Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Barnehagen som lærings- og danningsarena
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Motivasjon.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
En lærende organisasjon?
Hva er aktivitet og deltakelse?
Karriereplanlegging Viktige temaer:
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Morgendagens kompetanse
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Human Factors i boring og brønn
Barns læring, voksnes ansvar!
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Om organisasjoner.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Brukermedvirkning i helseforskning
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Møre og Romsdal fylkeskommune – vinnar av arbeidsmiljøprisen 2016
12. Organisasjonsutvikling
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001

Hovedtemaer:  Hva menes med ”omstilling”  Forskjellige typer endringer  Hva er viktig for å lykkes  Organisatorisk læring  Dynamisk balanse

Endring på flere nivåer:  - endring av styringsformer og -strukturer - daglig arbeid med endring i virksomheten  Omstilling innenfor virksomheter - grupper/deler av grupper - enkeltpersoner versus grupper  Omstilling er organisatorisk læring - planleggingens begrensninger - ta egen erfaring på alvor

IT-prosjekter er endringsprosesser Endringer kan være planlagte og faktiske Planlagte endringer Faktiske endringer Ikke-realiserte endringer Ikke-planlagte endringer Realiserte endringer

Typer av endringer Ikke planlagt Planlagt Ikke realisertRealisert Oppdagelsesvarianten LærebokvariantenHyllefyllvarianten Understrømvarianten

Ikke alle endringer kan styres  …. men man kan være oppmerksom på dem  Virksomheter er bedre til å lage planer for endring enn til å gjennomføre dem  Gjennomføring krever andre midler og ferdigheter enn planlegging - hvilke? Endringsdyktighet krever schizofreni

Rasjonelle sider - sterk på analyse og beslutninger  Høy grad av regelstyring  Opptatt av hvordan man skal gjøre ting  Effektiv ressursutnyttelse OBS!!! Ingen ting av dette er galt, det er ensidigheten som er problemet

Irrasjonelle sider - sterk på engasjement og bevegelse  Verdiorientert  Opptatt av hvor virksomheten går, ikke så mye hvordan den skal komme dit  Opptatt av å få til endringer Rasjonalitet + irrasjonalitet bidrar til endring ryddighet bevegelse effektivitet engasjement

Forutsetninger for å lykkes:  Kjenn virksomheten  Bred deltakelse i planlegging  Ta innvendinger på alvor  Noe positivt til alle grupper  Gi ildsjelene spillerom  Forankring på flere områder  Følg opp det uventede

Forankring - mer enn dokumenter  Endringsprosesser må forankres - i ledelsen formelle vedtak, ressurstildeling, avlastning/kompensasjon, utstyr, oppfølging og synliggjøring - i berørte grupper noe for alle, reell innflytelse, bli tatt på alvor - i andre aktiviteter i virksomheten allianser med viktige prosjekter, bli etterspurt av andre

Hva er organisatorisk læring  Å kunne gjøre arbeidet på andre måter fordi man forstår hvorfor det er ønskelig  Potensiell endring i handlingsmønster basert på kunnskap - potensiell, ikke nødvendigvis gjennomført - læring kan være positiv eller negativ - vilkårlig rekkefølge kunnskap handling

Hvordan lærer virksomheter å bruke IT-systemer?  ’Læring’ er forskjellig fra ’opplæring’  Læring skjer i det daglige arbeidet  Læring skjer gjennom samspill Praksislæring = læring om praksis i praksis

Læringsressurser:  Ekspertbrukere  Møteplasser  Innebygde grupper  Jobbforløp  Overlappende kompetanse  Kurs

Hva fremmer læring?  Deltakelse i praksisfellesskap  Kolleger i nærheten og fysisk arbeidsmiljø  Enkel kommunikasjon  Ekspertbrukere, møteplasser

Hva hemmer læring?  Liten deltakelse i praksisfellesskap  Arbeidspress  Stive organisatoriske grenser  Fysisk arbeidsmiljø  Systemets kompleksitet  Begrenset nytte for arbeidet

Dynamisk balanse Akkurat passe av: Overflodknapphet Enighetkonflikt Rasjonalitetirrasjonalitet Stabilitetendring … … Akkurat passe = litt mer enn for lite - det varierer hele tiden