Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Valgfrihet – kan være bra det! Ivar Johansen, bystyremedlem for SV 3. februar 2009
Advertisements

Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Fritt Brukervalg Makt og avmakt innen hjemmetjenestene
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Et helhetlig barnevern i Oslo
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Serviceerklæringer i Oslo kommune
En merkavare i endring…
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Liv Guneriussen 19. september 2012
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Sagene.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Hva er god eldreomsorg ? SBL Helse og Omsorg inviterer til konferanse, Quality Hotell, Tønsberg, 19. april 2007.
Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Innledning ved leder av SBL Helse og Omsorg Nina Torp Høisæter Dokkhuset, Dokkparken 4 Trondheim.
Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Et likhets- og likestillingsperspektiv på omsorgsektoren ved leder av SBL Helse og Omsorg Nina.
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
1 Den nye brukeren - krevende kunde og statlig styringsverktøy Asle Rolland, Statistisk sentralbyrå 12K Strategiseminar 2008, Langesund 12. mars.
Luranetunet - offentlig/privat drift Konkurranse gjorde alle bedre!
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Idébank for mat på eldresenter
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
SØKNADSKONTORET Historikk:
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Evaluering av brukervalg i Oslo kommune September Evaluering av prøveprosjekt med brukervalgsmodellen i hjemmehjelpstjenester i Oslo kommune I.Status.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Fremskaffelse av leieboliger
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
LANDSORGANISASJONEN I NORGE Seminar om effektivisering 14. november 2002 Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi Hva mener.
Brukermedvirkning i norske kommuner hovedfunn
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Mangfold som drivkraft Samhandling og samspill i et HSH-perspektiv Inger Lise Blyverket, leder Arbeidslivspolitikk.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Orientering og oppfølging av forsøksprosjekt for bestilling og samordning av TT fritidsreiser PRØVEPROSJEKT BYDEL ØSTENSJØ OG BYDEL NORDSTRAND Arbeidsgruppe.
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
1 Sørmarka, juni 2009 VALGKAMP Fremskrittspartiet En kort gjennomgang av hovedmotstanderen.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
St.meld 25 ( ) Mestring, muligheter og mening. Framtidas omsorgsutfordringer. FAGFORBUNDET Seksjon Helse og Sosial.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Utskrift av presentasjonen:

Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007

Fritt Brukervalg – hva innebærer det? Det er kommunen som beslutter: Hvem som skal innvilges hjelp, hva hjelpen skal innebære og hvor lang tid som skal benyttes. Og godkjenner hvem som skal kunne utføre oppdragene på vegne av det offentlige – etter kravspesifikasjon/kontrakt.

Fritt brukervalg i Oslo Målsettingen med Fritt brukervalg var å øke valgfriheten og bedre tjenestekvaliteten( fra bruker til forbruker ) 2003 Prøveprosjekt( 6 private leverandører) (Nordstrand/Lambertseter ( 15% valgte privat etter 11/2 år - 198 brukere ) 2004 – evaluert av KS/Kaupang AS

Konklusjoner etter evalueringen 80% av brukerne gjør aktive valg( 1/3 velger privat og 2/3 velger kommunalt ) brukerne kan fungere som reelle kunder – enten på egenhånd eller gjennom pårørende de med private hjemmehjelpere var klart mer fornøyde enn de med kommunal hjemmehjelp 70 % av brukerne var positive til brukervalg direkte brukertid har økt ( ikke nådd 65% )

Innføring av Brukervalg i alle bydelene i 2006 Antall brukere totalt: ca. 11000 brukere Antall bydeler:15 Antall godkjente leverandører: 8 ( fra og med juni 2007 10 godkjente leverandører ) Antall brukere som har valgt privat: 8% i september 2006 og 12,08% i mars 2007. Nordstrand 27,33 som har valgt privat.

Hvem er leverandørene? Hj.tj. for døve og døvblinde, Avlastningsteamet, ASOR, Carema omsorg, CityMaid AS, Omsorg & helse, Oslo Helse og Omsorg, Prima Omsorg AS. Kjennetegn; kvinnelige gründere med et hjerte for eldreomsorgen. ” Et ønske om å gi noe ekstra var en av mine drivkrefter ” T.Rismyhr.

Betaling og vilkår Kommunal og privat leverandør har samme betalingsvilkår: Timepris: 266 ( 357 ) Besøksvederlag: 52 Administrasjonsgebyr: 213 Private leverandører har kontrakt på 2 år.

630 brukere i Bydel Vestre Aker 3 godkjente leverandører + kommune Pilotprosjekt Fritt Brukervalg hjemmesykepleie ( 2 år ) oppstart 01.10.06 630 brukere i Bydel Vestre Aker 3 godkjente leverandører + kommune Betalingsvilkår: Timepris: 336 (471) Besøksvederlag: 32 Administrasjonsgebyr: 631

Fritt brukervalg hjemmesykepleie Antall brukere som har valgt privat er pr. 1.mai 47 brukere Evaluering Tilbakemeldinger fra en av våre brukere: ” å kunne velge og velge bort dersom jeg ikke er fornøyd er en viktig og sentral verdi for meg”

Hvorfor er Fritt Brukervalg viktig? Vi gjør valg gjennom hele livet – hvorfor skal vi slutte med det når vi blir hjelpetrengende! Fritt Brukervalg skaper flere gründere og rekrutterer nye mennesker inn i sektoren I konkurranse om brukerne må vi alle anstrenge oss for at brukeren skal bli fornøyd med den tjenesten vi leverer – hvor et godt arbeidsmiljø er en forutsetning.

Hva kan vi bidra med? En god Eldreomsorg er et offentlig ansvar, hvor vi ønsker å være med på å utvikle og bedre tilbudet i samarbeid med det offentlige. ”Større valgfrihet og individuell tilpasning gir bedre muligheter til å møte morgendagens samfunn preget av større mangfold både sosialt og kulturelt, og med ønske om større uavhengighet og selvbestemmelse. Den beste måten å sikre dette på, er å gi brukerne selv større makt. Sterkere brukerinnflytelse skal derfor på ulike måter gjennomsyre morgendagens omsorgstjenester.” Kilde: Omsorgsmeldingen 2006