Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Forventninger og videre arbeid…...
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Indikatorer – hva, hvorfor og hvordan?
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandling i smittevern et tilbud I henhold til forskrift om smittevern i helsetjenesten Liv Torvik.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
”Litt bedre i dag enn i går”
Marit Kise. E-post: Utvikling av indikatorer for å måle kvalitet på kommunale pleie- og omsorgstjenester Marit Kise. E-post:
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Internkontroll i norske kommuner
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Pasientforløp alkohol
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
v/seniorrådgiver Asbjørn Haugsbø
Sykehusenes forberedelser til å ta imot SARS-pasienter Et eksempel fra Helse Vest Stig Harthug Regionalt kompetansesenter for sykehushygiene i Helse Vest.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Brukermedvirkning i helseforskning
Kvalitet i et moderne sykehus
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Langtidsplan og budsjett
Regional plan for habilitering
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Årshjul for styret i Helse Bergen 2019
Utskrift av presentasjonen:

Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF Stig Harthug Seksjonssjef/professor Forsknings og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF

Tidligere arbeid og status Flere av sykehusene har gjennom en årrekke arbeidet med ulike tiltak for å bedre kvaliteten Til tross for relativt omfattende satsning er fremdeles mange utfordringer Fagdirektøren fremmet styresak i Helse Vest om framtidas kvalitetssatsing (Sak 117/05B)

Forankring i ledelse og brukerutvalg Fagdirektørmøte AD-møtet Regionalt brukarutvalg

Rammeverket for forståelse og praktisk kvalitetsarbeid i Helse Vest Internkontroll / internrevisjon Kunnskap Måling (data/indikatorer) Pasient- fokus Trygge helsetjenester Sertifisering/akkreditering

Definisjon av kvalitet ”Kvalitet omhandler i hvilken grad aktiviteter og tiltak i helsetjenesten øker sannsynligheten for at individ og grupper i befolkningen får en helsegevinst, gitt dagens kunnskap (og aktuelle ressurser)” Institute of Medicine 1990 (OECD 2005/Health Foundation 2005)

”... og bedre skal det bli!” Tjenestene er virkningsfulle er trygge involverer brukerne og gir dem innflytelse er samordnet og preget av kontinuitet utnytter ressursene på en god måte er tilgjengelige og rettferdig fordelt En nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten. SHDir 2004.

Sertifisering/akkreditering? Gode prosesser i enkelte laboratorier og støttevirksomhet Foreløpig ikke tiltro til at slike systemer er gode nok for kjernevirksomheten Kunnskapssenteret er bedt om å gjennomgå evidensgrunnlaget

Planarbeid Helse 2020 Omfattende forprosjekt for Helse Vest sitt arbeid med revidert foretaksplan og langtidsplan. Kvalitetsutvikling er en av 6 hovedsøyler i dette arbeidet.

Kvalitetsprosjekt Forprosjekt Helse Vest gjennomfører et begrenset prosjekt som kartlegger hvilke tiltak som er i gang og hvordan en kan implementere den nye kvalitetsstrategien på en god måte Opptakten til en samlet satsing for implementere styrets vedtak for kvalitetsutvikling

Viktig for god implementering Tiltakene knyttes til den kliniske virksomhet og i stor grad implementeres i den daglige drift Unngå oppbygning av store sentrale enheter Tilrettelegge for systemer som er enkle i bruk og som kan forstås av alle Få bedre grep om prosessene (fokus på pasientflyt) Monitorering og forbedring knyttes til prosessene og mikrosystemene

Videre arbeid Arbeid med Helse 2020 - forankring i hele organisasjonen og hos samarbeidspartnere (kommuner m.m.) Foretakets langtidsplan - kvalitetstenking integreres Hovedprosjekt - kvalitetsutvikling Operasjonalisering gjennom krav til konkrete aktiviteter (bestillerdokument) regionale fellesprosjekter koordinerte prosjekter som har overføringsverdi mellom helseforetakene

Felles støttesytemer Hendelsesregistrering felles IKT-system forhåndtering av avvik Vektlegge læring og forbedring Ønske fra flere hold om felles system for å arbeide med prosesser (ikke vedtatt) Ønske om å få til bedre bruk av indikatorer som gir mening lokalt og samtidig er egnet til overordnet styring