Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva ønsker medlemmene ifm det nye regjeringskvartalet? Undersøkelse blant jurister ansatt i departementene, mai 2014.
Advertisements

Foto: Jo Michael Næringslivets behov for generell kompetanse Christl Kvam, regiondirektør NHO Innlandet.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Norske museers omdømme
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Resultater Kundesenter
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Sagene.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Mars 2014 BOLIGLÅNSKUNDENE OG UTNYTTELSE AV KONKURRANSEN.
Kundens opplevelse av reisen - Kjelsås and Grorudalen
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Møte for samkjøringsambassadørene 14. Februar 2013.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Norsk Finansbarometer 2015
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
SammeVei - bare raskere
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utskrift av presentasjonen:

Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter

2 Analyse&Strategi har kartlagt kundenes forventninger til og markedsgrunnlaget for båttilbudet. Utredningen kartlegger markedspotensialet både blant fastboende som pendler til Oslo sentrum, og arbeidstakere som pendler fra Oslo til jobb på Fornebu. Målet med utredningen er at Ruter dimensjonerer båttilbudet i forhold til antatt etterspørsel.

Flere reiser kollektivt - de som bruker båt er aller mest tilfreds med reisen Kilde: Ruters MIS

Båttilbudet sees på som attraktivt i begge målgruppene 4 Beboere Beboerne er mest positive til båttilbudet Annenhver av dagens kollektivreisende bosatt på Fornebu hevder de vil velge båt fremfor buss. De viktigste forklaringene: redusert reisetid økt forutsigbarhet høyere komfort (sitteplasser, mindre trengsel enn på buss) Ansatte Det største potensialet av brukere blir antatt å være blant ansatte som pendler til Fornebu. Mange vil foretrekke båt fremfor buss til jobben. Ubehag, trengsel og utrygghet fordi man ofte ikke får sitteplass bussen har en aggressiv kjørestil i rushtrafikken. Andre forventninger Flere ønsker at det legges til rette for bruk av sykkel, både om bord og mulighet for parkering ved kai. Forventningene til høyere komfort og en bedre reiseopplevelse enn tilfellet med bussen, kommer tydelig frem i undersøkelsen. Det viktigste forholdet er allikevel at reisetiden ikke bør bli lenger enn dom i dag.

Beboernes bruk av tilbudet  Den andre målgruppen er beboerne på Fornebu.  I de nærmeste grunnkretsene bor det ca personer.  Volumet av beboere er mindre enn volumet av ansatte.  Hele 76 % av beboerne oppgir at de vil benytte seg av båttilbudet flere ganger i uken.  De fleste sier det er fordi det vil gi dem kortere reisetid.  Andre oppgir det er fordi båt er mer behagelig enn dagens alternativer, de liker å ta båt og at det er mer forutsigbart.  Beboerne opplever mindre problemer enn de ansatte i sin reiseretning om morgenen og ettermiddagen. 5

Ansattes bruk av tilbudet  ca mennesker jobber i de største bedriftene (Aker Solutions, IT-Fornebu, Statoil og Telenor) som ligger nær det aktuelle anløpsstedet for båten, og total nesten på Fornebu.  Av de over respondentene vil 834 benytte seg av båttilbudet til jobb en eller flere dager i uken.  Det er i retning mot Fornebu i morgenrushet og fra Fornebu i ettermiddagsrushet at det er størst forsinkelser i dagens busstilbud.  Det er flest som svarer at de liker å ta båt.  Komforten ved å ta båt synes høy.  Andre viktige årsaker til å ta båten for respondentene er kortere reisetid, økt forutsigbarhet og færre bytter.  333 vil ikke benytte seg av tilbudet. Dette er fordi de får lengre reisetid, det ikke er en del av den normale reiseruten deres, får flere bytter, eller at det er tungvint ankomst fra/til Sjøflyhavna og/eller Aker brygge. 6

Konklusjoner  Konklusjonen er også at beboerne er mest positive til båttilbudet. 80 % av de spurte beboerne som har en mening (når «vet- ikke svarene» er tatt ut) sier de vil benytte seg av båttilbudet en eller flere dager i uken.  Det tilsvarende tallet for de ansatte er 834 personer av 1 549, som utgjør en andel på 54 % av respondentene.  Når vi har tatt en rekke forutsetninger har vi regnet at dette kan utgjøre mellom 100 – 700 turer per dag for beboerne, mens det kan bli mellom 300 og turer for de ansatte.  De fleste har ingen ekstra betalingsvilje for båttilbudet. 7