Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Foreldrenes betydning
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Traumebevisst skole i Grimstad
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Kontroll ved bruk av tvang
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Nettvett.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Samfunnskunnskap - Makt
Selvfølelse vs selvtillit
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Mangfold og fellesskap
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Tiltak mot barnefattigdom
Avdeling for sosionomutdanning
Link er viktigere enn matte,
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
BARNAS BARNEVERN 2020.
God morgen! Tanker etter i går?
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Seksuelle SMiso Rogaland.
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Avd. for helseopplysning - SiA
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Samhandling med ungdom
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Invitasjon til Helt sjef!
Roller.
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Tverrfaglige tema.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA

Forståelse av ungdomstida i en samfunnskontekst som resultatet av en rekke sosiale prosesser mellom unge mennesker og samfunnsinstitusjoner heller enn en alderskategori som resultatet av en rekke sosiale prosesser mellom unge mennesker og samfunnsinstitusjoner heller enn en alderskategori studier av relasjoner er like viktig som studier av effekter i form av avvik studier av relasjoner er like viktig som studier av effekter i form av avvik

En rolle er: Summen av forventinger som er knyttet til en bestemt posisjon

Viktige spørsmål å stille Hva slags forventninger er det snakk om? Hvilke ungdomsgrupper gjelder det? Hvem tjener på disse forventningene?

Ungdom som en trussel mot voksenverdenen forventninger om at ungdom truer etablerte sosiale verdier og prioriterer risikoatferd, det vil si ungdom som antisosial forventninger om at ungdom truer etablerte sosiale verdier og prioriterer risikoatferd, det vil si ungdom som antisosial allment: særlig arbeiderklasseungdom og ungdom fra etniske minoriteter allment: særlig arbeiderklasseungdom og ungdom fra etniske minoriteter særegent: avvikende og marginalisert ungdom særegent: avvikende og marginalisert ungdom rollen er en fordel for krefter som ønsker økt disiplinering av ungdom rollen er en fordel for krefter som ønsker økt disiplinering av ungdom

Eksempler på reaksjoner I Storbritannia: Økt regulering av ungdommers atferd på offentlige steder I Storbritannia: Økt regulering av ungdommers atferd på offentlige steder I Norge: Økt fokus på tiltak som tvangsbehandling av unge, multisystemisk terapi (MST), medisinering av barn og unge med ADHD og senking av den kriminelle lavalderen I Norge: Økt fokus på tiltak som tvangsbehandling av unge, multisystemisk terapi (MST), medisinering av barn og unge med ADHD og senking av den kriminelle lavalderen

Ungdom som ofre forventninger om at voksenverdenen ikke lar ungdom slippe inn; at ungdom i dagens samfunn mangler trygge markører i overgangen til voksenlivet forventninger om at voksenverdenen ikke lar ungdom slippe inn; at ungdom i dagens samfunn mangler trygge markører i overgangen til voksenlivet fokus rettes mot de som ”faller utenfor” og ikke klarer overgangene fokus rettes mot de som ”faller utenfor” og ikke klarer overgangene rollen er en fordel for mer liberale krefter og for hjelpetjenestene rollen er en fordel for mer liberale krefter og for hjelpetjenestene

Eksempler på reaksjoner generelle forebyggende tiltak rettet mot utdanning og arbeid generelle forebyggende tiltak rettet mot utdanning og arbeid tiltak målrettet mot grupper i risiko (innvandrerungdom, funksjonshemmet ungdom, ungdom som ikke fullfører skolen osv.) tiltak målrettet mot grupper i risiko (innvandrerungdom, funksjonshemmet ungdom, ungdom som ikke fullfører skolen osv.)

Ungdom som aktører forventninger om at ungdom er juridisk og substansielt kompetente til å delta i sivilsamfunnet og ta fornuftige beslutninger forventninger om at ungdom er juridisk og substansielt kompetente til å delta i sivilsamfunnet og ta fornuftige beslutninger fokus rettes mot de som ”mangler en stemme” (som innvandrerungdom, jenter, brukere av hjelpetjenester osv.) fokus rettes mot de som ”mangler en stemme” (som innvandrerungdom, jenter, brukere av hjelpetjenester osv.) rollen er en fordel for demokratiske krefter rollen er en fordel for demokratiske krefter

Eksempler på reaksjoner etablering av en rekke lokaldemokratiske tiltak etablering av en rekke lokaldemokratiske tiltak diskusjoner om å senke stemmerettsalderen til 16 år diskusjoner om å senke stemmerettsalderen til 16 år flere juridiske rettigheter for barnevernsklienter flere juridiske rettigheter for barnevernsklienter økt involvering som brukere av tjenester økt involvering som brukere av tjenester

Rimelige forventninger? Ungdom flest har det bra og gjør det bra Ungdom flest har det bra og gjør det bra Ungdom flest mestrer overgangen til voksenlivet uten spesielt store problemer Ungdom flest mestrer overgangen til voksenlivet uten spesielt store problemer Allment: Verken trussel- eller offerperspektivet har særlig rot i virkeligheten Allment: Verken trussel- eller offerperspektivet har særlig rot i virkeligheten

Hva innebærer et aktørperspektiv for ungdommen selv? Å bli konsultert selv om man ikke får det som man vil Å bli konsultert selv om man ikke får det som man vil Å bli forstått på ønsket om å ha et positivt selvbilde og en følelse av sammenheng Å bli forstått på ønsket om å ha et positivt selvbilde og en følelse av sammenheng Å bli akseptert for sine valg selv om de er annerledes enn voksnes Å bli akseptert for sine valg selv om de er annerledes enn voksnes Å få sin integritet ivaretatt selv om det går på tvers av voksnes ønsker Å få sin integritet ivaretatt selv om det går på tvers av voksnes ønsker Å få rimelige muligheter i livet sitt Å få rimelige muligheter i livet sitt

Utvikling av tiltak: Motsetninger mellom rollene Skyld eller skyldfrihet? Skyld eller skyldfrihet? Disiplinering eller kompensering for tapte muligheter? Disiplinering eller kompensering for tapte muligheter? På voksnes premisser eller i samarbeid med ungdommene? På voksnes premisser eller i samarbeid med ungdommene?

Utvikling av tiltak: Dynamikken mellom rollene Ha en voksenrolle samtidig som ungdom gis en stemme Ha en voksenrolle samtidig som ungdom gis en stemme Forstå ungdom samtidig som man har forventninger om positiv tilpasning Forstå ungdom samtidig som man har forventninger om positiv tilpasning Handle her og nå samtidig som tiltakene har et utviklingsperspektiv Handle her og nå samtidig som tiltakene har et utviklingsperspektiv Fokusere både på ungdom og på strukturelle forhold Fokusere både på ungdom og på strukturelle forhold

Etiske dilemmaer Retten til autonomi: Hvordan hjelpe de som ikke vil hjelpes? Retten til autonomi: Hvordan hjelpe de som ikke vil hjelpes? Kravet om å ikke skade andre: Hvordan nå de som er til for stor plage? Kravet om å ikke skade andre: Hvordan nå de som er til for stor plage? Hvor stor sosial ulikhet tåler vi, på hvilke premisser? Hvor stor sosial ulikhet tåler vi, på hvilke premisser?