IKT gir oss... Mer innhold og nye presentasjonsformerMer innhold og nye presentasjonsformer Nye muligheter til å skape gode læringsprosesserNye muligheter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Skole – hjem samarbeid.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa = opplæringslova
Nettstedet – struktur.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Skrivestien.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Sjøfartsdirektoratet til Haugesund Åpen høring Ordfører Petter Steen jr.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Vurdering for læring på Linderud skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Digital ferdigheter i alle fag
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Forventninger til oss som skole:
Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Reidar Aarskog og Sidsel Kaland
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Vi jakter på mulighetene
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
RØYSE SKOLE
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Relasjonskompetanse på Skeie skole
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT-ABC En strategi for skoleledelse med IKT
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Utskrift av presentasjonen:

IKT gir oss... Mer innhold og nye presentasjonsformerMer innhold og nye presentasjonsformer Nye muligheter til å skape gode læringsprosesserNye muligheter til å skape gode læringsprosesser Et administrativt verktøy (endelig!)Et administrativt verktøy (endelig!)

IKT - som administrativ verktøy Meldingssystem (grupper/enkeltelever)Meldingssystem (grupper/enkeltelever) Kalender (periodeplaner m.m.)Kalender (periodeplaner m.m.) OppslagstavlerOppslagstavler Innlevering og retting av oppgaverInnlevering og retting av oppgaver ProsjektromProsjektrom Elevmapper / statusoversiktElevmapper / statusoversikt Tilgjengelighet og struktur - (elevene elsker det)Tilgjengelighet og struktur - (elevene elsker det)

IKT - for å presentere innhold E-bøker -> ”prototype-stadiet”E-bøker -> ”prototype-stadiet” Web ressurser (nettsteder/enkeltpers.)Web ressurser (nettsteder/enkeltpers.) Egenutviklet (lærere - og elever)Egenutviklet (lærere - og elever) FagnettverkFagnettverk

IKT - og læringsprosesser PresentasjonerPresentasjoner TesterTester DiskusjonsgrupperDiskusjonsgrupper Studiehefter - basert på læreplanenStudiehefter - basert på læreplanen Simuleringer, spill, interaktivitetSimuleringer, spill, interaktivitet ”Chat””Chat” Økt kontakt med ”omverdenen”Økt kontakt med ”omverdenen”

Hva har skjedd på Nesodden? Positiv tro på IKT blant lærerne (tross alt)Positiv tro på IKT blant lærerne (tross alt) Økt samarbeid og åpenhetØkt samarbeid og åpenhet Pedagogikk har blitt et temaPedagogikk har blitt et tema Betydelig kompetanseløft (IKT)Betydelig kompetanseløft (IKT) Ny organisering  nye lærerrollerNy organisering  nye lærerroller ”Arrogante” elever...”Arrogante” elever... – som trives

Et par ”bivirkninger” Kompetanseutvikling - lærere - læringsplattformen er et kraftig redskap for å drive kompetanseutvikling blant lærereKompetanseutvikling - lærere - læringsplattformen er et kraftig redskap for å drive kompetanseutvikling blant lærere ”Lost in space” - glemmer vi eleven så mister vi ham...”Lost in space” - glemmer vi eleven så mister vi ham...

Se meg!!