”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Vann på avveier – en bransjeutfordring
Skadedyr i takseringsfaglig perspektiv Fagsjef Svein Hole - NTF.
Sommervikar i Blend.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kongsberg Orienteringslag Presentasjon for Kongsberg Kommunes kulturavdeling 13. Februar 2004.
Utarbeidet av Hilde Waage,
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
VELKOMMEN TIL NORDISK UTDANNINGSKONFERANSE – VVS
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Næringas erfaring med NYTEK
Fasilitetsundersøkelse Orientering til LMU Oslo 26. august.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Årsaks analyse Alnabru
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
PROSJEKTSTATUS VÅREN BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
HVORDAN TAKSERE SKADER AV STOKKMAUR OG STRIPET BOREBILLE?
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Erfaringer fra IA arbeidet
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
O-festivalalliansen Et samarbeid mellom klubber i AOOK.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Tusen takk Tusen takk for de 7500 kr som vi fikk for å starte vårt prosjekt med X-box på Midtløkken Bo og servicesenter i Tønsberg. Vårt prosjekts mål.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Psykologer i kommunene
Forebyggende tiltak for å redusere sykefravær:
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Blåbærtua MÅNEDSRAPPORT FOR APRIL Hva har vi gjort i mai?
Prosjektleder Ann Evy Duun
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
«Utviklende læring i matematikk»
Samarbeid og medbestemmelse
Velkommen til dugnad i kommunen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober 2008 Prosjektleder Evy Aker

UTGANGSPUNKT 9 bedrifter med for høye skadeutbetalinger Plukket ut av If på rent forretningsmessig grunnlag

MØTER MED BEDRIFTENE Invitasjon fra If og møter i deres lokaler Deltakere: Bedriftsrepresentanter, to fra If og to fra NRL Utgangspunkt: Bedriftens skadebilde Tilbud om bistand fra prosjektet 8 bedrifter takket ja

FRA ”VERSTING” TIL FoU - BEDRIFT “Versting” ikke dekkende Sammensatte årsaker Flest vannskader hos store bedrifter i større byer FoU – bedrifter: Løfter seg selv + løfter bransjen

FoU - MODUL Ett års varighet: august 2007 til august 2008 Startseminar, nettverkssamling og avslutningssamling To bedriftsbesøk fra prosjektet + e-post og telefoner 6 bedrifter gjennomførte opplegget

HVA JOBBET BEDRIFTENE MED? Egne skadeårsaker Først og fremst: Monteringsfeil lite robuste produkter

BEDRIFT 1/ 2: Sørvestlandet /250 ansatte Største utfordring Holdninger til KS Hva gjorde de med det? Satt på dagsorden Forenklet /revidert sjekklister Møter for alle med vannskader som agenda Konsekvens Laget egen DVD rettet mot forbruker Foreløpige resultater Ingen i bedriften som ikke kjenner vannskadeprosjektet Flyttet seg fra på en skala fra 1 - 6

BEDRIFT 3: Østlandet 42 ansatte Største utfordring Holdninger hos alle ansatte Hva gjorde de med det? Kontinuerlig fokus på forebygging av vannskade I alle ledd: prioritere vannskadesikkerhet Internmøter Endrede, forbedrede rutiner Foreløpige resultater På bakgrunn av prosjektet har vi økt fokus, fått et ”spark bak” til å sette i gang tiltak. Gode tips fra andre bedrifter har hjulpet oss til å gjennomføre konkrete utprøvde tiltak. Flyttet seg fra på en skala fra 1 - 6

BEDRIFT 4: Midt – Norge 33 ansatte Største utfordring Å få de ansatte til å bruke KS – systemet riktig Hva gjorde de med det? Bevisstgjøring av viktigheten av å bruke KS – systemet Lært opp baser Foreløpige resultater Blitt bevisste på produktvalg (null skader så langt) Erfaringsutveksling mellom firmaene har vært veldig nyttig Prosjektet har gitt oss en ny ”giv” Flyttet seg fra 3 – 4,5 på en skala fra 1 - 6

BEDRIFT 5: Østlandet 150 ansatte Største utfordring Holdninger /fagstolthet KS – kompetanse hos den enkelte rørlegger Lite robuste produkter /løsninger Hva gjorde de med det? Månedlige bassamlinger Utsjekking av kompetanse på aktuelt system Standardisering av systemer Kursing av leverandører på byggeplass Foreløpige resultater Økt fokus (videreført til resten av bedriften) Flyttet seg fra på en skala fra 1 - 6

BEDRIFT 6: Østlandet 13 ansatte Største utfordring Unge rørleggere Hva gjorde de med det? Bruk av PDA Færre produkter Opplæring Foreløpige resultater Fått bra utbytte fra prosjektet, men kunne hatt flere besøk i bedrift Flyttet seg fra 3 – 4 på en skala fra 1 - 6

”DØDSVIKTIG” FOR Å LYKKES ”Dødsviktige” holdninger Fagstolthet Ansvarlighet De fem bud 1 Opplæring i riktig montering 2 Bruk av sjekklister 3 Robuste produkter 4 Ledelsen må være opptatt av vannskader 5 Ledelsen må engasjere de ansatte Første skritt En bedrift som er ”på bånn” kan starte med å ta bilder av det som er

SAMMENLIGNING MED NULLSKADEBEDRIFTENE Hva kjennetegner nullskadebedrifter? Gode holdninger = praksis i hverdagen Kommunikasjon + kontroll + rekruttering + opplæring