialisthelsetj. og brukerrepresentant Koordinert av LØKTA som har ansvar et for å få tak i ekstern finansiering Kompetanseprogram: Fellessamlinger VKer Kurs/kursrekker Virtuelt fagnett Hospiteringsordninger Pårørendeskoler/-møter/-kurs Brukerkurs Nettverksdeltagere: Et team fra hver kommune + fra de desentr speshelsetj Ressurs i egen kommune/arbplass Deres ledere må være bevisst dette og tilrettelegge for deltagelse, og implementering. Faglig påfyll Fagpåfyll ressursgruppe viktig og at man ut i fra kompprogrammene kartlegger behov for en del grunn- og videreutd. Påvirke til utdanning, grunn- og videreutdanninger høyere nivå

Nettverk pr 2011 Geriatrinettverk Midt-Troms Nettverk for utviklingshemmede Midt-Troms (PU-nettverket) Nettverk psykisk helse Midt-Troms Sa-Do kompetansenettverk Midt-Troms Nettverk Lindrende behandling Midt-Troms

Effekter av nettverksarbeid: Samhandling gir styrke! fagkompetanse samhandlingskompetanse trygghet, stolthet og faglig identitet ideer, nytenkning og endringsvillighet større fagmiljø - stabilitet styrke og tyngde som samarbeids - og høringspartner Hvorfor LØKTA bruker mye tid og ressurser på dette.

være planlegger og utvikler være tilbyder og leverandør LØKTAs funksjoner er å være kartlegger være samordner være bestiller være veileder være planlegger og utvikler være tilbyder og leverandør

LØKTA Informere om LØKTA og opprette kontakter Søke samarbeid Søke ekstern finansiering med påfølgende rapportering Tenke kvalitet og tilbud som gjør det attraktivt å være i MT (rekruttere og beholde)

Omfattende oppgaver 2010/-11: Prosjektansvarlig for prosjektet Midt-Troms i møte med Samhandlingsreformen (oppdrag på vegne av Regionrådet i Midt-Troms) Utarbeide og implementere Veileder for kompetanseplan for helse- og omsorgstjenestene (oppdrag på vegne av Fylkesmannen i Troms)