Målinger – i forbedringsarbeid Bjørnar Nyen Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
Lære av egne data ”De som behandler pasienter må følge med i og forsøke å lære av sine egne data for å bedre de tjenester de gir”. Fritt oversatt etter Raymond G.Carey (2002) ”Den overordnede strategi for bedre pasientsikkerhet er å arbeide for at de enheter som behandler pasienter fungerer som lærende organisasjoner” Fra dokumentet: Den norske lægeforenings politikk for pasientsikkerhet (2006) Målinger i forbedringsarbeid
Fra National Patient Safety Agency: ”Seven steps to patient safety”, 2004
Eksempel ventetid hos fastlege Spørreundersøkelse blant pasientene: Stort sett godt fornøyd En del misnøye med ventetiden på venterommet før de kom inn til avtalt time hos lege En av legene bestemte seg for å se nærmere på dette Målinger i forbedringsarbeid
Forbedringssirkelen (PUKK) UTFØRE (DO) Gjennomføring av planene Inklusive innsamling av data! KONTROLLERE (STUDY) Kontroll Evaluering Vurdering Dataene analyseres! KORRIGERE (ACT) Justering Implementering Standardisering PLANLEGGE (PLAN) Hva? Hvordan? Når? Hvem? Inklusive planer for målinger! Også kalt: Demings sirkel, PDSA-sirkelen Målinger i forbedringsarbeid
Ventetid på venterom for pasienter med timeavtale Antall pasienter 158 Gjennomsnittlig ventetid 19,4 min Median ventetid 17 min Minste ventetid Maksimal ventetid 50 min Range 50 Standardavvik 12,1
Ventetid på venterom for pasienter med timeavtale Antall pasienter 158 Gjennomsnittlig ventetid 19,4 min Median ventetid 17 min Minste ventetid Maksimal ventetid 50 min Range 50 Standardavvik 12,1
Forbedringssirkelen (PUKK) UTFØRE (DO) Gjennomføring av planene Inklusive innsamling av data! KONTROLLERE (STUDY) Kontroll Evaluering Vurdering Dataene analyseres! KORRIGERE (ACT) Justering Implementering Standardisering PLANLEGGE (PLAN) Hva? Hvordan? Når? Hvem? Inklusive planer for målinger! Målinger i forbedringsarbeid
Målinger i forbedringsarbeid
Ulike typer statistikk Tradisjonell statistisk analyse er bra for til mange ting, bl.a. til forskning Statistisk prosesskontroll er en gren av statistikk som gjør bruk av tidsserier gjør bruk grafisk presentasjon av data - raskere forståelse og bedre kommunikasjon egner seg godt til bruk i forbedringsarbeid ikke er utviklet for forskning Målinger i forbedringsarbeid
Noen få indikatorer Målinger i forbedringsarbeid
Flere indikatorer Målinger i forbedringsarbeid
Variasjon ”Alt” varierer To typer variasjon: Naturlig/normal variasjon – en variasjon innenfor det som kan kalles ”tilfeldig” Spesiell variasjon – når prosessen ikke er stabil, at den forstyrres av noe utenfra Målinger i forbedringsarbeid
Diagrammene i SPC 1. Run-diagram 2. Kontroll-diagram To hovedtyper viser observasjonsrekka langs tidsaksen og median-verdien 2. Kontroll-diagram viser observasjonsrekka langs tidsaksen, gjennomsnittsverdien og øvre og nedre kontrollgrense som uttrykk for grad av variasjon av enkeltobservasjonene. Det finnes mange ulike typer kontroll-diagram Målinger i forbedringsarbeid
Et rundiagram er et linjediagram + medianen Målinger i forbedringsarbeid
Et I-diagram er et linjediagram + gjennomsnitt + kontrollgrenser. Kontrollgrensene er et uttrykk for variasjonen i datamaterialet Målinger i forbedringsarbeid
Målinger i forbedringsarbeid
Målinger i forbedringsarbeid
Et p-diagram er et kontrolldiagram der hvert punkt er forholdet mellom en teller og en nevner. Målinger i forbedringsarbeid
Tester for å avdekke signaler om spesiell variasjon De viktigste testene: Sporadiske avvik (enkelte datapunkter utenfor kontrollgrensene) Nivåskifte Trend I tillegg må diagrammene vurderes med faglig/klinisk skjønn, særlig av dem som kjenner virksomheten Målinger i forbedringsarbeid
Statistisk prosesskontroll Hva oppnås ved oppsett og analyse av data i en tidsserie? Nivåkontroll (i overensstemmelse med god praksis/god kvalitet?) Variasjonskontroll (stabile og forutsigbare tjenester?) Forbedringskontroll (sikre at forbedringer dokumenteres) Målinger i forbedringsarbeid
Dataprogram og litteratur EpiData Analysis: www.epidata.dk Brukerveiledning til SPC-modulen: www.gruk.no Hefte om forbedringsarbeid og SPC: www.gruk.no Carey RG. and Lloyd RC. “Measuring Quality Improvement in Healthcare: A Guide to Statistical Process Control Applications.” ASQ Quality Press, 2001 Carey RG.. “Improving healthcare with control charts. Basic and advanced SPC methods and case studies”. ASQ Quality Press, 2003 Lloyd RC. ”Quality Health Care. A guide to Developing and Using Indicators”, Jones and Bartlett Publishers, 2004. Målinger i forbedringsarbeid
Oppsummering Analytisk systemtenkning og systematisk prosessforbedring er hovedpremiss for pasientsikkerhet (Dnlf 2006) Målinger er viktig i systematisk forbedringsarbeid Statistisk prosesskontroll (SPC) egner seg spesielt godt til bruk i forbedringsarbeid Målinger i forbedringsarbeid