Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001
Hovedtemaer: Hva menes med ”omstilling” Forskjellige typer endringer Hva er viktig for å lykkes Organisatorisk læring Dynamisk balanse
Endring på flere nivåer: - endring av styringsformer og -strukturer - daglig arbeid med endring i virksomheten Omstilling innenfor virksomheter - grupper/deler av grupper - enkeltpersoner versus grupper Omstilling er organisatorisk læring - planleggingens begrensninger - ta egen erfaring på alvor
IT-prosjekter er endringsprosesser Endringer kan være planlagte og faktiske Planlagte endringer Faktiske endringer Ikke-realiserte endringer Ikke-planlagte endringer Realiserte endringer
Typer av endringer Ikke planlagt Planlagt Ikke realisertRealisert Oppdagelsesvarianten LærebokvariantenHyllefyllvarianten Understrømvarianten
Ikke alle endringer kan styres …. men man kan være oppmerksom på dem Virksomheter er bedre til å lage planer for endring enn til å gjennomføre dem Gjennomføring krever andre midler og ferdigheter enn planlegging - hvilke? Endringsdyktighet krever schizofreni
Rasjonelle sider - sterk på analyse og beslutninger Høy grad av regelstyring Opptatt av hvordan man skal gjøre ting Effektiv ressursutnyttelse OBS!!! Ingen ting av dette er galt, det er ensidigheten som er problemet
Irrasjonelle sider - sterk på engasjement og bevegelse Verdiorientert Opptatt av hvor virksomheten går, ikke så mye hvordan den skal komme dit Opptatt av å få til endringer Rasjonalitet + irrasjonalitet bidrar til endring ryddighet bevegelse effektivitet engasjement
Forutsetninger for å lykkes: Kjenn virksomheten Bred deltakelse i planlegging Ta innvendinger på alvor Noe positivt til alle grupper Gi ildsjelene spillerom Forankring på flere områder Følg opp det uventede
Forankring - mer enn dokumenter Endringsprosesser må forankres - i ledelsen formelle vedtak, ressurstildeling, avlastning/kompensasjon, utstyr, oppfølging og synliggjøring - i berørte grupper noe for alle, reell innflytelse, bli tatt på alvor - i andre aktiviteter i virksomheten allianser med viktige prosjekter, bli etterspurt av andre
Hva er organisatorisk læring Å kunne gjøre arbeidet på andre måter fordi man forstår hvorfor det er ønskelig Potensiell endring i handlingsmønster basert på kunnskap - potensiell, ikke nødvendigvis gjennomført - læring kan være positiv eller negativ - vilkårlig rekkefølge kunnskap handling
Hvordan lærer virksomheter å bruke IT-systemer? ’Læring’ er forskjellig fra ’opplæring’ Læring skjer i det daglige arbeidet Læring skjer gjennom samspill Praksislæring = læring om praksis i praksis
Læringsressurser: Ekspertbrukere Møteplasser Innebygde grupper Jobbforløp Overlappende kompetanse Kurs
Hva fremmer læring? Deltakelse i praksisfellesskap Kolleger i nærheten og fysisk arbeidsmiljø Enkel kommunikasjon Ekspertbrukere, møteplasser
Hva hemmer læring? Liten deltakelse i praksisfellesskap Arbeidspress Stive organisatoriske grenser Fysisk arbeidsmiljø Systemets kompleksitet Begrenset nytte for arbeidet
Dynamisk balanse Akkurat passe av: Overflodknapphet Enighetkonflikt Rasjonalitetirrasjonalitet Stabilitetendring … … Akkurat passe = litt mer enn for lite - det varierer hele tiden