Studieprogram i kjemi- og bioteknologi Evaluering høst 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Pedagogisk analyse.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
STUDIEPROGRAMMET ENERGI OG MILJØ Olav Bolland Leder for programrådet for studieprogram Energi og Miljø febr.
Masterstudiet i Farmasi
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Department of Chemical Engineering Rekruttering til kjemisk prosessteknologi Studieprogram Kjemi- og bioteknologi(MTKJ) ”What’s the connection ?” ELLER:
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Universitetet i Stavanger
Overordnet strategi SV-fakultetet
Prodekan bachelorutdanning IV
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Kvalitet i fleksible studier
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Studieprogram i kjemi- og bioteknologi Evaluering høst 2006

Komité Edd A. Blekkan, Institutt for kjemisk prosessteknologi, NTNU (Leder) Knut Harg, Hydro (Kjemiteknikk NTH) Kristin Misund, Borregaard (Organisk Kjemi NTH) Trygve Foosnæs, Institutt for materialteknologi, NTNU Berit Løkensgard Strand, Institutt for bioteknologi, NTNU Bengt Andersson, Kemisk reaktionsteknik, Chalmers, Sverige Ole S. Kjos, student, Institutt for materialteknologi, NTNU Tove Schanke, NT-fakultetet, NTNU (sekretær)

Mandat – sterkt forkortet versjon Oppdragsgiver: NT-fakultetet Komiteen skulle vurdere Studieprogrammets innhold –faglig bredde –studieretninger og spesialiseringer –fellesemnene –å vurdere programmets helhetlige, faglige profil og målsetting, og hvordan dette kommuniseres… –tilgrensende 5-årige studieprogram gitt ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Progresjon i programmet –progresjon og emnesammensetningen –plassering av teknologiske emner tidlig i studiet Internasjonalt nivå –sammenlikne studieprogrammet med utenlandske –forskningsfronten? –bidra til at NTNU blir internasjonalt fremdragende i Læringsformer –undervisnings- og læringsformer –vurderingsformer Anbefale framtidig faglig struktur, nivå og sammensetning av dette studieprogrammet.

Input Spørreundersøkelse blant nylig uteksaminerte kandidater –Uteksaminert , 400 ble spurt, 160 svarte Intervjurunde med 5.klasse –Lite oppmøte, men interessante kommentarer Komiteens innsikt og kunnskap….

Studiets relevans og kvalitet - spørreundersøkelsen

Studentene sier (vår fortolkning av svar!) Hvorfor valgte du kjemi- og bioteknologistudiet på NTNU? –Interesse Kjemifagene i år –Henger godt sammen, ikke mer overlapp enn nødvendig Utgjorde termodynamikk en forståelig helhet? Burde termodynamikk vært et eget fag –4 av 13 vil ha eget fag. Behold det slik det gjøres i dag, men kommunikasjon mellom faglærere bør bedres Studieretningsfagene i 2. årskurs (prosessteknikk, strømning/varmetransport) skal være motiverende og forberede for valg av studieretning. Er de det? –Flertallet mener at fagene er motiverende og forberedende for valg av studieretning. Tre studenter svarer at de ikke finner fagene motiverende IT grunnkurs skal både gi ferdigheter i IT-verktøy, og undervise i modellbasert problemløsning (programmering, algoritmer). Fungerer det slik? –”Nei/til en viss grad”, og det gis til dels hard kritikk. Mer Matlab-kunnskap, med bakgrunn i problemstillinger de møter i studiet, er ønsket. På hvilken bakgrunn valgte du studieretning? –Interesse, positiv omtale fra eldre studenter, positiv omtale fra foreldre

Faglig plassering : Studieprogrammet ”Kjemi- og bioteknologi” er et bredt teknologiprogram, forankret i den internasjonale tradisjonen ”Chemical Engineering” Hele studieprogrammet dekkes av denne tittelen, også bio-, material og kjemi Defineres som ” grensesnittet mellom molekylærvitenskap og teknologi ”

Hovedkonklusjon Programmets innhold er i hovedtrekk godt, det reflekterer samfunnets behov og den faglige og pedagogiske tilnærmingen er i hovedtrekk moderne og god. Kandidatene som utdannes er etterspurt, har en bred og god kompetanse, og programmets hovedutfordring oppfattes å være rekruttering av studenter.

Rekruttering. Profileringen og rekrutteringen til programmet må styrkes Studieprogrammets målformuleringer oppdateres slik at de viser tydelig hvordan et sivilingeniørstudium gir en unik kompetanse Programmet profileres og markedsføres tydelig Nødvendig statistisk datagrunnlag samles og analyseres årlig Kvalitet og relevans evalueres fortløpende, gjennom smalere tematiske arbeidsgrupper med ekstern deltagelse

Innhold og progresjon Studiets oppbygging og innhold er i all hovedsak god Oppretthold studiets overordnede sammensetning og organisering Innfør et innføringsemne i bioteknologi i løpet av studieår 1-2 Revider IT-intro-faget med større vekt på programmering og modellering av reelle fysikalske problemstillinger Revider innholdet i Statistikk-emnet, slik at det blir større vekt på risiko- og regresjonsanalyse og forsøksplanlegging Revurder ordningen med Ex. phil., evt. flytt Ex. phil. til et høyere årskurs og gjør det valgbart sammen med andre ikke-tekniske emner Oppretthold de felles tekniske emnene i 3. årskurs Gjennomfør en omfattende revisjon og gjennomgang av de ikke- tekniske emnene Eksperter i team er et godt konsept, men må forbedres gjennom sterkere faglig relevans i tema for landsbyene. Fjern skillet mellom tekniske og ikke-tekniske emner, og la alle emner studentene er kvalifisert for å ta være valgbare

Studieretninger og spesialiseringer En viss grad av spesialisering er ønskelig, og de eksisterende studieretninger er hensiktsmessige Oppretthold dagens spesialiseringer Endre navn på realfagsstudiet i Bioteknologi

Læringsformer Læringsformene bør reflektere sivilingeniørers arbeidsform Viderefør de ordninger som i dag brukes. Arbeid for at læringsformene i større grad reflekterer sivilingeniørenes arbeidsform Forsterk den løpende evaluering og forbedring av undervisningsformer og -kvalitet Oppretthold praksiskravet og styrk samarbeidet med industri slik at studentene får god og relevant praksis

Internasjonalt ledende i 2020 Sats på utvalgte fagområder Sats spesielt på de fagområder som har mulighet til å bli internasjonalt ledende i samarbeid med norsk industri Stillingsutlysninger må være brede nok til å nå gode fagfolk internasjonalt Etabler referansegrupper på sentrale fagområder sammen med industrien for å gi råd om retning på undervisning og forskning

Studieprogrammets navn Navnet er viktig for identitet og rekruttering Skift studieprogrammets navn, til f. eks. Master i Kjemisk teknologi (sivilingeniør)