Gigantbestilling 222 nye fly – hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef
Nye fly skal sikre fremtidig konkurransekraft Totalt 274 nye single-aisle Airbus og Boeing på ordre 8 nye Dreamlinere – leveres fom neste år 22 + 52 Boeing 737-800 100 Boeing 737 MAX8 100 Airbus A320neo 28 % redusert NOx 8 % redusert fuel forbruk 8 %edusert CO2 utslipp 20 % redusert maint. cost Vs. 1 generasjon 737-800NG 68 % redusert NOx 20 % redusert fuel forbruk 20 % redusert CO2 utslipp 25 % redusert maint. cost - 75 % redusert støy Vs. 1 generasjon 737-800NG 68 % redusert NOx* 20 % redusert fuel forbruk* 20 % redusert CO2 utslipp* 23 % redusert maint. cost* - 78 % redusert støy* - *ved vårt valg av motor Vs. 1 generasjon 737-800NG
Gamle fly og høy kost en trussel mot mange flyselskaper Fremtidens konkurranse avgjøres her…
Dreamliner operert av lavprisselskaper vil gi nye reisemønstre 30 % lavere driftskostnader 20 % lavere drivstofforbruk Destinasjoner Kostnadseffektivt fly + kostnadsledende selskap = halvering av billettpris Markedsledende rekkevidde Kan nå 90% av verdens byer direkte fra Oslo 4
En av Europas mest miljøvennlige flyflåter Miljømål: redusere utslippene med minst 30 prosent pr passasjer i perioden 2008 til 2015 Reduserer utslippene med 5 prosent hvert år siden 2008 Snittalder under 5 år Slide: 5
75% støyreduksjon sammenlignet med dagens mest moderne fly
Revolusjonerende reduksjon i NOx og CO2
Allerede i dag* møter vi CAEP8** regulativet med 10% margin * Ny Boeing 737-800 produsert etter august 2011 **CAEP8/NOx regulativet implementeres i 2014 for neste generasjons motorer
MAX og NEO betyr 720 000 tonn redusert CO2 pr år sammenlignet med dagens teknologi
Gammel teknologi er kostbart for både miljøet og bunnlinjen
The best asset secures the lowest seat cost Boeing 787-8 Dreamliner vs. Airbus A330-200 (same number of seats) Reduction in fuel consumption with Dreamliner Oslo – Bangkok – Oslo: Appr. 26.000 liters (90 liters per passenger/ NOK 140.000 per round-trip) Oslo – New York – Oslo: Appr. 17.000 liters (60 liters per passenger/ NOK 95.000 per round-trip) Annual emissions reduction with the Dreamliner Oslo – Bangkok: 24.000 tons CO2 Oslo – New York: 16.000 tons CO2 Airbus A330-200 Boeing 787-8 Dreamliner
NEW aircraft outperform older (fra 2011) Boeing 737-800W 2011 vs. 1998 vintage NOK 220 million savings in 2011 Boeing 737-800W vs. MD-80 NOK 1,250 million savings in 2011 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.61 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 3.64 billion Winglets (3-5 %) EFB (1 %) Tech insert (2-3 %) 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.39 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.39 billion CFM Evolution (1-2 %) Carbon brakes (0.5 %) Aerodynamics (1 %) Lighter interior (0.5 %) Sources: Boeing Fuel consumption based on Norwegian’s average distance and 80% load factor
Neste generasjon fly vil utkonkurrere andre transport alternativ
Fremtidens fly vil ha 50% lavere utslipp og biofuel vil bli fremtidens drivstoff 20 % – 25 % reduksjon gjennom endringer i flyets utforming 15 % – 20 % reduksjon gjennom motorutforming 10 % reduksjon gjennom effektivisering av trafikkontroll Kilde: Advisory Council for Aeronautics Research in Europe/ CFM International
Oppsummering Norwegians nye 737-800 # 50 snart klar for levering