Forankring fryder! Sammen for en levende by Rådmann Inger Østensjø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

NETTVERK MOT TVANGSEKTESKAP Hvorfor ? •Forpliktende samarbeid •Kompetanseheving •Oversikt over saker.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Slik sikrer vi systematisk likestillingsarbeid
Husbanken + kommunene = sant!
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Servicerådet i Fredrikstad kommune
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
”Fredrikstad-idretten mot 2010” Hovedmålsetting Fredrikstad-idretten har som mål å opprettholde og styrke et allsidig og mangfoldig tilbud gjennom idrettslagene,
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Etikk i pedagogisk arbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ordfører Bente Elin Lilleøkseth i utvidet ledergruppe onsdag
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Forum for Sandnes som sunn by Gramstad 11. November 2014.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samhandlingskonferansen Gjøvik Gård Helse- og omsorgslederes tilnærming til Samhandlingsreformen. Initiativ og invitasjon til samhandling.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
”Juniors dagbok” Sak 3: Årsmeldinger 2005 og 2006.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Partnerskapet som arena for styring og utvikling, - hvordan kan dette videreutvikles? Quality Spa & Resort Norefjell 21. april 2009.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Den gode skoleeier I Nes.
Kompetanseplan oppvekst
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Forankring fryder! Sammen for en levende by Rådmann Inger Østensjø Rådgiver, mangfold og integrering Ingrid Hauge Rasmussen

Sammen for en levende by Drivande skyer i solglimt og grått, ein himmel i stadig forandring, øve et mangfold av stor og smått, ein spennande, evig forandring. Gunnar Roalkvam, Kommuneplan 2010-2025

Ordføreren inviterte 1 representant fra hver nasjonalitet til samling på Ledaal for å feire det flerkulturelle Stavanger. I stavanger bor det mennesker fra 170 nasjonaliteter og 123 av disse møtte opp på Ledaal 1.9.2011 til et flott arrangement.

Sammen for en levende by Nøkkeltall for Stavanger kommune 1.1.2011 126 021 innbyggere 22 245 (17.7%) innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre Ca 10 000 ansatte De største innvandrergruppene ( innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre) er Polen( 2292) Storbritannia( 1542) Tyrkia (1210) Sverige(846) Tyskland(810) og Somalia (806). I stavanger kommune har 12,2 prosent av de ansatte innvandrerbakgrunn pr. 1.1.2010

Sammen for en levende by Fra idealisme til robuste løsninger Idealister – ja vi trenger det også, men… Bærekraftig løsninger gjennom ledelsesforankring, systematisk og langsiktig tenkning, kompetanse og tiltak i bredde og spiss

Sammen for en levende by Lokalpolitisk forankring: Kommuneplan 2010-2025 Åpenhets- og mangfoldserklæring Årlig statusrapport for mangfolds- og integreringsarbeidet Mangfoldspris Under arbeid med kommuneplan 2010-2025 inviterte kommunen byens innbyggere til egne verksted for å få innspill til planen. Det ble arrangert et eget verksted for innvandrere fordi dette er en gruppe som erfaringsvis deltar mindre på flere samfunnsområder. Kommuneplanen har mangfold og deltakelse som en av bærebjelkene i en bærekraftig utvikling. Sammen med folkehelse og klima er dette særlig viktig at ivaretas på tvers av alle planens tema. I kommuneplanen formuleres flere mål og strategier for inkludering, medvirkning og deltakelse. Blant annet at kommune skal benytte mangfold som en viktig ressurs i sitt arbeide og arbeide aktivt for å hindre diskriminering. Videre har kommuneplanen en strategi at kommunen skal bygge på innbyggernes internasjonale kontaktflate. Samme prinsippet er gjeldende for handlings- og økonomiplanen hvor mål for mangfold er formulert flere steder. Bystyret har vedtatt en åpenhets- og mangfolderklæring som sender tydelige signaler til byens befolkning og kommunens ansatte om at Stavanger skal være en åpen og inkluderende by med fravær av diskriminering. I erklæringen heter det at det påhviler et særskilt ansvar for dette arbeidet for de organisasjoner som kommunen selv eier og driver. Politikerne i Stavanger har vedtatt at det skal legges frem en årlig statusrapport på mangfolds- og integreringsområdet i Stavanger kommune. Politikerne har vedtatt at det skal deles ut en årlig mangfoldpris ( kr. 30.000) til den eller de virksomheter som har utmerket seg ved å arbeide særskilt i forhold til mangfold. Ett sykehjem( Haugåstunet) og en barnehage( Ytre Tasta barnehage) har til mottatt mangfoldsprisen.

Sammen for en levende by Likeverdige offentlige tjenester like god kvalitet på tjenestene like god tilgjengelighet til tjenestene like godt resultat for alle brukere

Sammen for en levende by Nettverk for etnisk mangfold Politisk og administrativ forankring Helhetlig strategi for etnisk mangfold Løpende problemstillinger, nasjonale føringer og aktuelle politiske saker/innspill

Sammen for en levende by Nettverk for etnisk mangfold Vurdere dagens rapporteringssystem Gjennomføre politiske vedtak og nasjonale føringer Sikre internasjonal kontaktflate og samarbeidspartnere

