Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Advertisements

FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
VG Fiskeriutdanning 14 skoler langs kysten 20 klasser VG1 Naturbruk
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
FDV Nord-Østerdal vgs. • Sosial tilhørighet med felles måltider og mye samarbeid i grupper • Arbeidspraksis, utplassering en eller flere dager pr uke.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Har du en bok som passer til meg, eller
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Overgangsprosjektet NY GIV
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Eksamen i Kunnskapsløftet
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
VG2 FF - D5/FB - Forslag Drift av fartøy i læreplanen VG2 (337t) Drift av fartøy i læreplanen VG2 (337t) Lokal læreplan utdyper innholdet. Lokal læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Time vidaregåande skole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
STKs juniorprogram 5-8 år 8-10 år år Presisering: Nybegynnere 8-10 år bruker rød ball inntil pensum for rød 1 og 2 er bestått. Oransj ball brukes.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 1. og 2. TRINN
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter

Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utdanningsvalg 10.klasse
Lekseplan for 5.trinn uke 35 Mandag 24. august – fredag 28. august
Vurdering og undervisning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til HUNDSUND
Utskrift av presentasjonen:

Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ? PTF vg1/vg2 Erfaringer fra i år. Hva kan vi forbedre ?

Hvordan har RFK valgt å gjøre det Fylket oppnevnte en fagnemd med 1 (2) person(-er) fra næringen + 2 fra skoler På vg1 blei det da 1 fra Rygjabø (blå variant) 1 fra en landbruksskole (Øksnevad) 2 fra næringen (1 blå og 1 grønn)

Eksempel på hvordan vi har konkretisert vurderingskriteriene i fiske og fangst Felles programfag: Drift av fartøy Mål for opplæringen er at eleven skal kunne E Bruke farvassbeskrivingar, seglasrettleiingar og kartrettingar Dette målet har et middels taksonomisk nivå Veiledende omfang / timetall: Laveste grad av måloppnåelse: 1-2 Kunne lese et sjøkart/spesialkart Middels grad av måloppnåelse:3-4 Kunne rette et sjøkart og bruke opplysningene som sjøkartet gir Høy grad av måloppnåelse:5-6 Beherske bruk av tilgjengelige opplysninger og publikasjoner for sjøfarende Grunnleggende ferdigheter som vektlegges: å kunne uttrykke seg skriftlig og lese og bruke digitale verktøy F Utføre meteorologiske observasjonar og bruke resultata til å planleggje gjennomføringa av ein seglas med fartøy inntil 500 bruttotonn Dette målet har et høyt taksonomisk nivå Forklare hvordan en kan få tak i slike opplysninger Middels grad av måloppnåelse: 3-4 Tolke resultatene som en som en får far barometer, navtex og værmeldinger og andre tilgjengelige kilder. Høy grad av måloppnåelse: 5-6 Vurdere hvordan desse resultatene innvirker på videre seilas

Organisering skoleåret 2007/08 2 hele dager programfag i uken Vg 1 mandager og tirsdager Vg 2 tirsdager og torsdager Har organisert lærerne i team med 2 t/uken Teamene styrer timeplan og har fast møtetid 5 og 6 time onsdager Planlegger da de kommende uker og behovet for ”vikar”

Vg2 Akvakultur 3 perioder for gjennomføring av PTF Har som mål at alle skal innom: Matfisk Settefisk/landbasert oppdrett Marine arter/skjell

Vg2 Fiske og Fangst 2 dager i uken med nautiske fag IMO 80 kurs – 2 uker ROC-kurs Prøver å få alle ut i praksis på en fiskebåt Hovedsakelig en snurper, men gis og anledning til praksis på andre typer båter Kursene er elvenes PTF

PTF vg1 7 uker høst og 5 uker vår For lange perioder. Elevene blir leie Voldsomt lite effektive Mange har vanskelig med å forstå hva de skal ha med i oppgaven For lite praktisk relatert – det er kjekkere å være på en varm skole enn på oppdrettanlegg eller Rygjabas

PTF vg1 Bør endres på HVORDAN ? Flere og kortere perioder Mer styrt enn vi har gjort i år Legge inn mer kurs i PTF For eksempel truck/krankurs, båtfører og VHF

PTF vg1 Hva bør vi ikke endre på ? Tidsromm for gjennomføring Alle bør ha gjennomført PTF før søknadsfrist for vg2

PTF vg2 Vet ikke så mye om den, men har sett at der må det bedre koordinering til Akva og FF har felles almenne fag med samme lærer Det betyr at de MÅ ha PTF på samme tid Klassene må følge årsplanen for gjennomføringen