Gigantbestilling 222 nye fly –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Litt mer om PRIMTALL.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
The Trondheim Toll Ring System
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Solakonferansen 2013 Geir Steiro Director Technical Operations
Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Gass-verdikjeden i et nøtteskall
Diabetes- sett fra en kolibri
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Fremtidens matproduksjon
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Litt om Statens vegvesen
Statsbudsjettet 2010 Noen kommentarer om Østfoldkommunenes situasjon Utviklingen i frie inntekter Videre arbeid med inntektssystemet Fordelingen av skjønnsmidlene.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Gassfylket Møre og Romsdal
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Hvor god blir klimaavtalen i København? Bård Lahn klimarådgiver
Europcar presentasjon
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hvor reiser "Ola Normann"? Pakkereiser fly Totalt 1,2 mill Registrert av Reisebransjeseksjonen i HSH. I parentes antatt reelt antall reisende –Spania498.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Sement som en del av klimaløsningen!
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fremtidens matproduksjon
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?
Samdata 2012 Somatikk.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra regional flyplass til global aktør
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
. Riktig palme gir 134% karbonfangst på Colombiansk gresslette
Utskrift av presentasjonen:

Gigantbestilling 222 nye fly – hva vil det bety for miljøet? Tore Jenssen Flåtesjef

Nye fly skal sikre fremtidig konkurransekraft Totalt 274 nye single-aisle Airbus og Boeing på ordre 8 nye Dreamlinere – leveres fom neste år 22 + 52 Boeing 737-800 100 Boeing 737 MAX8 100 Airbus A320neo 28 % redusert NOx 8 % redusert fuel forbruk 8 %edusert CO2 utslipp 20 % redusert maint. cost Vs. 1 generasjon 737-800NG 68 % redusert NOx 20 % redusert fuel forbruk 20 % redusert CO2 utslipp 25 % redusert maint. cost - 75 % redusert støy Vs. 1 generasjon 737-800NG 68 % redusert NOx* 20 % redusert fuel forbruk* 20 % redusert CO2 utslipp* 23 % redusert maint. cost* - 78 % redusert støy* - *ved vårt valg av motor Vs. 1 generasjon 737-800NG

Gamle fly og høy kost en trussel mot mange flyselskaper Fremtidens konkurranse avgjøres her…

Dreamliner operert av lavprisselskaper vil gi nye reisemønstre 30 % lavere driftskostnader 20 % lavere drivstofforbruk Destinasjoner Kostnadseffektivt fly + kostnadsledende selskap = halvering av billettpris Markedsledende rekkevidde Kan nå 90% av verdens byer direkte fra Oslo 4

En av Europas mest miljøvennlige flyflåter Miljømål: redusere utslippene med minst 30 prosent pr passasjer i perioden 2008 til 2015 Reduserer utslippene med 5 prosent hvert år siden 2008 Snittalder under 5 år Slide: 5

75% støyreduksjon sammenlignet med dagens mest moderne fly

Revolusjonerende reduksjon i NOx og CO2

Allerede i dag* møter vi CAEP8** regulativet med 10% margin * Ny Boeing 737-800 produsert etter august 2011 **CAEP8/NOx regulativet implementeres i 2014 for neste generasjons motorer

MAX og NEO betyr 720 000 tonn redusert CO2 pr år sammenlignet med dagens teknologi

Gammel teknologi er kostbart for både miljøet og bunnlinjen

The best asset secures the lowest seat cost Boeing 787-8 Dreamliner vs. Airbus A330-200 (same number of seats) Reduction in fuel consumption with Dreamliner Oslo – Bangkok – Oslo: Appr. 26.000 liters (90 liters per passenger/ NOK 140.000 per round-trip) Oslo – New York – Oslo: Appr. 17.000 liters (60 liters per passenger/ NOK 95.000 per round-trip) Annual emissions reduction with the Dreamliner Oslo – Bangkok: 24.000 tons CO2 Oslo – New York: 16.000 tons CO2 Airbus A330-200 Boeing 787-8 Dreamliner

NEW aircraft outperform older (fra 2011) Boeing 737-800W 2011 vs. 1998 vintage NOK 220 million savings in 2011 Boeing 737-800W vs. MD-80 NOK 1,250 million savings in 2011 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.61 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 3.64 billion Winglets (3-5 %) EFB (1 %) Tech insert (2-3 %) 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.39 billion 16 million pax/ 80% load/ Crude oil USD 120 Fuel cost: NOK 2.39 billion CFM Evolution (1-2 %) Carbon brakes (0.5 %) Aerodynamics (1 %) Lighter interior (0.5 %) Sources: Boeing Fuel consumption based on Norwegian’s average distance and 80% load factor

Neste generasjon fly vil utkonkurrere andre transport alternativ

Fremtidens fly vil ha 50% lavere utslipp og biofuel vil bli fremtidens drivstoff 20 % – 25 % reduksjon gjennom endringer i flyets utforming 15 % – 20 % reduksjon gjennom motorutforming 10 % reduksjon gjennom effektivisering av trafikkontroll Kilde: Advisory Council for Aeronautics Research in Europe/ CFM International

Oppsummering Norwegians nye 737-800 # 50 snart klar for levering