Sammen for en levende by Lederutvikling Styrke og trygge ledere i å utforme et flerkulturelt arbeidsmiljø Skape trygge, modige og åpne ledere som tør å feile og ønsker å lære Øke bevisstheten rundt egen og virksomhetens flerkulturelle kompetanse Stavanger kommune fremmet høsten 2006 sak om ” Kulturelt mangfold i Stavanger kommune- inkludering og rekruttering av personer med innvandrerbakgrunn”. Saken ble endelig vedtatt i formannskapet 18.januar 2007. Et hovedområde for tiltak er kompetanseutvikling og ledelse. To hovedmål er definert i tilknytning til dette område ” Mangfoldsledelse og flerkulturell kompetanse skal vektlegges i lederopplæringen”. For å kunne snakke om mangfoldsledelse må vi vite hva vi mener med mangfold. Mangfold er et sammensatt begrep som de fleste legger forskjellig innhold i. På lik linje med forståelse av begrepet integrering vil meningsinnholdet være avhengig av hvem du spør. Det er derfor viktig at vi som jobber i det offentlige definere hva vi mener med mangfold og hvordan det skal se ut i egen virksomhet. Mangfoldsbegrepet inneholder elementer av inkludering, rekruttering, likeverdige tjenester, diskriminering, holdninger, majoritetsperspektiv, minoritetsperspektiv osv. Uansett hva vi måtte legge i begrepet mangfold er det avgjørende at begrepet er definert av ledelsen før det settes i gang tiltak i egen virksomhet/etat. Selvsagt kan vi velge vekk mangfold i den forstand at vi aktivt lar være å gjøre noe som helst. Til en viss grad kan man som leder ikke overse overordnede instrukser/pålegg om å jobbe med mangfold, men alle her vet at det finner tusen unnskyldninger for å prioritere andre oppgaver. I og for seg kan dette være sant, men da uten at vi har sett på mulighetene for å sette i gang utviklingsarbeid. For å kunne snakke om mangfoldsledelse må vi vite hva vi mener med mangfold. Mangfold er et sammensatt begrep som de fleste legger forskjellig innhold i. På lik linje med forståelse av begrepet integrering vil meningsinnholdet være avhengig av hvem du spør. Det er derfor viktig at vi som jobber i det offentlige definere hva vi mener med mangfold og hvordan det skal se ut i egen virksomhet. Mangfoldsbegrepet inneholder elementer av inkludering, rekruttering, likeverdige tjenester, diskriminering, holdninger, majoritetsperspektiv, minoritetsperspektiv osv. Uansett hva vi måtte legge i begrepet mangfold er det avgjørende at begrepet er definert av ledelsen før det settes i gang tiltak i egen virksomhet/etat. Selvsagt kan vi velge vekk mangfold i den forstand at vi aktivt lar være å gjøre noe som helst. Til en viss grad kan man som leder ikke overse overordnede instrukser/pålegg om å jobbe med mangfold, men alle her vet at det finner tusen unnskyldninger for å prioritere andre oppgaver. I og for seg kan dette være sant, men da uten at vi har sett på mulighetene for å sette i gang utviklingsarbeid. For å kunne snakke om mangfoldsledelse må vi vite hva vi mener med mangfold. Mangfold er et sammensatt begrep som de fleste legger forskjellig innhold i. På lik linje med forståelse av begrepet integrering vil meningsinnholdet være avhengig av hvem du spør. Det er derfor viktig at vi som jobber i det offentlige definere hva vi mener med mangfold og hvordan det skal se ut i egen virksomhet. Mangfoldsbegrepet inneholder elementer av inkludering, rekruttering, likeverdige tjenester, diskriminering, holdninger, majoritetsperspektiv, minoritetsperspektiv osv. Uansett hva vi måtte legge i begrepet mangfold er det avgjørende at begrepet er definert av ledelsen før det settes i gang tiltak i egen virksomhet/etat. Selvsagt kan vi velge vekk mangfold i den forstand at vi aktivt lar være å gjøre noe som helst. Til en viss grad kan man som leder ikke overse overordnede instrukser/pålegg om å jobbe med mangfold, men alle her vet at det finner tusen unnskyldninger for å prioritere andre oppgaver. I og for seg kan dette være sant, men da uten at vi har sett på mulighetene for å sette i gang utviklingsarbeid. Ca 40 leder har deltatt på mangfoldsledelse i regi av ledelsesutviklingsprogrammet ”ledelse i bevegelse” 40 leder har deltatt på et to dagers seminar om etnisk mangfold og ledelse og 30 leder har deltatt på pilotkurset som ble evaluert av deltakerne og en referansegruppe. Dette dannet grunnlaget for innholdet.

Sammen for en levende by Veiledere flerkulturelt arbeid 11 veiledere fra alle tjenesteområder Lederstøtte Bistand til gjennomføring av tiltak Forankret i handlings- og økonomiplanen Det er satt av midler til å utdanne veiledere i flerkulturelt arbeid i Høppen. Ordning er et resultat av at virksomhetsledere etterspør denne forme for støtte og vil tre i kraft etter kompetansedelingsdagen 19.mars. Denne dagen er temaet, etnisk mangfold i Stavanger kommune. Støtte til ledere som ønsker å utvikle tiltak i forhold til arbeidsmiljø, kompetansetiltak, rekruttering og tjenesteproduksjon

Sammen for en levende by Oppdrag Sykehjem Oppvekst og levekårservice Frivillighetssentralen Barnehage

Sammen for en levende by Dansande bølger og heftige kast, gjer bud om heilt nye tankar, ska me riva oss laus eller gro fast, heisa seil eller kasta anker? Gunnar Roalkvam, Kommuneplan 2010-2025