PROSJEKTSTATUS VÅREN 2008. BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Advertisements

Vann på avveier – en bransjeutfordring
Krav til dokumentasjon i kap
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Salg av toalettpapir og tørkeruller
SIKKER VANNinstallasjon
Skadedyr i takseringsfaglig perspektiv Fagsjef Svein Hole - NTF.
Sommervikar i Blend.
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Implementerings- prosessen i Nets
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Diplomat Norge AS.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Markedstilsyn og moduler
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
Allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
NRL e-læring Organisasjonsmodell Lisenstyper og priser
Velkommen til TrygVesta
Bondelunsj for landbruksnæringen Ved Tore Jevnaker Rådgiver i Landbrukets HMS-tjeneste Røros
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Fjernvarmedagene 2010 – Toveis kommunikasjon
ET LØFT FOR FORPLEINING OPPSUMMERING. Oljeindustriens Landsforening OPPSTART-FREMDRIFT PROSJEKTET STARTET HØSTEN 2001 FERDIGSTILLT VED RAPPORT.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober.
BYGGEVAREINDUSTRIEN ERFARING FRA PILOTBEDRIFT
Gjensidige og rotteskader
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Utfordringer i arbeidet med å nå flest mulig med riktig HMS-opplæring. Fagnemnda for grunnopplæring i HMS i byggenæringen.
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Reisebransjeseksjonen i HSH--
”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
BIT-avtalerVersjon 4, september 2000 Standardvilkår for BIT-programmet Partene Bransjeforening Leverandører.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
vil deltagerne lære blant annet:
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Eksempel- betinget tap
Planlegge og prioritere tiltak
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
MÅLRETTET MILJØARBEID
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Kommunal styring og privatisering.
Opplæringskontorenes rolle
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Selge et produkt eller en tjeneste
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

PROSJEKTSTATUS VÅREN 2008

BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring og myndigheter

PROSJEKTETS MÅL Redusere lekkasjeskadene med minst 250 mill kr i løpet av en femårsperiode

METODE Praktikerforum Utprøving i bedrifter Referansegrupper Nettverk Kvalitative intervjuer

KUNNSKAP OG TILTAK BRANSJE OG BEDRIFT

KUNNSKAP Ny kunnskap om bedrifter og vannskader 80 % har ingen eller få skader Flest vannskader hos større bedrifter i større byer Hva kjennetegner nullskadebedrifter? Gode holdninger = praksis i hverdagen Kommunikasjon + kontroll + rekruttering + opplæring

KUNNSKAP PÅ BRANSJENIVÅ Skadeårsaker som bransjen har ansvar for Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Skadeårsaker som kunden har ansvar for Elde og slitasje Mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper ikke-godkjente produkter

TILTAK PÅ BRANSJENIVÅ Tiltak i rørbransjen 1.Tilpasset KS (monteringsfeil) 2.Tilsyn på byggeplass (monteringsfeil) 3.Opplæring fra produsenter (monteringsfeil) 4.Monteringsanvisninger på norsk (monteringsfeil) 5.Tekniske anbefalinger (Monteringsfeil, LRP) 6.Merking av grossisthyller (Monteringsfeil, LRP) 7.Grossist selger godkjente produkter (Produktfeil) 8.Bildedokumentasjon (Feil påført av andre) 9.Prosjekteringsgruppe RIF/NRL (Feil påført av andre)

TILTAK PÅ BRANSJENIVÅ Tiltak hos forsikring (If) (alle skadeårsaker som rørbransjen har ansvar for) 10. Bedre skadestatistikk for rørleggerbedrifter 11. Vilkår med konsekvens 12. Møter med bedrifter som har skader 13. Kåring av årets bedrift

TILTAK PÅ BRANSJENIVÅ Tiltak rettet mot kunder 14. ”NRL stoppen” (elde og slitasje) Tiltak rettet mot myndigheter 15. Krav til godkjenning av produkter (produktfeil)

14 NRL Stoppen 15 Prod. godkj. 1 Tilpasset KS 12 Møter med bedrifter 11 Vilkår 10 Skadestatistikk 13 Årets bedrift 2 Tilsyn byggeplass 3 Opplæring 4 Monteringsanv. 5 Tekn. anbefalinger 6 Merking hyller 7 Avtale NRL/NRF 8 Bildedok. 9 Prosj. NRL/RIF

TILTAK PÅ BEDRIFTSNIVÅ FoU - modul 6 FoU – bedrifter Reduserer egne vannskader Utvikler konsept for bransjen Utgangspunkt i egne skadeårsaker Nettverk og oppfølging i bedrift Ett års varighet

BRANSJE OG BEDRIFT Foreløpige resultater If har fått et mer positivt inntrykk av rørbransjen Markedet påvirket (robuste produkter)

BRANSJE OG BEDRIFT Resultatmåling (prosjektmål) Ifs skadestatistikk for NRL-bedrifter Start høsten 2008