UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Hvem skal oppdra selgerne?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ledelsesinformasjonsystem
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
SOSIAL KAPITAL.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
Migrasjon International Organization for Migration.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Meta-analyser og systematiske oversikter
Lecture 29.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Lecture 27.
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Endringer, læring og robusthet
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Design driven Innovation Programme (DIP)
SS-generasjonen HL-senteret,
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Statsbygg/Scandiaconsult AS
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Behind the scene Anders Hattestad ,
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Turtle Terse RDF Triple Language, a concrete syntax for RDF
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia

case: NEMLIG - Nett- og multimediabasert læringsarena næringsrettet FOU prosjekt, 4 aktører (2 tekn, 2 ped, 1 brukerbedrift) i 7 piloter utprøving av mester-lære som pedagogisk modell for nettbasert læring utprøving av ulike kommunikasjonsredskaper (dynamisk FAQ, visuelt samarbeidsredskap)

TVERRFAGLIGHET ulike forståelser av kvalitet, autoritet og ansvar ulike behov for kontinuitet

Nettbasert læringsarena Verktøy, maskiner, telefoner, etc Nettbasert læringsarena 1

Nettbasert læringsarena 2

Forståelser av arbeidsplassen som læringsarena skille kontra integrering arbeid-læring teoretisk kontra problemorientert læring –skal forstå prinsippene først –skal lære gjennom JIT-just-in-time problemløsning

Konsekvens Problemer med dynamisk FAQ –orientert mot JIT-læring: å få svar når trenger det ansvar for innholdet

BOUNDARY OBJECTS ”objects which are plastic enough to adapt to local needs and the constraints of the several parties employing them, yet robust enough to maintain a common identity across sites” (Star & Griesemer 1989).

TRADISJON OG GRENSEOBJEKTER hva binder et tverrfaglig prosjekt sammen? –Felles mål, delmål etc –individuelle mål –forståelser hvilke forståelser av kvalitet er knyttet til dette? –og hvilken bakgrunn har disse forståelsene hva er den fleksible og robuste definisjon av dette?

Sverre Sjôlanders 10 steps in the development of an interdisciplinary project stage 1: ”Singing the old songs” presenting themselves, their work and their answers to any conceivable criticism. Short-term meetings and workshops attended by large groups may never get past this stage Stage 3 ”Retreating into abstractions” Participants start to find a common ground. The more abstract things are, the easier it is to agree. However, the general feeling of progress may crumble as soon as questions are asked about the concrete results of discussions. Stage 4 : ”The definition sickness” Collegues asks each other to define technical terms, only to discover that use of more general, philosophical terms varies. Developing a group-specific jargong is a common solution, though jargong can be an obstacle to new members of a group. Etc.