Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
For elever til videregående skole
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Bygg- og anleggsteknikk.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Bli helsefagarbeider.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Tidplusstid OPPLÆRING
Arbeidsliv og utdanning
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Personlig planlegging
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Livet som fagskolestudent
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Lærlingordningen i Stavanger
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Helsefagarbeidar (Fagbrev)
HVORDAN KAN KRIMINALOMSORGEN VED ARBEIDSDRIFTEN BLI EN MER ATTRAKTIV ARBEIDSPLASS? INNSPILL FRA KY.
Utdanningsvalg 10.klasse
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Hvordan lykkes med yrkesfag
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Et hav av muligheter Nærings- og utdanningskonferanse Leknes 4 februar Bjørn-Willy Hansen.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Marie Jeanette Charles Noen utfordringer ● 1 av 3 får ikke lærlingeplass ● 48 % dropper ut av norsk skole, 25 % gjennomsnittet OECD ● Vi har for lite.
Ny utsendingsmetode for Lærebedriftsundersøkelsen 2015.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Hitra Næringsforening Hva koster det ? Mye tid ? Masse papirarbeid ?
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
TEKNISKE/ALLMENNE FAG (4-ÅRIG) Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift. Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Kompetanse og faglig infrastruktur i helse- og omsorgstjenestene Heidi haukelien Halvard Vike.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende:
Opplæringskontorenes rolle

Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utdanningsvalg 10.klasse
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Om sysselsetting blant innvandrere
Alternative veier til yrkeskompetanse
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
Utskrift av presentasjonen:

Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?

Helsefagarbeideren Fra praksiselever til lærlinger. Hvilke utfordringer gir dette i praksis? Lærlingene blir arbeidstakere Lengden på praksisperioden Instruktøropplæring

Helsefagarbeideren Hvilke konsekvenser får dette i den enkelte institusjon? Nye medarbeidere for en periode Lærlingetilskudd Omorganisering av ressurser Nytte av lærlingen kontra praksiseleven Ny utdanning med fagbrev – veien videre etter endt utdanning

Helsefagarbeideren Organisering: alternativer…. Hver enkelt bedrift tar inn lærlinger og sørger for en at kompetansemålene blir fulgt og at det blir gitt variert praksis. Overlater organiseringen til et opplæringskontor. Vi gjør ingenting, men venter på at noen spør om vi kan ta ansvar for praksis en periode.