Filmtips Virkemidler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Dagsrytme og rutiner ved Skjold SFO
Oppfølging normer og regler
Fra idè til ferdig produkt
KAMERA – ”HUSKELISTE” FOCUS - SKARPHET LYS - BLENDER
Hvordan dekke en dialog på film?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Teknisk løsning av Bernt Rygg.
FOREDRAG FOR LEGER – EGENSIKKERHET – TRUENDE PASIENTER Pob Bård O
Bildekomposisjon.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Innføring i filmanalyse
Virkemidler og komposisjon
DIKT virkemidler.
Tegneserier.
Dette er en test på SONY’s nye teknologi. Med dette nye systemet kan vi gjøre det slik at skjermen din fungerer som et kamera slik at vi kan ta et bilde.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Månedsbrev fra Blåklokka
Knipsetips Se Fototeknikk kap.7 s.60 i boka.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Om å skrive om litterære tekster
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Sammensatte tekster.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Din nærhet til det du ser
Norskfaget i ei multimedietid
”Morderne” Fra novelle til film.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Her er en test på SONY`s siste teknologi
Valgfag på Kastellet skole
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Samtale om læremidlene
Litterære virkemidler
Digital historiefortelling - prøv selv
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Sammensatte tekster ?.
Dikt.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Næranalyse film – IMK
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Reklameanalyse av Baneservice
Reklameanalyse av Baneservice
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Sammensatte tekster – dag Mål for dagen Videreutvikling av kunnskap om sammensatte tekster (forts. fra mandag) Få kunnskap om film som sammensatt.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Virkemidler tegneserier.
REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.
Fargelære.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Foto-oppgave 8 tr
Analysere og tolke eventyr
Utskrift av presentasjonen:

Filmtips Virkemidler

Bildeutsnitt: nær Halvtotal Ultranær Total

Kameravinkel Fugleperspektiv Froskeperspektiv

Kamerabevegelser Panorering tilting Zooming krabbing

Filmteknikk Aksjonslinje LYS/motlys Utsnitt/Bakgrunn Klipping Klipping: Ikke hele historien.Fly strand Klipp bort unødig film. Korte klipp Bruk stativ. Knips deg vekk. Kom ut av en dør mange ganger.

Fra idé til film Fortellingen er bygget opp av scener Hvor er vi? =Sceneoverskrift Hvordan ser det ut her? Hvem er med i scenen og hvordan ser de ut? Hva gjør de som er i scenen? Hva sier de som er i scenen? Hvilke lyder hører du? Hvordan brukes kamera?

Dreiebok 1 Tuba atlantic 1) Over skrift 2) Steds- beskrivelse 3) cene 1) Over skrift 2) Steds- beskrivelse 3) Persons- 4) Handling 5) Replikker 6) Lyd 7) Kamera 1 Ved sjøen Ser luftpølse, skilt med øst/vest, havgap Gammel sint mann med gevær og varme klær og lue Mann skjeller ut noe med masse for-skjellige kalleord Fordømrade hestkuk, hælsikes rasstapp, få sjå ka du hi da, din feite feiging…, fordømte vestavind Vind som blåser, skudd-salver, vinden leer, munter musikk Total, Utsnitt, ultra-nær, nær, total foran, total bak, halvtotal.

1) Over skrift 2) Steds- beskrivelse 3) Persons- 4) Handling 5) cene 1) Over skrift 2) Steds- beskrivelse 3) Persons- 4) Handling 5) Replikker 6) Lyd 7) Kamera

Perspektiv: fugle-og froskeperspektiv Øvelse Ta små filmsnutter/bilder med forskjellige: Perspektiv: fugle-og froskeperspektiv Utsnitt: Halvtotal, nær, ultranær Kamerabevegelse: panorering, tilting, krabbing Lysforhold: motlys(foran vindu, foran snø), foran mørk bakgrunn Lydforhold: Snakk ved siden av annet støy og ved rolige omgivelser Last inn i creaza eller annet redigeringsprogram