Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Praktisk info til prosjektkunder
Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Elkem Research Prosess IT
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
- Hovedrolle eller birolle
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Personlig planlegging
Hvem stakk av med produkteieren min?
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Jakten på kvaliteten.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Post 4, sykehuset Levanger
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Kvalitetssikring Program Golf
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Digital postkasse til innbyggere
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon i Kristiansand 16. desember 2010.
FjordNett Governance & Dokumentasjon. 1) GOVERNANCE.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Bybanen Utbygging (BU)
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Videreutviklet MOBI database
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Evaluering av [prosjektnavn]
HMN Orientering om HMN LAB
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions

Fast pris – fleksibelt innhold – er det mulig? Kunden ønsker Lav pris ”Stor” leveranse Høy sikkerhet Fornøyde brukere Leverandørens ønsker Stor pris ”Liten” leveranse Høy sikkerhet Fornøyde brukere

Intro Vox Vox er en pådriver for voksnes læring Vox er en underliggende etat til Utdannings- og Forskningsdepartementet Vox utvikler pedagogiske metoder, verktøy og organisasjonsformer Vox fremmer læring på arbeidsplassen Vox forvalter statlige støtteordninger, blant annet Kompetanseutviklingsprogrammet

Behovet for Prosjektbase Holde orden på prosjektaktivitet Informere omverdenen om resultater og erfaringer Brukervennlighet Kompleksitet Tilgjengelighet Rettigheter

Prosjektbase – løsningen Vox har utviklet en informasjonsbase som i første omgang skal inneholde de ca. 750 prosjektene vi driver eller forvalter. Basen skal gjøre erfaringer, metoder og modeller fra alle disse prosjektene tilgjengelige for virksomheter og enkeltpersoner

www.vox.no/prosjektbase

Kombinert søk

Treffliste

Detaljvisning

Utfordring i (IT)-prosjekter

Prosjektet – noen milepeler Kravspek. klar Vox kjenner behovet Fastprisavtale Innhold definert Utvikling avsluttet Innhold – forskjellig fra spec.

Grundig kravspek Prosessen Forprosjekt 7 måneder (utvikling 6 måneder) Konsulenthjelp til kvalitetssikring av kravspesifikasjon Omfanget Detaljerte krav til funksjonalitet, sikkerhet og brukervennlighet De involverte Ledelsen i Vox 7 personer fra Vox i forprosjektet 2 personer fra Software Innovation inne i kvalitetssikringen

Forhandling om avtale Vox HP Ønsket å vite hvordan usikkerheten var vurdert i prosjektet Fortsatt nødvendig med fleksibilitet vedr. funksjonalitet og løsning HP Utarbeidet usikkerhetsanalyse som en del av tilbudet Diskusjon av hvordan usikkerheten kunne påvirkes – tiltak XP – tillater modning og utskifting av funksjonalitet underveis

Tradisjonelle metoder kontra XP Iterativ metode - XP Release Analyse Design Tid Koding Testing Tradisjonell metode - vannfall

Kostnad ved endring

Hva oppdragsgiver har krav på Å se en oppdatert prosjektplan og vite hva som kan oppnås til hvilken pris og til hvilket tidspunkt. Å bestemme hva som skal utvikles på detaljert nivå ved å bidra med userstories (brukerhistorier). Å teste kjørbare versjoner av systemet i forhold til de releaser som legges inn i planen. Å kunne ombestemme seg/forandre på funksjonalitet eller prioritert rekkefølge på userstories som ikke er gått til utvikling. Å bli informert om avvik under veis i prosjektet og være med på å beslutte tiltak.

Oppstart- og stand up-møte Oppstartmøte 2 dager Forventningsavklaringer Bli kjent Definere arbeidsmåte Standup møter (inkl. Malaga) – 15 min. status på arbeid gjort siden sist og planer fremover få frem problemer og ting som må avklares mindre beslutninger tas der og da Samlokalisering – synlighet i prosessen

User Story Ingen krav til format. Vi brukte ppt. Hvordan skal det se ut? Hva skal skje når jeg trykker her? Kreativ dialog med utviklerne Ingen krav til format. Vi brukte ppt. Detaljeres til et omfang på 1-3 dagers arbeide pr. US Antall US pr. release 5-10

Testing Definert testplan Tester internt i Vox og eksterne prosjektledere Gjennomgang av testresultatene – prioritering av tiltak Definert testplan Test i løpet av 2 timer Skriftlige resultater Liste over forbedringer

Produksjonsfasen R1 R2 R3 R4

Userstories og Releaser Tid O R1 R2 R3 R4 Releaser som ikke er låst kan byttes ut med annet innhold Oppstartmøte User stories R1 User stories R2 Test R1 User stories R3 Test R2 User stories R4 Test R3 Test R4

Suksessfaktorer ved XP- implementering Skap tillit! Sørg for god forankring i ledelsen – brukerne må få tid til å delta Kjør en grundig planlegging først – definer behovene Prioriter behovene – utvikle basisfunksjonene først La det modne – gjenomfør de nødvendige endringene underveis – jo før jo heller Hold kommunikasjonen igang gjennom hele prosjektet – standup møter daglig

Fast pris – fleksibelt innhold – er det mulig? Kunden ønsker Lav pris ”Stor” leveranse Høy sikkerhet Fornøyde brukere Leverandøren ønsker Stor pris ”Liten” leveranse

Evaluering – var dette et suksessprosjekt? Kunden Følte seg trygg hele veien – worst case leveranse ihht. spec. Fikk akkurat det han ønsket – fornøyde brukere Factory acceptance test var feilfri Betalte for det han hadde bestilt men fikk ”mer” for pengene Leverandøren Liten usikkerhet - worst case leveranse ihht. spec Fikk akkurat det han ønsket – fornøyde brukere Fikk den profitten som var beregnet Ingen problemer i etterkant En meget god referanse

Spørsmål ?